Search
Close this search box.

روش اجرای تیرچه پیش تنیده

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

روش اجرای تیرچه پیش تنیده را بررسی می کنیم تا اطلاعات خوبی در این زمینه در اختیار سازندگان محترم و گرامی ، قرار دهیم. اجرای سقف با بهره گیری از تیرچه پیش تنیده مشابه اجرای سقف با بهره گیری از خرپایی است. در سال های اخیر به استفاده از روش های نوین ساخت و ساز اهمیت زیادی داده شده است. به همین علت از اجرای سقف به شیوه نوین که بر اساس فناوری پیش تنیدگی است ، استقبال زیادی شده است. سقف تیرچه پیش تنیده که با استفاده از بتن پیش تنیده اجرا می شود ، ویژگی های خاصی دارد که سایر روش های اجرای سقف ، فاقد این ویژگی ها هستند. سازه هایی که با این روش اجرای سقف ، احداث شده اند از مقاومت بالایی برخوردار هستند و طول عمر خوبی دارند.

روش اجرای تیرچه پیش تنیده چیست ؟

همانگونه که اشاره نمودیم ، اجرای سقف با تیرچه پیش تنیده مشابه اجرای سقف با خرپایی است. برای پیاده سازی سیستم پیش تنیده باید تیرچه را از هر سمت حدود 15 سانتی متر از کل مقطع بتنی وارد تیر کرد. بلوک های پرکننده میان تیرها جای گرفته و آرماتور اودکا را بر روی تیر و تیرچه سوار می کنند.

در این حالت ، میلگرد حرارتی بر روی سقف فیکس شده و پس از آن بتن ریزی موردنظر را انجام می دهند. در برآورد تیرچه به روش دو سر احتیاجی به آرماتور ممان منفی نیست. به کارگیری میلگرد اودکا برای حساب و کتاب ضرورتی ندارد. ممکن است بتن درجا زیر سقف ، فاقد کیفیت لازم باشد. تیرچه پیش تنیده حتماً از تیرچه خرپایی ، سنگین تر است.

( آشنایی با روش اجرای تیرچه پیش تنیده ) برای اجرای تیرچه پیش تنیده نیاز به جرثقیل است. بالا بودن وزن تیرچه پیش تنیده به سبب بتن ریزی در تیرچه فندوله ای پس از نصب به شکل درجا است. بتن ریزی در تیرچه پیش تنیده از قبل در کارخانه به صورت درجا انجام می شود که این مسئله موجب بالا بودن کیفیت بتن ریزی شده است.

بتن پیش تنیده به دلیل پوشش دهی حجم اعظم سقف به بتن کمتری برای پر کردن فضاهای خالی نیاز دارد. این مسئله موجب کاهش هزینه ها می شود و می تواند هزینه جرثقیل را جبران کند. روش اجرای تیرچه پیش تنیده باید به صورت اصولی پیاده سازی شود تا استحکام و مقاومت موردنظر در سازه ایجاد شود.

روش برآورد اندازه تیرچه به منظور سنجش اندازه تیرچه دو سر مفصل هرگز به آرماتور ممان منفی احتیاجی نیست. همچنین به میلگرد اودکا بدین منظور نیازی نیست. اما از آنجایی که احتمال دارد بتن به کار رفته در زیر سقف بی کیفیت باشد و این مسئله پیامدهایی داشته باشد، استفاده از آرماتور اودکا توصیه می شود. در روش اجرای تیرچه پیش تنیده و چگونگی اجرای سقف باید وزن تیرچه را درنظر گرفت.

روش اجرای تیرچه پیش تنیده

وزن تیرچه پیش تنیده

وزن تیرچه پیش تنیده در زمان پیاده سازی از تیرچه خرپایی به صورت قابل توجهی بیشتر است و در زمان نصب باید به این مسئله توجه زیادی داشت. پیاده سازی تیرچه پیش تنیده حتماً به جرثقیل نیاز دارد. در غیراینصورت جابه جایی تیرچه پیش تنیده بسیار دشوار خواهد بود و ممکن است خسارت هایی زیادی در اثر افتادن تیرچه ها بوجود بیاید.

رفتار تیرچه پیش تنیده در برابر آتش سوزی تیرچه پیش تنیده از مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی برخوردار است. بتن پیش تنیده به خوبی می تواند گسترش آتش سوزی را مهار کند و در برابر دما عایق باشد.

اگر به مقاوم سازی سازه های خود در برابر حریق اهمیت می دهید ، حتماً از بتن پیش تنیده استفاده کنید. ایمنی سازه ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بنابراین انتخاب مصالح ساختمانی مقاوم در برابر آتش ، باید در دستور کار سازندگان قرار بگیرد.

مقایسه تیرچه پیش تنیده با سایر تیرچه ها روش اجرای تیرچه پیش تنیده با دیگر تیرچه ها ، متفاوت است. تیرچه های قابل اجرا در پروژه های عمرانی شامل تیرچه خرپایی ، تیرچه کرویت ، تیرچه فندوله ، تیرچه پیش تنیده و … می باشند.

برتری تیرچه پیش تنیده به سایر تیرچه ها ، به چندین عامل مربوط می شود که یکی از آنها ، ارزان تر بودن آنها است. میزان مقاومت و پایداری تیرچه پیش تنیده مانند تیرچه کرومیت است. در تیرچه خرپایی ، میلگرد ممان منفی وجود دارد اما در تیرچه پیش تنیده، میلگرد ممان منفی وجود ندارد.

مزایای بهره مندی از روش اجرای تیرچه پیش تنیده اگر به درستی سیستم تیرچه پیش تنیده را اجرا کنید ، به نتایج مفید و ارزشمندی دست پیدا می کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

مزایای بهره مندی از روش اجرای تیرچه پیش تنیده

– با استفاده از این سیستم می توان هزینه ها را تا حد زیادی کاهش داد و این هزینه ها را در موارد دیگری خرج کرد. – صرفه جویی در مصرف بتن ، علاوه بر کاهش وزن سازه موجب کاهش هزینه ها می شود.

– استفاده از بلوک هایی با ارتفاع کمتر از 25 سانت در سیستم پیش تنیده موجب کاهش هزینه های بلوک می شود.

– این سیستم به فولاد کمتری نیاز دارد که این مسئله هم در کاهش هزینه ها و کاهش وزن سازه اثرگذار است.

– در سازه های تیرچه پیش تنیده به سبب کار نگذاشتن جک در زیر تیرچه کوچک ، سرعت کار بسیار افزایش پیدا می کند. – استفاده از روش اجرای تیرچه پیش تنیده موجب می شود که مقاومت سازه در برابر خوردگی و نیروی زلزله افزایش پیدا کند.

– این سیستم به سبب خصوصیات ویژه ای که دارد، موجب افزایش فضای مفید طبقات می شود که این مسئله نه تنها در زیبایی داخلی سازه ، بلکه در سوددهی بیشتر اثرگذار است.

روش اجرای تیرچه پیش تنیده

کلام آخر

مهندسان بزرگی در کشورهای مطرح دنیا از این شیوه برای اجرای سقف سازه های خود استفاده می کنند. عواملی مانند طراحی ایده آل ، مصالح باکیفیت و استاندارد ، نیروهای فنی ماهر و … در تعیین کیفیت پروژه های سقف پیش تنیده اثرگذار هستند. بنابراین گمان نکنید که با استفاده از بتن پیش تنیده کار تمام شده است و کیفیت و مقاومت سازه شما تضمین شده است. شما باید به کیفیت بتن پیش تنیده خریداری شده و درستی روش اجرای تیرچه پیش تنیده اهمیت دهید تا سازه پیش تنیده با کیفیت و مقاومت بالا احداث شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *