Search
Close this search box.

کاربرد تیرچه پیش تنیده در ساخت پل بتنی

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

تیرچه پیش تنیده در ساخت پل بتنی ، مورداستفاده قرار می گیرد و موجب استحکام ، دوام و مقاومت بالای پل بتنی می شود. تیرچه و بتن پیش تنیده به دلیل ویژگی های خاص خود توانسته اند موردتوجه مهندسان و سازندگان قرار بگیرند. از این رو شاهد هستیم که در ساخت سازه های مختلف از این مصالح استفاده می کنند.

سازه هایی که با این مصالح ساخته می شوند نسبت به سازه های دیگر ، برتری دارند. یکی از کاربردهای تیرچه پیش‌تنیده ، احداث پل بتنی می باشد. در این مقاله به بررسی این کاربرد از تیرچه پیش تنیده پرداخته و مزایا و معایب احداث پل بتنی با استفاده از این مصالح را بررسی می کنیم.

تحلیل و آنالیز کاربرد تیرچه پیش تنیده

تحلیل و آنالیز کاربرد تیرچه پیش تنیده در ساخت پل بتنی تیرچه پیش تنیده در اغلب پل های بتنی مورداستفاده قرار می گیرد. کارشناسان با آنالیزهایی که بر روی این مسئله انجام دادند و عملکرد تسمه های سگمنتال را با تاندون های بیرونی زیر ذره بین گذاشتند. بر اساس این بررسی ها این نتیجه حاصل شد که وایرهای فولادی موجود دارای عملکرد یکدستی هستند.

لذا از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند و این انعطاف پذیری موجب می شود که در زمان طراحی و احداث پل هایی با تاندون های خارجی که در خارج از مرکز بوجود می آید ، بکارگیری تکنیک پیش تنیدگی اهمیت پیدا کند.

تیرچه های پیش تنیده مورداستفاده در تاندون های بیرونی خارج ازمرکز سبب می شود که شاهد افزایش نیروی کششی در تاندون های بیرونی باشیم. بنابراین بکارگیری تیرچه پیش تنیده در ساخت پل بتنی ، مزایایی دارد.

تیرچه پیش تنیده در ساخت پل بتنی

مزایای بکارگیری تیرچه پیش تنیده در ساخت پل بتنی

فاکتورهای تیرچه پیش تنیده در احداث پل‌های بتنی با استفاده از تیرچه پیش تنیده می توان پل های بتنی را احداث نمود که طرح تاندون های بیرونی آن مانند نمودار لحظه خمشی باشد. در واقع حضور تاندون ها ، تأثیر چشمگیری در عملکرد انحراف دهنده های فولادی در مجاورت آکورد تنشی در نقش اجزای مورب دارد.

با بهره گیری از تیرچه پیش تنیده برای ساخت این نوع بتن می توان ارتفاع سنگواره را تا میزان زیادی کاهش داد. در چنین حالتی ، پل بسیار سبک می شود. تاندون های خارجی توسط بندهای فلزی در بخش میانی در زیر میخ ها سوار می شوند. وایرهای فلزی مثل خرپا عمل می کنند. در بخش میانی که عرضه پل در بالای آن است، توسط عضو بتنی سرپوشیده می شود.

هنگامی که تاندون های پایین دست و شبکه بتنی با هم ادغام شوند ، شکل فیزیکی پل بسیار خاص و خیره کننده می شود. از هر نظر که به استفاده از تیرچه پیش تنیده در ساخت پل بتنی بنگریم ، نتیجه مثبتی را شاهد هستیم. با وجود تمام مزایایی که استفاده از این مصالح در ساخت پل دارد ، باید به نکاتی توجه کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نکات مهم هنگام استفاده از تیرچه پیش تنیده در ساخت پل بتنی

از آنجایی که شاه تیر اصلی تاندون های خارجی بیرون از مرکز و تسمه ها در این پل ها در حکم سازه ی خرپایی است، شکل ظاهری انفرادی هر یک از بخش های سازه باید مورد توجه واقع شود. استحکام و ایمنی پل های بتنی ساخته شده با تیرچه ‌پیش‌تنیده یکی از موضوعات مهم برای سازندگان، میزان ایمنی سازه است.

سازندگان به دنبال استفاده از مصالحی هستند که ایمنی سازه های آنها را افزایش دهد. در صورت استفاده از تیرچه پیش تنیده در ساخت پل بتنی ، مقاومت سازه به حداکثر میزان خود خواهد رسید. به دلیل ساختار خاص این سازه ها ، بارهای عمودی توسط تسمه هایی تحمل می شود و این مسئله در افزایش مقاومت سازه اثرگذار است.

در چنین شرایطی ، تغییراتی در کابل های داخلی ایجاد می شود که این تغییرات توسط بارهای زنده ایجاد می شود. میزان آنها از تغییرات حاصل در کابل های ذکر شده بسیار کمتر است. در پل های درست شده از تیرچه پیش تنیده ، همین اتفاق رخ می دهد. در این سازه ، شاه تیر اصلی دارای نقش مهمی در مقاومت سازه است.

در واقع ، بارهای زنده صرفاً تنش های اندکی در تاندون ها ایجاد می کنند. تفاوت میان پل های ساخته شده از تیرچه پیش تنیده و پل کابلی استفاده از تیرچه پیش تنیده در ساخت پل بتنی ، موجب احداث پل مستحکم و مقاومی می شود. میان پل های کابلی و پل های تیرچه پیش‌تنیده ، تفاوت زیادی وجود دارد. متریال به کار رفته در این سازه ها ، با یکدیگر متفاوت است.

با افزوده شدن طول دهانه ها در تیرچه پیش تنیده ، ضخامت بتن در پل تیرچه پیش‌تنیده زیادتر می شود. این مسئله نشان می دهد که ارتفاع میلگرد تحت تأثیر طول دهانه است. هنگامی که طول دهانه در پل های تیرچه پیش تنیده زیاد شود ، ابعاد تاندون های پیش فشار بیشتر از نمونه های مشابه در پل های کابلی خواهد بود.

با بررسی این مطالب می توان گفت که پل های تیرچه پیش تنیده با پل های کابلی به لحاظ ظاهری ، بسیار شبیه هستند. همچنین ویژگی های ساختاری این پل ها با یکدیگر مشابه است. درون هر دو پل ، کابل های ماندگار در نقش تقویت کننده ها ظاهر شده اند.

تیرچه پیش تنیده در ساخت پل بتنی

کلام آخر

استفاده از تیرچه پیش تنیده در ساخت پل بتنی از سوی متخصصان این امر ، توصیه می شود. در واقع استفاده از تیرچه پیش تنیده برای ساخت هر سازه ای که دهانه های طولانی دارند ، مفید و سودمند است. سودمندی استفاده از تیرچه پیش تنیده برای ساخت سازه های مختلف ، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر کیفی و ایمنی است.

از آنجایی که طول دهانه های پل معمولاً بلند است ، استفاده از تیرچه پیش تنیده برای ساخت پل بسیار مفید خواهد بود. با استفاده از تیرچه پیش تنیده به ستون های کمتری به منظور ایجاد تکیه گاه نیاز است.

بنابراین از هر نظر که به نتایج استفاده از تیرچه پیش تنیده در ساخت پل های بتنی نگاه کنیم ، متوجه می شویم که این کار مزایای زیادی را به دنبال دارد. استفاده از تیرچه پیش تنیده در ساخت پل بتنی موجب کاهش هزینه های احداث پل می شود. حتماً سازندگان از کاهش هزینه های خود با وجود حفظ مقاومت و کیفیت سازه های خود ، خوشحال می شوند و این فرصت را برای بهره مندی از مزایای اقتصادی آن از دست نمی دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *