Search
Close this search box.

آشنایی با بتن نما یا بتن اکسپوز

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

بتن نما یا بتن اکسپوز، یکی از انواع بتن است که به علت سطح صیقلی و مسطح خود در اجرای نمای بیرونی ساختمان به کار می رود. بتن از سه جزء شامل آب، سنگدانه و سیمان ساخته می شود.

با گذشت زمان، انواع مختلفی از بتن پیشرفته را تولید کردند که یکی از جدیدترین آنها، بتن پیش تنیده می باشد که از بتن معمولی و فولاد ساخته می شود. انواع بتن با توجه به ویژگی هایی که دارا می باشند، کاربردهای زیادی دارند.

یکی از کاربردهای بتن، اجرای نمای ساختمان ها است. اجرای زیبا و اصولی نمای ساختمان ها، اهمیت بسیار زیادی دارد. بتنی که برای نمای ساختمان ها به کار می رود، بتن اکسپوز می باشد.

بتن نما یا بتن اکسپوز چیست ؟

این بتن به دلیل ویژگی های ظاهری که دارد، مورد توجه نماکاران قرار گرفته است. با استفاده از این بتن به راحتی می توان نمای زیبایی برای سازه ها طراحی نمود. سطح صاف و یکدست این بتن سبب شده است که امکان رنگ آمیزی آن وجود داشته باشد.

این بتن در چندین تن رنگ وجود دارد که برخی کمرنگ تر و برخی پررنگ تر می باشند. با استفاده از بتن نما می توان فرآیند اجرای نما را بسیار ساده کرد. زیرا بتن نما به صورت پیش ساخته در اختیار شما قرار می گیرد. در واقع این بتن ها به صورت پنل های بتنی هستند که در ابعاد مختلفی وجود دارند.

اختلاط بتن نمای سازه

بتن نما یا بتن اکسپوز از ماسه ریزدانه، آب و سیمان درست شده است که مقداری مواد روان کننده و پرکننده در زمان اختلاط به آن اضافه می کنند. چون از این بتن برای نمای ساختمان استفاده می شود، باید طرح اختلاط متمایزی با سایر بتن ها داشته باشد.

زیرا برخی از فاکتورهای فرسایشی مانند باران و سرما و گرمای شدید و … می تواند موجب آسیب دیدن این بتن شوند. بنابراین این بتن باید از مقاومت بیشتری برخوردار باشد. لذا اختلاط بتن به صورت متفاوت انجام می شود.

به دلیل آنکه مواد پرکننده این بتن سبب لغزندگی ماسه و سیمان می شوند، زمان اختلاط باید در حد زمان توصیه شده باشد. اگر زمان اختلاط زیاد باشد، ذرات از یکدیگر جدا می شوند. به طور متوسط زمان 7 الی 10 دقیقه برای اختلاط این بتن، کفایت می کند. درزگیری قالب ها، افزودن مواد افزودنی موردنیاز، روغنی کردن قالب ها، ویبره کردن به منظور گرفتن هوای بتن و … از دیگر نکاتی هستند که در زمان اختلاط این بتن باید موردتوجه قرار بگیرند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

انواع بتن نمای سازه بر اساس نحوه تولید

بتن نما یا بتن اکسپوز بر اساس روش تولید به چندین نوع تقسیم می شود که شامل موارد زیر می باشد: بتن اکسپوز در نوع پانل های پیش ساخته این نوع بتن در کارخانه تولید می شود. بنابراین با یک بتن پیش ساخته سروکار دارید که در کارخانه تولید می شود و به محل پروژه انتقال داده می شود.

در کارخانه با استفاده از قالب های ویژه، آماده سازی بتن را با توجه به دستورالعمل ها انجام می دهند. استفاده از بتن اکسپوز باید با توجه به نکات حائز اهمیتی مانند تراز کردن و شاقول گذاری اصولی بلوک ها، عدم استفاده از بتن های معیوب و ترک خورده، آماده سازی سطح مورد نظر برای چسباندن بتن و اندازه و حجم بتن و … صورت بگیرد.

بتن نما یا بتن اکسپوز درست شده در محل پروژه برای اجرای نمای پروژه های بسیار بزرگ معمولاً از این نوع بتن استفاده می کنند. برای مثال برای ساخت یک سازمان بسیار بزرگ و یا یک پل بزرگ باید از این نوع بتن استفاده نمود.

پروسه تولید بتن نما در این متد در محل اجرای پروژه انجام می شود. در واقع از بتن ریزی کار تا سایر کارها در محل پروژه صورت گرفته و در اصطلاح به آن بتن درجا گفته می شود. استفاده از بتن نمای پانل پیش ساخته برای پروژه های انبوه، هزینه زیادی دارد. در نتیجه، تولید بتن نما در محل پروژه در اولویت سازندگان برای اجرای نمای ساختمان است.

کاربرد بتن نمای ساختمان بتن نما یا بتن اکسپوز

برای نمای برخی از پروژه های عمرانی مورداستفاده قرار می گیرد. پرداخت نهایی سطوح داخلی و خارجی سازه با بافت نهایی، اصلی ترین کاربرد بتن نما می باشد. از این بتن می توان برای نمای بیرونی، سطح دیوار، کف، پشت بام و … استفاده نمود و با کمترین هزینه، یک نمای مقاوم ایجاد کرد.

بتن نمای سازه مانند روش های توضیح داده شده تولید می شود. هر یک از این بتن ها دارای عملکرد یکسانی هستند. اما الزامات طراحی و اجرایی آنها با همدیگر فرق می کند. اجرای نما با روش پیش ساخته با سرعت بسیار بالا انجام می شود. اما اجرای نما به صورت درجا، اقتصادی ترین روش برای اجرای نمای پروژه های بزرگ است.

آشنایی با بتن نما یا بتن اکسپوز

مزایای استفاده از بتن نما یا بتن اکسپوز پیش ساخته

– این پانل بتن ها را می توان در اندازه های دلخواه سفارش داد تا متناسب با نیاز شما باشد.

– امکان استفاده چند منظوره از این پانل ها وجود دارد.

– سرعت اجرای نما با استفاده از این بتن بسیار زیاد است.

– اجرای نما با این روش موجب جلوگیری از اتلاف مصالح ساختمانی می شود.

– با این روش می توان بتنی باکیفیت بسیار بالا تولید نمود که از مناسب ترین دانسیته و بیشترین مقاومت برخوردار باشد.

– این بتن ها دارای تنوع رنگ هستند و امکان رنگ آمیزی آنها وجود دارد.

– این بتن ها به صورت خود نگهدارنده یا متصل به اسکلت نصب می شوند. هر اندازه که دانسیته این بتن ها کمتر باشد، توان خود نگهداری آن افزایش پیدا می کند. عوامل تأثیرگذار بر روی کیفیت نهایی بتن نمای درجا کیفیت بتن نما یا بتن اکسپوز از نوع درجا، تحت تأثیر عوامل زیر می باشد. کیفیت بتن در زیبایی و مقاومت نما، تأثیر زیادی دارد. بنابراین باید به این فاکتورها اهمیت داد.

– طرح اختلاط بتن

– قالب ها و سیستم های به کار گرفته شده برای سروهم کردن قالب ها

– نوع و میزان رنگدانه ها

– نحوه تولید سطح مانند سنباده کاری، پولیش کار و سندبلاست و …

– مدل رهاساز رنگدانه ها

– اقدامات پرداخت نهایی مانند پوشش دهی و جلا دادن و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *