Search
Close this search box.

آرماتور برشی مضاعف در تیرچه پیش تنیده

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

آرماتور برشی مضاعف در تیرچه پیش تنیده با اهداف مختلفی مورداستفاده قرار می گیرد. در ادامه به صورت مفصل به این مسئله می پردازیم. بتن پیش تنیده با استفاده از فناوری پیش تنیدگی ساخته شده است. تیرچه پیش تنیده در متراژهای مختلفی ساخته می شود تا پاسخگوی نیازهای مختلف باشد.

این عضو، متشکل از آرماتورهای فولادی، بتن و کابل هایی است که از مقاومت و کشش بسیار زیادی برخوردار هستند. مقاومت بسیار زیاد تیرچه پیش تنیده به دلیل ایجاد تنش های مهندسی از پیش تعیین شده در آن است.

بکارگیری این تیرچه ها در هر سازه ای موجب از بین رفتن انواع تنش ها می شود و مقاومت سازه را افزایش می دهد. اگر بخواهیم خلاصه ای از مفهوم پیش تنیدگی را به شما ارائه دهیم باید اینگونه بیان کنیم که پیش تنیدگی یعنی یک عضو بتنی را به میزان مشخصی در معرض فشار قرار دهند تا در زمان وارد شدن نیروهای قائم عضو بتنی با مشکل خیزش و ترک خوردگی روبرو نشود و حداکثر مقاومت را داشته باشد.

آرماتور برشی مضاعف در تیرچه پیش تنیده، با هدف افزایش مقاومت به کار می رود. با کشش و مهار کابل های فولادی، فشار اعمال شده برای تنش به عضو بتنی وارد می شود. در حالت عادی، تیرچه های پیش تنیده فاقد آرماتور عرضی هستند ولی در برخی از آنها به دلیل بوجود آوردن مقاومت، میلگردهای عرضی را درون این عضو قرار می دهند.

بررسی ساختار تیرچه پیش فشرده تیرچه

عضوی است که در راستای افقی میان ستون های ساختمان و دیوارها و … نصب می شود. در مجموع، تیرچه ها به دو صورت تیرچه خرپایی و تیرچه پیش تنیده ساخته می شود که هر یک از آنها از ویژگی های مختلفی برخوردار هستند.

تیرچه پیش تنیده متشکل از آرماتورهای کششی ، آرماتورهای عرضی ، آرماتورهای تقویتی ، آرماتورهای بالایی و آرماتورهای عرضی و … است که به یکدیگر پیوند خورده اند. حال با هر یک از این تیرچه ها و کارایی آنها در تیرچه آشنا می شویم و به بررسی دلایل استفاده از آرماتور برشی مضاعف در تیرچه پیش تنیده می پردازیم.

آرماتور کششی در تیرچه پیش فشرده نقش آرماتورهای زیری در تیرچه های پیش تنیده همانند یک عضو کششی است. این آرماتورها به خوبی می توانند نیروهای کششی را تحمل کنند. در واقع تحمل این آرماتورها در برابر نیروهای وارد شده موجب شده است که از آنها در این سیستم استفاده می کنند.

آرماتورهای کششی، نقش مهمی در تیرچه پیش تنیده داشته و موجب مقاومت این عضو در برابر تنش های کششی می شود. آرماتورهای عرضی نقش آرماتورهای عرضی مثل اعضای مورب خرپا است. بنابراین این آرماتورها ، وظیفه مهمی را بر عهده دارند.

آرماتورهای عرضی به خوبی می توانند وزن تیرچه را تحمل کنند و موجب جابه جایی راحت آنها می شوند. این آرماتور همچنین موجب ایجاد پیوستگی بسیار زیاد میان آرماتورهای کششی خرپا و بتن کششی می شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

مزایای آرماتور برشی مضاعف در تیرچه پیش تنیده چیست ؟

یکی از اصلی ترین عضوهای تیرچه پیش تنیده، آرماتورها می باشند. اصلی ترین دلیل استفاده از آرماتورها در تیرچه، تقویت مقاومت برشی در زمان اعمال نیروی زمین لرزه می باشد. مسلماً مقاوم سازی سازه ها در برابر زمین لرزه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در ساختمان سازی های جدید به این مسئله اهمیت زیادی می دهند. بنابراین از مصالحی استفاده می کنند که موجب افزایش مقاومت سازه در برابر زمین لرزه شود. تیرچه پیش تنیده باید در کارخانه هایی که از دستگاه ها و ماشین آلات پیشرفته برخوردار هستند و از حضور متخصصان بهره می برند، ساخته شود.

مقطع این تیرچه ها به شکل T است. رده مقاومتی این تیرچه ها معادل C35 است. در این تیرچه ها باید حجم زیادی از کابل های فولادی به کار رود که به طور متوسط از 1750 تا 1900 نیوتون بر میلی متر مربع کابل فولادی استفاده می کنند.

استفاده از آرماتور برشی مضاعف در تیرچه پیش تنیده

بتن ریزی آرماتورها به صورت متوسط توسط جک هایی تحت کشش مشخص انجام می شود و اجرای تیرچه پس از بتن ریزی است. این تیرچه ها از آنچنان مقاومتی برخوردار هستند که می توان از آنها برای ساخت سازه های مهم و حساس استفاده کرد که مقاوم سازی آنها از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

ساخت آرماتور برشی مضاعف در تیرچه پیش تنیده

تولیدکنندگان زیادی در ایران به ساخت تیرچه پیش تنیده اقدام می کنند که یکی از برترین آنها مجموعه ” بتن پیش فشرده ایران ” است. ساخت تیرچه پیش تنیده بدین صورت است که نخست مواد اولیه را با بخاردهی عمل آوری می کنند.

سپس از وایرها آجداری استفاده می کنند. به دنبال آن از پودرسنگ استفاده نموده و در نهایت به قلاب دار کردن عضو می پردازند. خرید بتن پیش تنیده از کارخانه های مجرب و متخصص در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بنابراین برای تأمین بتن پیش تنیده موردنیاز سازه های خود ، یک کارخانه خوب که تخصص این کار را دارد را انتخاب کنید.

آرماتور برشی مضاعف در تیرچه پیش تنیده

کلام آخر

با مزایای آرماتور برشی مضاعف در تیرچه پیش تنیده آشنا شدیم و به اهمیت استفاده از این عضو در ساخت و سازهای جدید پی بردیم. با توجه به اینکه آرماتور برشی مضاعف از مهمترین اعضای این سیستم است، باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

تولیدکنندگان بزرگ از برترین متریال برای ساخت این آرماتورها استفاده می کنند تا تیرچه پیش تنیده از حداکثر مقاومت و کیفیت برخوردار باشد. با وجود این تیرچه ها ، سازه ای را احداث خواهید کرد که در برابر زمین لرزه از بهترین عکس العمل برخوردار است و کمترین خرابی را ایجاد خواهد کرد.

تیرچه پیش تنیده با استفاده از بتن و میلگردهای فولادی درست می شود که کیفیت این متریال کاملاً متفاوت از کیفیت متریالی است که برای ساخت بتن معمولی به کار می رود.

چندین نتیجه مهم استفاده از آرماتور برشی مضاعف در تیرچه پیش تنیده شامل راحتی کار ، افزایش سرعت ساخت و ساز ، افزایش مقاومت و … است که هر یک به نوبه خود ، بسیار مهم و با ارزش هستند. این نتایج هر سازنده ای را به استفاده از این تیرچه ها ترغیب می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *