Search
Close this search box.

روش‌های خنک کردن بتن در تابستان

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

روش‌های خنک کردن بتن در تابستان را بررسی می کنیم تا متوجه شویم که برای بتن ریزی در هوای گرم و افزایش کیفیت بتن ریزی باید چه اقداماتی انجام دهیم.

هوای گرم سبب کاهش کیفیت بتن ریزی می شود. هوای گرم موجب می شود که آب به سرعت بخار شود و آبگیری بتن سریعتر انجام شود. در این حالت، کارایی بتن تازه کاهش پیدا کرده و گیرش آن سریعتر انجام می شود. هوای گرم به طور کلی سبب بوجود آمدن مشکلات زیادی برای بتن ریزی می شود.

دمای بتن در زمان بتن ریزی باید کمتر از 32 درجه سیلسیوس برای بتن معمولی و کمتر از 15 درجه سیلسیوس برای بتن حجیم باشد و این دما بر اساس تحقیقات صورت گرفته به این میزان تعیین شده است.

بتن ریزی در هوای گرم بایستی با زمینه سازی شرایط ایده آل و اتخاذ تصمیمات مناسب انجام شود. در مواقعی کارشناسان پروژه لازم می دانند که با استفاده از روش‌های خنک کردن بتن به کاهش دمای این محصول برای بتن ریزی اقدام کنند و سپس بتن ریزی را انجام دهند. بعضی از این روش ها را بررسی می کنیم:

خنک کردن بتن با سرد کردن سیمان

سیمان و مواد پوزولانی با برخی از پوشش های فلزی سرد می شوند. یکی از این تجهیزات، سردکن های نواری حلزونی ماسه می باشند. سیمان در لایه های بسیار نازک درون استوانه فولادی که پیرامون آن با گذر آب خنک، سرد می شوند جای می گیرد.

خنک شدن سیمان به دلیل افت حرارتی کم، روش پرهزینه ای می باشد. سیمان نباید در دمای پایین تر از نقطه شبنم هوای پیرامون خنک شود. در غیر این صورت، رطوبت را جذب خود می کند. این مسئله سبب محدود کردن دمای سیمان می شود. به منظور سرد کردن هر 100 bbt/h نزدیک به 20 اسب بخار و 25 گرم در دقیقه آب 35 درجه فارنهایت موردنیاز است و بهتر است حتماً به این موارد توجه نمود.

ترکیب های سرد کردن عملی

یکی دیگر از روش‌های خنک کردن بتن، ترکیب های سرد کردن عملی می باشد. در این تکنیک، تجهیزات مشابهی برای متریال مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. چنانچه شن و ماسه و آب با سیستم خلاء، خنک شوند، آب سرد اضافی ممکن است برای سرد سیمان مورد استفاده قرار بگیرد. در این حالت، یخ ساز و پیمانه کن های یخ اضافی به صرفه نخواهند بود.

در صورتیکه شن با هوا خنک شود، به یخ احتیاج می باشد. برای سرد کردن شن با غوطه کردن در آب باید از یخ استفاده نمود و ماسه را سرد کرد. در مواردی ممکن است نیاز باشد که سیمان سرد شود. در روش ترکیبی بایستی گرمای کافی از مصالح گرفته شده تا دمای بتن به میزان مورد نظر برسد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

خنک کردن بتن با سرد کردن ماسه

یکی دیگر از روش‌های خنک کردن بتن، سرد کردن ماسه می باشد. ماسه با سیستم خلاء و بازدهی بسیار بالا قابل سرد کردن است. ماسه از عبور بخار جلوگیری می کند. در نتیجه، باید ماسه را در لایه های نازک یا در مجاورت خلاء گذاشت.

در این روش می توان از مخزن خلاء دو قسمتی استفاده نمود. با نظارت پیوسته، امکان یخ زدن ماسه به شکل دانه ای وجود دارد. اما در دماهای 33 الی 34 درجه فارنهایت ساده تر کنترل می گردد. همچنین می توان از مخازن خلاء ماسه که دارای جام های بالابر است استفاده نمود که ماسه را از پایین به سمت بالا در آن به حرکت در می آورند.

اغلب سرد شدن در جام ها و در زمان تخلیه ماسه از بالابر صورت می گیرد. ماسه تا فرآیند یخ زدن در ذرات دانه ای بسیار کوچک رسیده و سریعاً از دهنه رد می شوند. ماسه در دمای 33 الی 34 درجه به آسانی قابل کنترل می باشد. یخ زدن رطوبت در ماسه ممکن است گرمایی به اندازه 7000 (btu/yd3) از بتن کم کند.

خنک کردن بتن با سرد کردن شن، از روش‌های خنک کردن بتن

سنگدانه ممکن است در سطح زمین، پیش از هدایت به انبار و مخزن پیمانه کن و یا پس از هدایت به مخزن خنک شود. چنانچه سرد کردن روی زمین صورت بگیرد، سنگدانه روی گروه های سنجش مستقلی خنک می شود سپس به مخازن مختص با توجه به اندازه هدایت می شود و یا با انها ترکیب می شود و بر روی مخازن با استفاده از الک ها به اندازه های گوناگون دسته بندی می شود.

این سیستم سبب کاستن از اندازه ماشین خنک کن، نوار و تجهیزات الک می شود. هنگامی که سنگدانه خنک می شود، پیش از اینکه با نوار به مخزن هدایت شود، توسط تشعشع و انتقال در زمان حرکت و هدایت به مخزن به اندازه 2 درجه فارنهایت داغ تر می شود.

تجهیزات حمل را پیش از شروع کار می  شویند. همچنین اقداماتی برای عدم برخورد مستقیم وزش باد با آنها صورت می گیرد. در این پروسه می توان به خنک کردن سنگدانه های بزرگ پس از استفاده از آنها اقدام نمود.

روش‌های خنک کردن بتن در تابستان

خنک کردن آب، از روش‌های خنک کردن بتن

آب سرد در مجاورت خنک کننده های دیگر برای سرد کردن متریال و مواد مختلف به کار می رود. آب در سیستم خلاء و یخچال های با فشار بخار خنک می شود. قطعاً آب خنک، سبب شکل گیری اختلاط بیشتری برای زمان هایی که رطوبت نسبی سنگدانه پایین است، می شود.

آبسردکننده ها با خلاء به کار رفته در کارگاه ها، از دو یا سه محفظه خنک کن برخوردار می باشد. آب در محفظه اول سرد شده و در محفظه های بعدی به کمترین میزان دما می رسد. سطح آب با شناوری کنترل می گردد.

خنک کردن بتن با آب پاشی سنگدانه درشت

یکی دیگر از روش‌های خنک کردن بتن، خنک کردن بتن با آب پاشی سنگدانه درشت می باشد. بدین منظور در بازه کوتاهی باید پیوسته سنگدانه ها را آب پاشی نمود و آنها را پیوسته خیس نگه داشت. در چنین شرایطی، آب برای جبران بخار لازم است.

زمانی که بخش فعال توده بزرگ ذخیره سنگدانه بالاتر از میزان مصرف در یک روز نگهداری شود، این امکان وجود دارد که دمای توده را توسط برقراری تعادل میان حرارت جذب شده و از دست داده از مصالح افزوده شده، تشعشع و بخار مشخص نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *