Search
Close this search box.

0 تا 100 افزودنی حباب ساز بتن

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

0 تا 100 افزودنی حباب ساز بتن را بررسی نموده تا با این نوع افزودنی بتن به خوبی آشنا شویم و موارد استفاده از آن را بدانیم.

حباب ساز بتن یا هواساز بتن، ماده ای برای ایجاد حباب های میکروسکوپی هوا داخل بتن می باشد که سبب تقویت خواص بتن در وضعیت تازه و سخت می گردد. افزودن مواد حباب ساز به بتن موجب ایجاد حباب های ریز هوا درون بتن و میان سنگدانه ها می شود. این حباب ها بایستی بعد از سخت شدن بتن در آن وجود داشته باشند.

تاریخچه استفاده از افزودنی هواساز بتن

بررسی 0 تا 100 افزودنی حباب ساز بتن را با مرور تاریخچه آن آشنا می کنیم. در ابتدای سال 1930 در آمریکا به ابداع هواساز بتن اقدام شد. در آن هنگام، بعد از اجرای یک جاده با روسازی بتنی دیده شد که بتن برخی از قسمت های جاده در برابر سرما و یخبندان بسیار پایدار است.

اما قسمت های دیگر روسازی بتنی در برابر سرما و یخبندان صدمه دیده اند. بعد از تحقیقات بیشتر مشخص شد که سیمان به کار رفته در محدوده هایی که بتن دارای مقاومت خوبی در مقابل یخبندان است، از آسیاب هایی حاصل شده است که قبلاً در صنعت شمع سازی برای آسیاب چربی گاو به کار گرفته شده است. لذا متوجه شدند که چربی گاو می تواند در نقش یک حباب ساز باشد.

پس از آن، استفاده از هوا سازها در بتن افزایش پیدا کرد. در آن زمان، اغلب افزودنی های حباب ساز با توجه به نمک های رزین چوب درست می شدند. این مواد از فرآورده های جانبی تولید بازیافت حلال های آلی متنوع و کلوفون از تنه درخت کاج حاصل شده بودند.

این مواد نخست به اسم وینسولو و پس از آن به اسم تجاری وینسول رزین عرضه شدند. تا نیم قرن پس از سال 1980 از وینسول رزین خنثی شده به منظور حباب سازی مورد استفاده قرار می گیرفت تا سایر افزودنی ها با منشاءهای گوناگون به بازار ورود نمودند.

اثرات حباب سازهای بتنی

در بررسی 0 تا 100 افزودنی حباب ساز بتن، باید به اثرات استفاده از این مواد برای بتن اشاره کنیم:

  • کارایی: این حباب ها موجب افزایش کارایی می شوند. در ترکیب هایی که مقدار سیمان اندکی دارد، این تأثیر بهتر مشخص می شود. زیرا در این شرایط ترکیب خشن است و کار با آن دشوار می باشد.
  • افزایش مقاومت در مقابل یخ زدگی و آب شدن: اضافه شدن این ماده به بتن موجب مقاومت بهتر و بیشتر آن می شود. زمانی که آب در بتن یخ زده، منبسط می گردد و فشاری بوجود می آید تا مخلوط خراب شود. در این حین، حباب های موجود در بتن هوادار مثل مخازنی عمل نموده که آب اضافی به درون آنها با فشار وارد می شود. در این حالت فشار برداشته شده و بتن خراب نمی شود.
  • مقاومت در مقابل یخ زداها: فشار اسمزی بایستی بر مایع اعمال شود تا از حرکت آن مایع از میان یک غشای نیمه تراوا جلوگیری کند. این فشارها، بحرانی می گردد و چنانچه حفره های هوا نباشند، بتن پوسته پوسته می شود. لذا در بررسی 0 تا 100 افزودنی حباب ساز بتن متوجه می شویم که هواسازها سبب افزایش مقاومت در برابر یخ زدگی می شوند.
  • مقاومت در برابر سولفات ها: یکی دیگر از نتایج استفاده از هواسازها در بتن، افزایش مقاومت بتن در برابر سولفات ها است.
  • آب بندی: بتنی که با هواساز درست شده است نسبت به دیگر بتن ها در آب بندی بهتر عمل می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

0 تا 100 افزودنی حباب ساز بتن از نظر نوع مواد

بتن های هواساز به چندین روش شامل اضافه نمودن مواد حباب هواساز در ترکیب کن، استفاده از سیمان هواساز و ادغام دو روش ساخته می شود. مواد هواساز که به ترکیب کن اضافه می شود، بایستی با تست ASTM C260 تطابق داشته باشد.

نمک های اسیدی حاصل از چوب شامل نمک قلیایی یا آلکانول آمین می باشد. وینسول رزن، ترکیبی از اسیدهای سه حلقه ای، فنول ها و ترین ها است. رزین چوب به صورت اسیدهای سه حلقه ای می باشد. اسیدهای چرب گیاهی از اسیدهای چرب نارگیل و نمک های آلکانول آمین درست شده است. روغن تال از اسیدهای سه حلقه ای درست می شود. پاک کننده های مصنوعی از آلکیل ها و آریل اتوکسیلات ها درست شده است.

چندین مزیت قابل توجه استفاده از هواسازها

0 تا 100 افزودنی حباب ساز بتن را با ارائه توضیحات مختصری از بتن ادامه می دهیم. این مواد موجب ایجاد تغییرات مثبتی در بتن می شوند که مهمترین آنها شامل موارد زیر می باشد:

  • بهبود روانی و کارپذیری بتن در نتیجه استفاده از هواسازهای قوی می باشد.
  • این مواد سبب روانی بتن می گردند که روانی بتن موجب افزایش کارایی می شود.
  • بتنی که با هواساز درست شده باشد کمتر با مشکل جداشدگی و آب انداختگی مواجه می شود.
  • این بتن از یک حالت ارتجاعی برخوردار است که این حالت، بسیار کاربردی است.
  • بتن ساخته شده با هواساز هرگز دچار مشکلاتی مانند جدا شدن ذرات و آب انداختن بتن نمی شود.
  • آماده کردن ترکیب سبب پخش و توزیع هر چه بهتر آن می شود.
  • این مواد سبب کاهش نفوذپذیری و به حداکثر رساندن خاصیت آب بندکنندگی بتن می شود.

0 تا 100 افزودنی حباب ساز بتن

نتیجه گیری از بررسی 0 تا 100 افزودنی حباب ساز بتن

هواسازها، محصولی مفید و پرخاصیت هستند که می توانند کیفیت و مقاومت بتن را دستخوش تغییرات زیادی کنند. این تغییرات همواره در راستای بهبود خواص بتن می باشد. فاکتورهایی مثل سیمان، نسبت آب به سیمان، نوع سنگدانه و … در تعیین میزان افزودنی های هواساز مؤثر هستند. مقدار هوای موجود در بتن بعد از اضافه نمودن هواساز بتن در وضعیت طبیعی 4 الی 6 درصد است. مقدار هواساز بتن معمولاً باید به اندازه 1 الی 4 درصد سیمان باشد. اگر از افزودنی های هواساز بیشتری استفاده شود، نتایج بدی بدست می آید.

این مواد باید با آب اختلاط بتن ترکیب می شوند و پس از آن به ترکیب مواد خشک بتن اضافه می شوند. اگر به اشتباه از مواد هواساز زیادی استفاده شده باشد، باید از مواد ضد کف استفاده نمود تا تأثیر هواسازها را از بین ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *