Search
Close this search box.

قطعات بتنی پیش ساخته چیست ؟

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

قطعات بتنی پیش ساخته چیست ؟ برای یافتن پاسخ این سؤال و دریافت اطلاعات کاملی درباره این قطعات، این مطلب را تا انتها مطالعه بفرمایید. قطعات بتن پیش‌ساخته، قطعاتی هستند که از قبل با توجه به استانداردها ساخته می شوند.

این قطعات، وزن اندکی دارند. همه چیز درباره بتن پیش‌ ساخته بتن، پرمصرف ترین مصالح ساختمانی است که در اغلب پروژه های عمرانی به شکل های مختلف مورداستفاده قرار می گیرد. این مصالح از گذشته تا به امروز با ویژگی ها و خواص مختلفی تولید شده اند.

یکی از اشکال بتن در دهه های اخیر، بتن پیش تنیده بوده است که با فناوری خاصی تولید شده است. این بتن دارای ویژگی های مختلفی است که آن را از بتن های معمولی، متمایز کرده است. بتن ها در مواردی به صورت بتن آماده تولید می شوند که محل تولید این بتن ها ممکن است کارگاه و کارخانه و … باشد.

پس از اینکه بتن آماده تولید شد، با استفاده از تجهیزات حمل به محل موردنظر انتقال داده می شوند. در ارتباط با پرسش ” قطعات بتنی پیش ساخته چیست ” باید بگوییم که این قطعات یکی از دستاوردهای مهم بشر است که صنعت ساختمان را متحول کرده است.

چرا که تغییرات زیادی در سرعت و کیفیت ساخت و ساز ایجاد نموده است. افزایش حجم ساخت و ساز، این نیاز را ایجاد می کند که به روند ساخت و سازها سرعت بخشیده شود. به همین دلیل در ساختمان سازی های جدید به استفاده از مصالح پیش ساخته و آماده، اهمیت زیادی داده می شود. بدنیست بدانید که یکی از مصالحی که در ساختمان سازی های اخیر به شدت مورداستفاده قرار می گیرد، بتن پیش تنیده می باشد.

قطعات بتنی پیش ساخته چیست و چه کاربردی دارند ؟

این قطعات، المان های تولیدی از بتن هستند که در مراکز تولید قطعات پیش‌ساخته، تولید شده اند و به محل پروژه فرستاده می شوند. افزایش سرعت پروژه و کاهش هزینه های ساخت، مهمترین دستاوردهای استفاده از این قطعات هستند.

در صورتی که این قطعات در کارخانه های مجرب با توجه به استانداردهای بین المللی و با استفاده از مواد اولیه درجه یک ساخته شوند، دارای مقاومت و کیفیت بالایی خواهند بود و طول عمر بسیار خوبی خواهند داشت. زمانی که هوا سرد است و اجرای مراحل حساس مانند بتن ریزی در این زمان انجام می شود، استفاده از قطعات بتن پیش‌ساخته بسیار مفید خواهد بود و از جهات مختلف به کمک سازندگان خواهد آمد.

قطعات بتنی پیش ساخته چیست ؟ این قطعات، مصالح آماده ای هستند که سرعت کار را افزایش داده و هزینه ساخت را کاهش می دهند. دلایل استفاده از انواع قطعات بتن پیش‌ساخته اگر به هر یک از مزایای استفاده از این قطعات فکر کنید، متوجه خواهید شد که چرا در مواردی این قطعات را به سایر مصالح ساختمانی و روش های اجرای این مصالح، ترجیح می دهند.

1-عمر بالا:

این قطعات دارای طول عمر زیادی هستند و حداکثر دوام را دارا می باشند.

2-اندازه متنوع:

 قالب ریزی آنها در اندازه های مختلف انجام می شود.

3-کیفیت خوب :

این قطعات دارای یکپارچگی و کیفیت بسیار زیادی هستند.

4-مقرون به صرفه:

استفاده از این قطعات مقرون به صرفه تر از استفاده از سایر مصالح ساختمانی می باشد. ( قطعات بتنی پیش ساخته چیست )

5-کاهش وزن سازه:

با استفاده از قطعات بتن پیش‌ساخته می توان وزن سازه را به صورت چشمگیری کاهش داد. چرا که یکی از ویژگی های مهم این قطعات، سبکی آنها است.

6-نصب راحت:

 اجرا و نصب این قطعات بسیار آسان است و از نظر راحتی، قابل قیاس با نحوه اجرای سایر مصالح ساختمانی نیست.

– برای سازه هایی که با استفاده از قطعات بتن پیش‌ساخته اجرا می شوند، نیاز به نیروی انسانی کمتری است.

7-بدون آلودگی:

کار با این قطعات، هیچ مشکلی را بوجود نیاورده و هیچ آلودگی صوتی در محل اجرای پروژه ایجاد نمی کند.

عمل آوری این قطعات کاملاً ایده آل است. انواع قطعات بتن پیش‌ساخته در پاسخ به پرسش ” قطعات بتنی پیش ساخته چیست ” ، باید بگوییم که قطعات زیادی در دسته بندی قطعات پیش ساخته قرار می گیرند. در سال های اخیر، قطعات و مصالح مختلفی از ساختمان به صورت پیش ساخته تولید شده اند که شامل:

-دیوار پیش ساخته

-سقف پیش ساخته

-ستون پیش ساخته

-تیر پیش ساخته

-اتاقک بتنی پیش ساخته

-دیوارهای پیرامونی پیش ساخته

-باکس و کالورت بتنی

-دال بتنی

-آبرو بتنی

-مارکر بتنی

-لوله بتن مسلح

-نیرو جرس بتنی

-بلوک سقفی

-بلوک دیواری

-تراورس بتنی

-موزاییک

-قطعات دکوراتیو و ….

از جمله انواع قطعات بتن پیش‌ساخته می باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

قطعات دکوراتیو بتنی چیست ؟

پس از اینکه متوجه شدید قطعات بتنی پیش ساخته چیست و چه کاربردهایی دارند، ممکن است نام قطعات دکوراتیو بتنی را شنیده باشید. این قطعات ، برای زیبابخشی به نمای بیرونی و درونی مورداستفاده قرار می گیرند. به این قطعات بتنی، قطعات دکوراتیو بتنی می گویند.

این قطعات در نمای سازه های مسکونی در نقش پنل های دکوراتیو، ساخت مجسمه، ، ساخت مبل و کاناپه و … به کار می روند. دکورسازی با استفاده از این قطعات، ساده تر و کم هزینه تر از روش های معمول می باشد. توجه به استانداردها ( قطعات بتنی پیش ساخته چیست ) استاندارهایی وجود دارد که باید موردتوجه قرار بگیرند.

در مجموع در اجرای هر یک از مصالح ساختمانی باید به استانداردها توجه داشت. به دلیل مزایای بسیار زیاد استفاده از این قطعات، استفاده از الزامات گوناگون اختلاط، قالب ریزی و تولید و … به نوعی ضرورت دارد. استانداردهای مختلفی وجود دارند که باید به آنها توجه نمود.

استانداردهایی مانند استانداردهای شماره های DIN 4032 ، DIN4035 ، ASTM C 14 ، ASTM C506 و …. باید موردتوجه قرار بگیرند. معایب قطعات بتن پیش‌ساخته حال که متوجه شدیم قطعات بتنی پیش ساخته چیست ، به معایب آنها هم اشاره می کنیم:

1- حمل این قطعات اندکی دشوار است و برای حمل آنها به نسبت سایر مصالح، باید از تجهیزات بزرگتر و قدرتمندتری استفاده کرد.

2- نگهداری این قطعات، اندکی سخت است. زیرا باید به اصولی توجه داشت تا این قطعات در زمان نگهداری طولانی مدت، آسیب نبینند.

3- بعضی از این قطعات که بر اساس تکنولوژی های خاص تولید شده اند، از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

4- نصب برخی از این قطعات حتماً به تخصص نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *