Search
Close this search box.

تفاوت گروت با بتن چیست؟

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

تفاوت گروت با بتن ، مسئله ای است که قصد پرداختن به آن را داریم تا متوجه شویم که این مواد در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرند.

گروت، از ترکیب سیمان و ماسه درست می شود و یک حالت چسبندگی خاصی دارد که آن را برای استفاده به عنوان ملات مناسب کرده است. از میان متریالی که برای ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، برخی دارای کاربردهای مشابهی با یکدیگر هستند و برخی گمان می کنند که شاید بتوان از آنها به جای یکدیگر استفاده نمود. همین مسئله درباره بتن و گروت مطرح می شود و برخی گمان می کنند که این مواد را می توانند به جای یکدیگر استفاده کنند.

مصرف کنندگان این مصالح ساختمانی باید بدانند که این دو متریال با یکدیگر فرق دارند و حتی کاربردهای آنها متفاوت از یکدیگر می باشد. برای درک تفاوت های میان این دو، این مطلب را تا انتها مطالعه بفرمایید.

گروت چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

بررسی تفاوت گروت با بتن را با تعاریف هر یک از آنها شروع می کنیم. گروت، حاصل ماسه و سیمان و آب می باشد. این ماده در بخش هایی از ساختمان که نیاز به مقاومت بالا و ترمیم ترک ها با عمق زیاد باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. اگر نسبت آب به سیمان کم باشد، گروت به بیشترین مقاومت خود می رسد. گروت برای زیرسازی تجهیزات سنگین بسیار مناسب است.

شکل ظاهری گروت مانند پودر است و شاید تشخیص گروت و بتن برای افرادی که هیچ تخصصی در زمینه ساختمان سازی ندارند، دشوار باشد. اما ساختمان سازان به خوبی می توانند گروت و پودر را از یکدیگر تشخیص دهند. انواع گروت شامل گروت منبسط شونده بر پایه سیمان، گروت سیمانی اصلاح شده با مواد پلیمری، گروت اپوکسی دو جزئی یا سه جزئی و گروت آماده منبسط شونده می باشند.

بتن چه تعریفی دارد و به چه ماده ای گفته می شود؟

در ادامه بررسی تفاوت گروت با بتن با بتن آشنا می شویم. بتن، یکی از متریالی است که از سنگدانه و سیمان درست می شوند. این مصالح، پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که برای تأمین مقاومت و پایداری به کار می رود.

بتن را ترکیبی از شن و ماسه و سنگدانه های خرد شده با نسبت معین می دانند که با خمیر سیمانی به همدیگر وصل شده اند. در بتن از افزودنی های گوناگون مانند کندگیرکننده، روان کننده، خاکستر بادی، سرباره و … استفاده می کنند.

هر یک از مواد بکار رفته در بتن با هدف مشخصی به کار می روند. وظیفه سیمان، تبدیل بتن از مایع به جامد می باشد. با ادغام آب با سیمان پرتلند و مهیا شدن رطوبت و دما و زمان کافی، ترکیب حاصل به تدریج سخت می شود که این عملیات را کیورینگ می گویند. عمل آوری سیمان پرتلند، با بخار صورت نمی گیرد و با یک واکنش شیمیایی هیدراتاسیون یا آب پاشی انجام می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

بررسی تفاوت گروت با بتن

این دو ماده با وجود شباهت های بسیار زیادی که دارند، تفاوت های مهمی دارند که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

تفاوت ها در بافت

اولین تفاوت میان این دو متریال، بافت آنها است. یکی از این مواد با سنگدانه های بزرگتر درست شده است و یکی دیگر با سنگدانه های یکنواخت تر و نرم تر درست می شود. بتن در اغلب مواقع برای پروژه های بزرگ به کار می رود اما گروت برای پروژه های کوچک به کار می رود.

توزیع گروت به سبب نرمی زیاد به راحتی انجام می شود. گروت به دلیل بافت نرم و ریزی که دارد، برای نواحی کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. ماسه ای که در گروت به کار رفته است، سبب نرمی آن شده است. اما در بتن از سنگ های خرد شده و شن های ریزی استفاده شده است که موجب دوام و سختی بالای بتن شده است. لذا نتیجه می گیریم که بافت گروت نرم و بافت بتن سخت است.

تفاوت گروت با بتن در ماکزیمم قدرت

یکی دیگر از فرق های میان این دو، ماکزیمم قدرت آنها است. در بیشتر کاربردهای ساختمانی، قدرت گروت و بتن حدود 5000 PSI می باشد. ولی میزان آستانه و حدی که آنها را تحت فشار می گذارد، فرق می کند. زمانی که مواد افزودنی قابل اضافه کردن به این متریال را درنظر بگیریم مشاهده می کنیم که گروت قادر است تا 12000 PSI قدرت داشته باشد اما بتن در همین شرایط قادر است قدرتی معادل 15000 PSI را ارائه دهد.

تفاوت گروت با بتن چیست

تفاوت ها در کاربرد

حال به بررسی تفاوت گروت با بتن از نظر کاربرد می پردازیم. گروت با مزایایی مانند زمان اندک برای رسیدن به مقاومت بالا، امکان نگهداری آب و ملات بتنی، تفکیک نشدن سنگدانه و آب از همدیگر، عدم جمع شدگی، امکان جاری شدن در حالت عادی، مقاومت مکانیکی و شیمیایی بسیار بالا، امکان پر شدگی ناحیه گروت ریزی و … برای کاربردهای کوچک و مقاصد کوچک بسیار مناسب است. آب بندی کاشی ها و سرامیک حمام و آشپزخانه از نمونه کاربردهای گروت است.

بتن با مزایایی مانند مقاومت بسیار بالا، کارایی بالا، دوام بسیار زیاد، صرفه جویی در مصرف انرژی و پایداری خیره کننده برای احداث سازه های گوناگون مانند سد، مجتمع های مسکونی، سازه های زیرآبی، ترمیم سطوح، مسیرهای انتقال آب، فاضلاب، فونداسیون، دیواره، پل و … مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابراین تفاوت گروت با بتن در مقیاس کاربردها می باشد. بتن به خوبی می تواند مقاومت و استحکام بسیار زیاد برای پروژه های بزرگ را تأمین کند. در حالیکه گروت برای این کاربرد اصلاً مناسب نیست و صرفاً برای مقاصد کوچک قابل استفاده است.

بررسی شباهت های گروت‌ها و بتن‌ها

  • در هر دو از سیمان استفاده شده است و سیمان، جزء اصلی تشکیل دهنده این مواد است.
  • هر دو ماده از سختی بالا برخوردار هستند. پروسه خشک شدن و عمل آوری دو ماده به یکدیگر شبیه است و سرانجام هر دو به ماده ای سخت تبدیل می شوند.
  • هر دو ماده به اختلاط دقیق نیازمند هستند.
  • مقاومت کششی هر دو بالا است.
  • در بررسی تفاوت گروت با بتن باید درنظر گرفت که این دو ماده در اصل ضد آب نیستند و زمانی ضد آب می شوند که افزودنی های خاصی را به آن اضافه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *