Search
Close this search box.

تخریب سازه های بتن پیش تنیده

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

تخریب سازه‌ های بتن پیش تنیده باید به صورت اصولی انجام شود تا مشکلاتی گریبان گیر نیروهای کار نشود و کار به راحتی انجام شود. سازه های بتن پیش تنیده نسبت به سایر سازه ها ، از مقاومت و استحکام بیشتری برخوردار است.

این استحکام و مقاومت زیاد ، عملیات تخریب آن را دشوارتر می کند. بنابراین نسبت به چگونگی تخریب این سازه ها باید هوشیارانه اقدام نمود. بررسی ساختار ، انواع ، مزایا و معایب بتن پیش فشرده قبل از بررسی نحوه تخریب سازه های بتن پیش تنیده با این مصالح بیشتر آشنا می شویم.

در اعضای بتن پیش تنیده ، فولاد پیش تنیده به جای میلگرد معمولی به کار رفته است که این فولاد از مقاومت کششی زیادی برخوردار است. بتن پیش تنیده بسته به روش تولید آن به دو دسته :

1-بتن پیش تنیده پس کشیده

2-بتن پیش تنیده پیش کشیده

 این دو نوع بتن از نظر مراحل کشش فولاد و بتن ریزی با یکدیگر دارای فرق اساسی هستند. سازه هایی که با استفاده از بتن پیش تنیده پس کشیده و بتن پیش تنیده پیش کشیده ساخته می شوند از نظر طول عمر ، استحکام ، مقاومت ، هزینه ساخت ، ارتفاع ، وزن و سایر موارد با سازه های بتن آرمه متفاوت هستند.

چگونگی تخریب سازه‌ های بتن پیش تنیده

تخریب ساختمان ها باید با توجه به مواردی از قبیل سن ساختمان و شدت فرسودگی آن ، مصالح ساختمانی به کار رفته در آن ( بتنی یا فلزی بودن ) ، وضعیت ساختمان های مجاور ، نوع خاک زمین و … انجام شود. تخریب سازه های بتن پیش تنیده نسبت به سایر ساختمان ها با حساسیت بیشتری انجام می شود.

نیروهایی که برای این کار انتخاب می شوند باید تخصص و تجربه بالایی در این زمینه داشته باشند. با استناد به بند 3-2-8-12 مبحث دوازدهم ضوابط ملی ساختمان ، نحوه تخریب سقف های بتن پیش تنیده یا پس کشیده بایستی با التفات به انرژی ذخیره شده در بتن و مشکلات احتمالی حاصل از رها شدن آنها انجام شود.

تخریب سازه های بتن پیش تنیده نیاز به نیروهای کار زبده دارد. از آنجایی که در بتن پیش تنیده ، فولاد پیش تنیده به کار رفته است ، تخریب اندکی خطرناک می شود. لذا اصلاً نباید بی گدار به آب زد و حتماً باید از متخصصان خواست که بر روند کار نظارت داشته باشند و اصول کار را به نیروها گوشزد کنند.

اهمیت انتخاب روش اصولی برای تخریب سازه

انتخاب روش اصولی برای تخریب چنین سازه هایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر تخریب سازه با روش ضربه ای انجام شود ، حتماً مشکلات بزرگی بوجود می آید. یکی از این مشکلات ، احتمال پارگی استرندها می باشد. این روش تخریب حتی ممکن است موجب کاهش کارایی ساختمان شود و آن ساختمان دیگر قابل استفاده نباشد.

با درنظر گرفتن پیامدهای روش های غیراصولی تخریب از انتخاب این روش ها ، خودداری کنید. به منظور تخریب سازه های بتن پیش تنیده نیاز به واترجت های صنعتی فوق فشار قوی می باشد. با استفاده از این واترجت ها می توان بدون ایجاد ترک در سازه ، کنترل دقیقی بر پروسه تخریب داشت. مزیت مهم استفاده از این روش این است که سطح نهایی برای بتن ریزی دوباره آماده می شود. با استفاده از این روش هرگز مشکل خاصی در زمان تخریب سازه بوجود نمی آید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

تخریب سازه با این روش ، هزینه معقول و مناسبی دارد و با توجه به ایمن بودن آن ، بهترین انتخاب است. بررسی مراحل تخریب سازه های بتن پیش تنیده برای اینکه سازه بتن پیش تنیده به خوبی و بدون هیچگونه مشکلی تخریب شود ، باید مراحل زیر گام به گام و دقیق اجرا شود :

1- تعیین تاندون های پس کشیده:

عضو بتنی را اسکن می کنند تا تاندون هایی که از میلگردهای تقویت هستند ، تشخیص داده شوند. برای این کار حتماً باید از تجهیزات غیرمخرب و نیروهای مجرب کمک گرفت. رادارهای قابل نفوذ به زمین ، گزینه خوبی برای مشخص کردن مکان تاندون ها است.

2- میلگردهای تقویت در مجاورت بیس بال قرار بگیرند:

میلگردهای تقویت از فاصله یکسانی برخوردار هستند و در ارتفاع مشخصی تعبیه شده اند.

3- اسپری های رنگ برای تعیین نقاط تاندون ها:

 تعیین محل نفوذ بسیار مهم است. باید بررسی شود که آیا این نقاط به مجراهای بزرگ و وویدهای دیگر نزدیک است یا دور می باشد.

4- روند تخریب سازه‌های بتن پیش تنیده:

باید دال را مطابق با دستور مهندس طراح تقویت نمود. این مرحله اهمیت زیادی دارد و نباید غیراصولی و با بی دقتی انجام شود. پس از آن می توان تخریب را انجام داد. سپس عملیات بتن ریزی مجدد صورت می گیرد. مراحل تخریب سازه بتنی از نوع پیش تنیده برای بازشوهای بزرگ

5- اندازه بازشو باید مشخص شود:

برای بازشوهای بزرگ باید تاندون ها را برش زد. نقاطی که امکان تعیین نقاط بازشوهای جدید بر روی آن ، دور از ذهن نیست بایستی مشخص شود. – در مرحله بعد باید متخصصان دست به کار شوند و اثرات بازشوهای تازه بوجود آمده بر روی دال را بررسی کنند. متخصصان باید به احتمال در معرض خطر قرار گرفتن یکپارچگی دال در اثر شکل گیری بازشوی جدید فکر کنند. ممکن است نیاز به استفاده از تقویت کننده ها باشد.

6-طرح تقویت اسلب:

مسئله مهمی است و باید در حین فرآیند برش ، پیاده سازی شود. نقاط تقاطع تاندون ها بایستی تعیین شود. تاندون های پیرامون بازشو باید کنترل شوند. به منظور شکل گیری بازشوی جدید با استفاده از ابزارهای مناسب باید بتن را برش دهند و سوا کنند.

7-توان ساختار دال:

در مرکز بایستی درنظر گرفته شود و به صورت دقیق محاسبه شود. اگر نیاز است حتماً باید از پشتیبان هایی استفاده کرد.

8-تعبیه انکرها:

در نهایت برای تخریب سازه‌های بتن پیش تنیده با بازشوهای بزرگ باید بتن ریزی کرد. انکرهای تازه ای باید تعبیه شوند تا تاندون های موجود مجدداً در معرض تنش باشند. 

با رعایت موارد گفته شده می توان تخریب سازه های بتن پیش تنیده را بدون کوچکترین مشکلی انجام داد و از سازه موردنظر به بهترین شکل مجدداً استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *