Search
Close this search box.

چگونه بتن را پودر کنیم ؟

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

چگونه بتن را پودر کنیم ؟ در این مقاله توضیحات لازم را درباره نحوه پودر کردن بتن ارائه می دهیم و علت نیاز به این کار را بیان می کنیم.

بتن در ساخت و سازهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. بتن به استقامت و مقاومت بسیار زیاد شناخته می شود. به همین دلیل سازه هایی که با بتن ساخته می شوند، بسیار مقاوم و مستحکم می باشند. اما همین استحکام و مقاومت سبب می شود که اگر نیازی به خرد کردن یا پودر کردن بتن باشد، این کار بسیار دشوار بشود.

لذا برای خرد کردن یا پودر کردن بتن باید از روش های اصولی و خاصی استفاده نمود تا نتیجه مورد انتظار بدست بیاید. برای خرد کردن بتن هیچگاه نباید از روش های غیر اصولی استفاده کرد. چرا که ممکن است ضمن آنکه خرد کردن به درستی انجام نشود، صدماتی به نیروهای کار وارد شود.

در پاسخ به اینکه چگونه بتن را پودر کنیم ، باید عرض کنیم راهکارهایی برای انجام این کار وجود دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. خرد کردن انواع بتن شامل بتن پیش تنیده، بتن مسلح، بتن خود ترمیم شونده و … باید به درستی انجام شود.

دلایل نیاز به خرد کردن بتن

تخریب بتن به هر شکلی ممکن است به دلایل مختلفی نیاز شود. بتن از ترکیب اجزای مختلفی مانند آب، سنگدانه و سیمان درست می شود. برخی گمان می کنند که بتن و سیمان، یکی هستند در حالیکه اختلاف زیادی میان آنها وجود دارد.

سیمان به صورت پودری است و در حین عملیات اختلاط به ترکیب سنگدانه و آب اضافه می شود و پس از اینکه این ترکیب حالت گرفت و شکل منجسم پیدا کرد، بتن تولید می شود. بتن در چندین نوع با خصوصیات مختلف تولید می شوند که از جمله آنها می توان به بتن با مقاومت عادی، بتن ساده و بتن مسلح اشاره نمود. در پاسخ به اینکه چگونه بتن را پودر کنیم ، باید بیان کنیم که با روش های مناسب می توان به خرد کردن انواع بتن اقدام نمود.

دلایلی که نیاز بتن به خرد شدن را بیان می کند شامل وجود شکاف و ترک های بسیار بزرگ در بتن به دلیل غرق شدن دال بتن یا یخ زدگی، ترمیم و تعمیرات بتن، احداث سازه جدید، از بین بردن اجزای بتنی اضافه، تعداد ترک های بسیار زیاد و … می باشند. ممکن است سازه ای در بخشی به اندازه ای فرسوده شده باشد که برای تعمیرات آن نیاز به برداشتن بخشی از بتن موجود و بتن ریزی جدید باشد. در پروژه های مختلفی نیاز به تخریب یا خرد کردن بتن احساس می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

چگونه بتن را پودر کنیم تا بتوانیم بتن ریزی جدید انجام دهیم؟

اگر در هر پروژه ای نیاز به خرد کردن بتن باشد، بایستی با آماده کردن شرایط نسبت به انجام این کار اقدام نمود. انتخاب روش مناسب خرد کردن بتن بسیار مهم است. روش مناسب با توجه به نوع بتن به کار رفته و شرایط پروژه انجام می شود. روش های پودر کردن بتن را به دو دسته کلی شامل روش مکانیکی و روش شیمیایی تقسیم می کنند. هر یک از این روش ها به چندین صورت قابل پیاده سازی هستند که به بیان هر یک از آنها می پردازیم:

خرد کردن بتن به روش مکانیکی

در این روش از دستگاه های خردکن که بر اساس فشار هیدرولیکی بالا کار می کنند، استفاده می کنند. یکی از بهترین پاسخ هایی که در جواب چگونه بتن را پودر کنیم می دهیم، استفاده از روش های مکانیکی می باشد.

روش های مکانیکی از آن جهت محبوب هستند که بسیار سریع انجام می شوند و با کمترین هزینه اجرا می شوند. اما مخالفان این روش به دلیل سروصداهایی که کار با دستگاه های مورد استفاده در این روش دارند، از انجام آن خودداری می کنند. تکنیک ها و دستگاه های مختلفی برای خرد کردن بتن به روش فیزیکی به کار می روند که عبارتند از:

برش دادن: دستگاه برش برای برش میله یا میلگردهای داخل بتن به کار می رود.

تراشیدن: این دستگاه دارای تیغه های تیزی است که سریعاً تراش را انجام می دهند. گرد و غباری که در تراشیدن بتن ایجاد می شود، بسیار زیاد است.

ضربه زدن: برای ضربه زدن از دستگاه بریکر استفاده می کنند. دستگاه بریکر می توانند تخریب را تا حدود 100 الی 20000 فوت پوند با 300 الی 800 ضربه در دقیقه ترتیب دهند. دستگاه بریکر برای تخریب بتن مورد نیاز است و این کار را به خوبی انجام می دهد. در پاسخ به اینکه چگونه بتن را پودر کنیم، استفاده از دستگاه بریکر را پیشنهاد می کنیم.

خرد کردن: در این تکنیک از یک توپ شکننده با وزن بالا برای خراب کردن بتن استفاده می شود. توپ به سمت سازه موردنظر پرتاب می گردد. این کار باید توسط تکنسین های حرفه ای انجام شود.

مواد منفجره: در این روش از بمب ها و دینامیت هایی استفاده می شود که به خوبی بتن را تخریب می کنند. معمولاً در ارتفاعات و کوه ها از این روش برای تخریب بتن استفاده می کنند.

دستگاه واترجت: واترجت ها، آب را بر روی لنسرهای دستی یا دستگاه های اتوماتیک با فشار 1500 الی 3000 مرتبه در ثانیه به طرف بتن پاشش می دهند. استفاده از این روش نسبت به روش های دیگر، مزایای زیادی دارد.

چگونه بتن را پودر کنیم؟

خرد کردن به روش شیمیایی ( چگونه بتن را پودر کنیم )

در این روش، متریال مختلفی را در الگوریتم مشخصی از حفره ها گذاشته و پس از آن، بتن را خراب می کنند. حسن این روش این است که بسیار آرام انجام می شود و نسبت به دیگر روش ها، پیامدهای احتمالی کمتری دارد. خراب شدن بتن به روش شیمیایی به زمان زیادی نیاز دارد. روش شیمیایی به دو روش لنس حرارتی و تخریب کننده کاتروک و … انجام می شود.

در روش لنس حرارتی، گرمای زیاد لنس ها سبب خراب شدن بتن های کنار برش و فولاد می شود. روش لنس حرارتی به آن دلیل سودمند است که گرد و غبار زیادی تولید نمی کند.  روش تخریب کننده کاتروک برای تخریب سازه های بتنی و صخره ها و سنگ های بزرگ به کار می رود. همچنین از این روش برای احداث کانال یا چاه از این روش ت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *