Search
Close this search box.

اطلاعاتی جامع درباره تیرچه پیش تنیده

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

اطلاعاتی جامع درباره تیرچه پیش تنیده در اختیار شما قرار می دهیم تا با آشنایی کامل بتوانید درباره استفاده از این مصالح برای ساخت و سازهای خود تصمیم گیری کنید. تیرچه پیش تنیده ، یکی از مصالح پرکاربرد برای استفاده در ساختمان سازی ها در ایران می باشد. پیدایش این تیرچه به زمان جنگ جهانی دوم مربوط می شود.

این تیرچه با استفاده از فناوری پیش تنیدگی تولید شده و استفاده از آن به سرعت رواج پیدا کرده است. پیش تنیدگی بتن ، حاصل یک فرآیندی است که با ایجاد یک تنش دائمی و ثابت در بتن شکل می گیرد که به دنبال آن ، مقاومت باربری عضو زیاد شده و در اثر آن ، ترک های ناشی از لنگر خمشی و تنش های کششی حاصل از بارهای وارده به کمترین میزان می رسد.

اهداف بکارگیری تیرچه پیش تنیده در ساختمان سازی اطلاعاتی جامع درباره تیرچه پیش تنیده در اختیار شما قرار می دهیم. هدف اصلی از تولید بتن پیش تنیده ، ایجاد قابلیتی برای کنترل تنش های کششی و ترک های حاصل از لنگر خمشی به دنبال بارهای اعمال شده به عضو است.

از این تیرچه برای احداث دیوارهای حائل ، ستون ها ، دال های اسکله ها ، تیرها ، سقف پارکینگ ها و پل ها و … به ویژه برای دهانه های زیاد که اجرای آن با بتن معمولی دشوار است ، استفاده می کنند. همچنین در عضوهایی که در معرض کشش هستند مانند مخازن می توان از تیرچه پیش تنیده استفاده کرد. بنابراین کاربردهای زیادی برای تیرچه پیش تنیده وجود دارد.

روش های ساخت تیرچه پیش تنیده چیست و بهترین روش کدام است ؟

در ارائه اطلاعاتی جامع درباره تیرچه پیش تنیده ، به روش های ساخت تیرچه پیش تنیده می پردازیم. تولید تیرچه پیش تنیده با تکنیک های گوناگونی انجام می شود. اگر برای تولید تیرچه پیش تنیده از دستگاه اکسترودر استفاده شود ، کار راحت تر و سریعتر انجام می شود. این روش بسیار درست و دقیق و حساب شده است. استفاده از دستگاه های اروپایی نسبت به استفاده از دستگاه های چینی ، مزیت زیادی دارد.

در این تکنیک ، بتن نان اسلامپ بر روی خط ویبره شده و به تمامی نواحی آغشته می شود. سپس با استفاده از حرارت و بخاردهی ، عملیات فرآوری صورت می گیرد. در دستگاه های چینی ، عملیات فرآوری با استفاده از حرارت صورت نمی گیرد.

بر این اساس ، کیفیت و زمان تولید محصولات کاهش پیدا می کند. اگر از دستگاه های چینی استفاده شود برای گرفتن گواهی استاندارد ، دشواری هایی بوجود می آید. اطلاعاتی جامع درباره تیرچه پیش تنیده به شما کمک می کند که بدانید از چه بتنی استفاده کنید. در صورتی که برای تولید تیرچه پیش تنیده از قالب استفاده شود ، کار آنچنان تمیز از آب در نمی آید.

امروزه استقبال کمتری از استفاده از این روش می شود. این روش دارای مشکلاتی مانند ترک خوردن تیرچه در پایان کار است که به دلیل پیدایش دستگاه اکسترودر از رده خارج شده است. اگر تولید بتن را با بهره گیری از قالب انجام دهید ، به دلیل پایین بودن کیفیت کار در گرفتن گواهینامه ها و تأییدیه ها به دردسر می افتید.

استانداردهای بتن

چنین بتنی حتماً با مشکل ترک خوردگی مواجه می شود و به همین دلیل به سختی به آن ، تأییدیه و استاندارد می دهند. اطلاعاتی جامع درباره تیرچه پیش تنیده و تحلیل آن از نظر استاندارد 2909 به منظور اعمال بندهای استاندارد 2909 باید عرض بخش زیرین تیرچه پیش تنیده بیشتر از ده سانتی متر باشد و عرض بخش بالایی آن بالاتر از عدد 5 سانتی متر باشد.

ارتفاع تیرچه بایستی در حدی باشد که ایستایی موردنیاز جهت جابه جایی و بارگذاری فراهم شود. به منظور شکل گیری پیوستگی لازم تیرچه با بتن ، یک بتن ریزی سخت و برجسته انجام می دهند. بتن ریزی پوشش باید از 20 میل بیشتر باشد و کمتر از این مقدار نباشد.

بند مهم دیگر این است که مقاومت بتن تیرچه پیش تنیده در زمان انتقال نیرو از فولاد به بتن بایستی بالاتر از نصف مقاومت فشاری یک ماهه بتن باشد. رده مقاومتی بتن پیش تنیده ، بند دیگر استاندارد 2909 می باشد که بر این اساس نباید از C35 کمتر باشد و بایستی معادل دو برابر تنش فشاری بتن در قسمت زیرین تیرچه ها باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

اطلاعاتی جامع درباره تیرچه پیش تنیده و مزایای آن

شاید درباره مزایای سیستم پیش تنیده چیزهایی شنیده باشید ، اما بعید می دانیم که از گستردگی مزایای آن چیزی بدانید. اگر می دانستید که حتماً برای ساخت و سازهای خود از آن استفاده نموده اید و اگر نمی دانستید علت عدم استفاده از بتن پیش تنیده برای ساخت و سازهای شما ، قطعاً این ناآگاهی بوده است. مزایای تیرچه پیش تنیده ، موارد زیر می باشد :

1-رهایی از ترک ها:

با استفاده از تیرچه پیش تنیده می توان به طور کلی از شر ترک های بتنی و خیز به سمت پایین خلاص شد که این خود دستاورد بزرگی است.

2-مقرون به صرفه:

تیرچه پیش تنیده به سبب ویژگی هایی که دارد ، مصالح مقرون به صرفه ای است و موجب کاهش هزینه ها می شود. البته مقرون به صرفه بودن تیرچه پیش تنیده برای پروژه های بزرگ است و برای پروژه های کوچک ، اصلاً مزیت اقتصادی ندارد.

3-سرعت بالا:

در ارائه اطلاعاتی جامع درباره تیرچه پیش تنیده باید عنوان کنیم که سرعت اجرای تیرچه های پیش تنیده بسیار بالا است و این یک مزیت بسیار خوب و مهم است. – بتن پیش تنیده را می توان در ساختمان های اسکلت فلزی و اسکلت بتنی ، هر دو استفاده کرد. سایر تیرچه ها ، این قابلیت را نداشته و صرفاً یک منظور هستند.

4-ایمنی بالا:

مزیت تیرچه پیش تنیده این است که از ضریب ایمنی بسیار بالایی برخوردار است. استفاده از این تیرچه در افزایش ایمنی ساختمان اثرگذار است.

5-کاهش استفاده از بتن:

مزیت قابل توجه برای سازندگان این است که استفاده از بتن پیش تنیده سبب کاهش نیاز به استفاده از بتن می شود.

6-صرفه جویی در زمان:

بتن پیش تنیده به گونه ای تولید می شود که امکان تولید آن در حجم بسیار زیاد در کوتاهترین زمان وجود دارد.

7-امکان نصب در شرایط راحت:

در آخرین مورد از ارائه اطلاعاتی جامع درباره تیرچه پیش تنیده به این مزیت اشاره کنیم که امکان نصب تیرچه پیش تنیده در هر شرایطی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *