Search
Close this search box.

مدت زمان خشک شدن بتن چقدر است؟

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

مدت زمان خشک شدن چسب بتن به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم و اطلاعات مفیدی در این باره ارائه می دهیم.

بتن، محصول پرکاربردی است که در هر نوع ساخت و سازی مورداستفاده قرار می گیرد. این محصول کاربردی در انواع مختلف مانند بتن پیش تنیده در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. خصوصیات انواع بتن، مختلف می باشد. این مسئله سبب می شود که تأکید شود برای هر نوع کاربردی دقیقاً از بتنی استفاده شود که خواص موردنیاز آن کاربرد را داشته باشد.

در مواقعی نیازمند استفاده از چسب بتن هستیم. استفاده از این محصول باید با توجه به نکات مختلفی صورت بگیرد تا نتایج مورد انتظار را به همراه داشته باشد. چسب بتن، یکی از افزودنی های مهم و کاربردی است که با اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی از اهداف استفاده از چسب بتن

قبل از اینکه درباره مدت زمان خشک شدن چسب بتن صحبت کنیم به این مسئله می پردازیم که اهداف استفاده از این محصول چیست و در چه کاربردهایی از این محصول استفاده می شود.

چسب بتن در موارد مختلفی مانند کانال های آب، کف سالن های صنعتی، باند فرودگاه، سد، پایه پل ها و ستون ها و … به کار می رود تا برخی از دغدغه های موجود را حل کند. این محصول با هدف ترمیم بتن کهنه، آب بندی بتن، افزایش میزان خاصیت چسبندگی، ممانعت از ایجاد شکاف در بتن، اتصال میلگرد به بتن، افزایش مقاومت مکانیکی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

برآورد مدت زمان خشک شدن چسب بتن

این چسب معمولاً در دو مدل پلیمری و اپوکسی وجود دارد. چسب بتن لاتکس یا پلیمر بر اساس خاصیت انعطاف پذیری خوبی که دارد با متریالی نظیر آجر، بتن، گچ و آهک ادغام می شود. این چسب به سبب مقاومت بسیار زیادی که دارد می تواند با مصالحی مثل چوب و فلز ادغام شود و برای آب بندی و ترمیم سازه های بتنی به کار رود.

هر یک از این چسب ها دارای خصوصیات خاص خود هستند و زمان خشک شدن آنها مسلماً فرق می کند. بنابراین باید به تفکیک نوع چسب ها به بررسی زمان خشک شدن آنها بپردازیم:

زمان خشک‌شدن چسب بتن پلیمری یا لاتکس

مدت زمان خشک شدن چسب بتن پلیمری، حدود یک تا دو ساعت می باشد. خشک شدن عمقی این چسب تقریباً 24 ساعت زمان می برد. گاهی ممکن است دو شبانه روز طول بکشد تا چسب بتن خشک شود.

این چسب در مقایسه با چسب اپوکسی سریعتر خشک می شود. لذا در شرایطی که برای خشک شدن چسب عجله دارید، باید از این چسب استفاده کنید. اما اگر به دلیل خصوصیات خاص چسب اپوکسی و یا دیگر چسب ها مجبور به استفاده از آنها هستید، باید قید خشک شدن سریع چسب را بزنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

مدت زمان خشک شدن چسب بتن اپوکسی

این چسب بر اساس افزودنی های و سخت کننده های به کاررفته در آن به زمان مختلفی برای خشک شدن نیاز دارد. خشک شدن ظاهری این چسب نزدیک به 3 الی 6 ساعت طول می کشد. با هدف اینکه چسب بتن اپوکسی به صورت عمیق خشک شود، باید اندازه یک الی سه روز صبر نمود. دمای محیط بر مدت زمان پروسه خشک شدن اثر می گذارد و ممکن است آنها را افزایش یا کاهش دهد.

شرایط و روش درست استفاده از چسب

مدت زمان خشک شدن چسب بتن به نحوه استفاده از چسب بستگی دارد. نخست محل موردنظر را از چربی، ذرات و گرد و غبار بزدایید. چسب بتن بایستی با اندکی آب ترکیب شود و بعد از رقیق شدن به سیمان، شن و ماسه و … اضافه شود تا یک ترکیب خمیری مانند بوجود بیاید. درصد ایده آل اختلاط نزدیک به 5 الی 20 درصد وزن سیمان است. پیش از مصرف ملات روی بتن، لایه ای از چسب زده شود.

چسب بتن بایستی با آب ترکیب شود و حالت رقیق شده آن به بخش های خشک بتن افزوده شود. هر اندازه که ضخامت کمتر و فشار بیشتر باشد، چسب بیشتری مصرف می شود. بهتر است پیش از کار، لایه ای از محلول چسب بتن به سطح زیرین کشیده شود. برای ضخامت های بیشتر باید چسب به صورت لایه به لایه استفاده شود و اینگونه نباشد که به یکباره از لایه ضخیمی از چسب استفاده کرد.

عوامل اثرگذار بر مدت زمان خشک شدن چسب بتن

موارد زیر بر زمان خشک شدن این ماده اثر می گذارند:

ضخامت چسب: ضخامت مناسب سبب تسریع در روند خشک شدن می شود. بنابراین باید به ضخامت چسب توجه نمود و از چسب نازک تر یا ضخیم تر استفاده نکرد. معمولاً از چسب های بتن در ضخامت 2 الی 3 میلی متر استفاده می کنند.

رطوبت و دمای محیط: کم یا زیاد بودن رطوبت و دما به صورت مستقیم بر روی زمان خشک شدن این ماده اثر می گذارد. دمای ایده آل برای خشک شدن چسب باید 20 الی 25 درجه باشد. در دمای بسیار سرد یا بسیار گرم، این پروسه ممکن است با چالش ها و مشکلاتی روبرو شود. هر تولیدکننده چسبی مشخص می کند که میزان دما و رطوبت لازم برای خشک شدن هر چسبی چقدر باید باشد و توضیحات مربوط به آن را به صورت خلاصه بر روی محصول درج می کند.

تمیز بودن سطح بتن: یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر روی مدت زمان خشک شدن چسب بتن ، تمیز بودن سطح بتن می باشد. سطح خیس و چرب از چسباندن سریع جلوگیری می کند. بنابراین بهتر است قبل از استفاده از چسب به تمیز کردن سطح اقدام نمود.

مدت زمان خشک شدن بتن چقدر است؟

خواص و خصوصیات مثبت چسب بتن

  • این محصول موجب کاهش نفوذپذیری بتن می گردد.
  • چسب بتن سبب افزایش مقاومت خمشی بتن می شود.
  • چسب بتن سبب افزایش مقاومت بتن در برابر یخ زدگی در روزهای سرد زمستان می شود.
  • استفاده از چسب سبب افزایش مقاومت محصول در مقابل مواد شیمیایی می شود.
  • مقاومت مکانیکی بتن در اثر استفاده از چسب افزایش پیدا می کند و طول عمر آن بیشتر می شود.
  • میزان ترک خوردگی بتن کاهش پیدا می کند. البته باید به نحوه درست استفاده از چسب و مدت زمان خشک شدن چسب بتن توجه داشت تا این مزایا حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *