Search
Close this search box.

آشنایی با بتن‌های پرمصرف در ساختمان‌ سازی

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

بتن‌های پرمصرف در ساختمان‌ سازی را معرفی می کنیم و با خصوصیات و ویژگی های هر یک از آنها آشنا می شویم. بتن، در بخش های مختلف ساختمان سازی به کار می رود. انتخاب نوع بتن مناسب برای ساختمان سازی از اهمیت زیادی برخوردار است.

پرکاربردترین بتن ها برای ساخت ساز، موارد زیر هستند: کارایی بتن سبک در ساختمان سازی این نوع بتن از چگالی پایین تر از 1920 کیلوگرم بر مترمکعب برخوردار است. رسانایی حرارتی اندک این بتن سبب شده است که توجه ویژه ای به آن شود و از آن برای احداث سازه های فولادی استفاده شود. این نوع بتن کاملاً روان است. از این بتن برای اجرای دال کف ، سقف ، پانل های پنجره ای و … استفاده می شود.

بتن پیش تنیده از بتن‌های پرمصرف در ساختمان‌ سازی

یکی از بهترین بتن ها برای پروژه های بزرگ، بتن پیش تنیده می باشد. با استفاده از این بتن می توان تنش های مهندسی را از قبل بر روی اعضاء ایجاد کرد تا با تنش های احتمالی به مقابله برخواسته و یک یک آنها را از میان بردارد. بدین ترتیب، مقاومت سازه بسیار افزایش خواهد یافت.

بتن پیش تنیده، این توانایی را داشته که هر نیرویی را خنثی کند و سازه را استوار نگه دارد. مهمترین دستاوردهای حاصل از استفاده از بتن پیش تنیده شامل افزایش مقاومت سازه، کاهش میزان ترک خوردگی در سازه، کاهش مصرف میلگرد و بتن، کاهش ارتفاع سازه، کاهش وزن سازه و … می باشد. بنابراین بتن پیش تنیده، بی شک یکی از برترین بتن های مناسب برای احداث سازه های بزرگ است.

کارایی بتن با چگالی بالا در ساختمان سازی

یکی از بتن‌های پرمصرف در ساختمان‌ سازی، بتن با چگالی بالا است. دانسیته این بتن معمولاً 3000 تا 4000 کیلوگرم بر مترمکعب می باشد. از سنگ های خرد شده برای ساخت این بتن در دانسیته موردنظر استفاده می شود.

برای مثال می توان به باریت اشاره کرد که نمونه ای از سنگ های خرد شده درشت ابعاد است. قیمت این بتن بالا است اما با توجه به اینکه از ویژگی های خاصی مانند ممانعت از عبور تشعشعات برخوردار است، از آن در موارد مختلفی استفاده می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

کارایی بتن شیشه‌ای در ساختمان سازی

بتن شیشه ای، از انواع بتن‌های پرمصرف در ساختمان‌ سازی است. این بتن ، بسیار براق و شیک است و موجب زیبایی هر سازه ای می شود. استفاده از بتن شیشه ای نه تنها موجب جذابیت و زیبایی سازه می شود بلکه سبب عایق سازی حرارتی سازه می شود. اگر ظاهرسازی سازه برای شما مهم است ، بهتر است از این بتن استفاده شود.

کارایی بتن شاتکریت در ساختمان سازی

یکی دیگر از بتن‌های پرمصرف در ساختمان‌ سازی، بتن شاتکریت می باشد. بتن شاتکریت، همانند بتن معمولی ساخته می شود. اما کارایی بتن معمولی با بتن شاتکریت متفاوت است. شاتکریت ها توسط نازل ها تعبیه می شوند.

بهره گیری از نازل بدان جهت است که بتن سریعاً بعد از پاشش بر روی سطح، فشرده شود و به حالت ایده آل برسد. کارایی بتن سنگ آهکی در این بتن، آهک جایگزین سیمان شده است. آهک از سنگدانه های سبک مثل ماسه تیز و الیاف شیشه درست شده است.

با این بتن می توان به ساخت گنبد، طاق و کف اقدام کرد. تمیز کردن بتن سنگ آهکی بسیار آسان است. بازیافت شدن این بتن موجب شده است که آن را دوستدار محیط زیست بدانند. یکی از کاربردهای آهک این است که برای نصب سیستم های گرمایشی از کف به کار رود.

بتن مسلح، یکی از بتن‌های پرمصرف در ساختمان‌ سازی

در ساخت این بتن از فولادهایی در ابعاد گوناگون استفاده می شود. در زمان ساخت بتن مسلح این دغدغه وجود دارد که از بالا بودن پیوند میان آرماتور و بتن ته نشین شده ، اطمینان حاصل شود. پیوند بسیار مستحکم شکل گرفته میان بتن و آرماتور موجب می شود که شرایط برای تحمل انواع تنش ها فراهم شود.

برای ساخت سازه های مختلف می توان از بتن مسلح استفاده کرد. کارایی بتن هوادهی شده در ساختمان سازی این نوع بتن ، یکی از انواع بتن است که دربردارنده حباب های هوای میکروسکوپی می باشد.

این حباب ها، وظیفه مهمی برای شکل گیری محفظه های انبساط دارد. در این شرایط ، آب در زمان یخ زدن دچار انبساط شده و فشار داخلی بتن به کمترین میزان می رسد. سازه های موجود در مناطق برفی ، گزینه مناسبی برای استفاده از بتن هوادهی شده است.

آشنایی با بتن های پرمصرف در ساختمان سازی

بتن با سخت شدن سریع یکی از بتن‌های پرمصرف در ساختمان‌ سازی

بتن با ویژگی سخت شدن سریع می باشد. همانگونه که از اسم این بتن مشخص است ، گیرش آنها بسیار عالی است. به کمک این بتن می توان اعضای مختلف سازه را سریعاً به هم پیوند داد تا سرعت اجرای پروژه افزایش پیدا کند.

برای پروژه هایی که سرعت اجرای آنها مهم است از این بتن استفاده می کنند. کارایی آسفالت بتن در ساخت سازه های مختلف از این بتن در ساخت بزرگراه ، اتوبان ، پارکینگ ، باند فرودگاه و … استفاده می شود.

برای ساخت این بتن از آسفالت و سنگدانه ها استفاده می شود. ترکیب این بتن به گونه ای است که سریعاً حالت گرفته و به مقاومت ایده آل می رسد. بتن آسفالت به سبب مقاومت در مقابل لغزش، طول عمر بالا، انعطاف پذیری بالا ، نفوذپذیری و …. در نواحی با بارهای دینامیکی زیاد به کار گرفته می شود. مخلوط شدن درست و اصولی این بتن بسیار مهم است چرا که تعیین کننده مقاومت آن در مقابل حرکت اتومبیل و انسان خواهد بود.

بتن پمپ شده ، از بتن‌های پرمصرف در ساختمان‌ سازی

این بتن برای احداث برج مورداستفاده قرار می گیرد. کارایی این بتن بسیار زیاد است. چرا که استفاده از آن بسیار راحت است. به آسانی می توان این بتن را توسط لوله هایی به طبقات فوقانی انتقال داد.

البته برای سازه های کوتاه و کوچک هم می توان از این بتن استفاده کرد و اینگونه نیست که صرفاً برای سازه های بلند بتوان از این بتن استفاده کرد. از این بتن می توان برای کف سازی آنهم به صورت کاملاً صاف و مسطح استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *