Search
Close this search box.

ضرورت استفاده از بتن پیش تنیده یا بتن پیش ساخته

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

ضرورت استفاده از بتن پیش تنیده یا بتن پیش ساخته را بررسی می کنیم تا متوجه شویم چرا اغلب سازه های جدید با این مصالح ساخته می شوند. ساخت و سازهای جدید با گذشته ، تفاوت بسیار زیادی کرده است. استفاده از مصالح ساختمانی در سازه های جدید، به شدت رایج شده است و کمتر سازه ای با استفاده از مصالح ساختمانی قدیمی، بنا می شود.

یکی از مصالح ساختمانی به روز و جدید، بتن پیش تنیده می باشد که با فناوری متفاوتی نسبت به سایر بتن ها تولید می شود. همین تفاوت ، سبب شده است که ویژگی های بتن پیش تنیده با بتن معمولی ، از زمین تا آسمان فرق کند.

آشنایی با بتن پیش ساخته

ضرورت استفاده از بتن پیش تنیده نشان می دهد که باید به استفاده از این مصالح ساختمانی جدید ، اهمیت داد. استفاده از مصالح ساختمانی جدید منجر به ساخت سازه هایی می شود که بسیار مدرن و اصولی ساز هستند.

بتن پیش ساخته به سبب ویژگی های خاص خود موجب راحتی بیشتر و سرعت بالاتر اجرای سازه ها می شود. این بتن بر اساس شرایط خاص در کارخانه ها تولید می شود.

این بتن با استفاده از مواد اولیه درجه یک و دستگاه های به روز و پیشرفته ساخته می شود و سپس به محل پروژه فرستاده می شود. انبوه سازی و افزایش میزان ساخت و سازها، نشان می دهد که باید به استفاده از مصالح ساختمانی جدید مانند بتن پیش ساخته روی آورد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

کاربردهای مهم و اصلی بتن پیش فشرده

ضرورت استفاده از بتن پیش تنیده سبب شده است که در موارد مختلفی از بتن پیش فشرده استفاده شود. سازه هایی که با استفاده از این بتن ساخته می شوند ، به لحاظ کیفی از تفاوت چشمگیری با سازه های معمولی برخوردار است. برخی از این سازه ها، موارد زیر هستند :

ساختمان سازی: اغلب برج های بلندمرتبه را می توان با استفاده از بتن پیش تنیده بنا کرد. بلندترین آسمان خراش ها با استفاده از بتن پیش تنیده در سریعترین زمان ساخته می شود.

احداث پارکینگ های طبقاتی: سه فاکتور برای ساخت سازه پارکینگ طبقاتی ، اهمیت دارد که این سه فاکتور شامل دوام سازه ، هزینه ساخت سازه و نحوه اجرای سازه می باشد. انواع پارکینگ های بزرگ و پیچیده را می توان با استفاده از بتن پیش تنیده احداث کرد.

ساخت تونل های زیر زمینی: ضرورت استفاده از این مدل بتن برای ساخت تونل از آن جهت است که سرعت اجرای کار و ایمنی سازه افزایش پیدا کند. با استفاده از بتن پیش فشرده می توان زهکشی آب را بهتر انجام داد و با مدیریت درست آب و فاضلاب و جمع آوری آب باران، به دستاوردهای مهمی رسید.

احداث پل: یکی دیگر از کاربردهای بتن پیش تنیده، احداث پل می باشد. با استفاده از بتن پیش تنیده هیچگونه محدودیتی در احداث پل های بزرگ ندارید. این بتن برای ساخت هر سازه ای مناسب است و با هر سازه ای سازگار است.

بررسی ضرورت استفاده از بتن پیش تنیده

به صورت مفصل از چندین جهت برای ساخت سازه ها، استفاده از بتن پیش تنیده را بهتر از سایر بتن ها می دانیم.

سازگاری با آب و هوای مختلف: استفاده از بتن پیش تنیده برای ساخت سازه ها در شرایط آب و هوایی گوناگون، امکان پذیر است. یعنی هیچ ناسازگاری میان این بتن و شرایط آب و هوایی مختلف وجود ندارد.

سرعت عالی اجرای کار: با استفاده از بتن پیش تنیده می توان هر سازه ای را در کوتاهترین زمان ممکن به اتمام رساند و موجب صرفه جویی در زمان شد.

کاهش هزینه های ساخت و ساز: با استفاده از این مدل بتن می توان هزینه های ساخت و ساز را تا حد بسیار زیادی کاهش داد. نرخ صرفه جویی در هزینه ها ، حتماً دو رقمی خواهد بود. کاهش هزینه ها به دلیل صرفه جویی در مصالح ، کاهش ارتفاع سازه ها ، طولانی تر شدن دهانه ها و حذف بسیاری از ستون ها و … است.

تضمین کیفیت: ضرورت استفاده از بتن پیش تنیده به سبب تضمین کیفیت سازه است. فاکتورهای مهم تنظیم کننده کیفیت ساخت و ساز مانند عمل آوری، دما ، طرح اختلاط و … را به خوبی می توان در بتن پیش ساخته کنترل نمود. پس کیفیت سازه ها به صورت چشمگیری افزایش پیدا می کند.

ضرورت استفاده از بتن پیش تنیده یا بتن پیش ساخته

بستر ساختمانی ایمن: استفاده از برخی از مصالح ساختمانی موجب ایمن شدن سازه می شود. سازه های ساخته شده با این بتن نسبت به سازه های بتن معمولی، چند تنی سبک تر هستند و همین مسئله موجب افزایش ایمنی سازه و بهبود عملکرد آن در زمان زمین لرزه می شود. از آنجایی که بتن پیش فشرده از حداکثر مقاومت کششی و فشاری برخوردار است موجب چندین برابر شدن مقاومت سازه های بتن پیش تنیده می شود.

افزایش طول عمر سازه ها: سازه های بتن پیش تنیده از دوام طولانی برخوردار هستند. این بتن ها با چگالی بالایی که دارند، در برابر انواع خوردگی ها و اسیدها و ضربات و … مقاوم هستند. در نتیجه ترک های کمتری در بتن بوجود آمده و این مسئله سبب می شود که سازه های بتن پیش تنیده از حداکثر دوام برخوردار باشند.

سیستم های متفاوت برای ساخت بتن پیش تنیده ضرورت استفاده از بتن پیش تنیده سبب شده است که تحقیقات زیادی بر روی روش های ساخت بتن پیش تنیده صورت بگیرد. بر اساس این بررسی ها برای ساخت بتن پیش تنیده از دو روش استفاده می کنند که یکی از آنها پیش کشیدن و دیگری پس کشیدن است.

پیش کشیدن : شمار بالایی از قطعات بتنی پیش فشرده مانند دال های کف بدین صورت ساخته می شوند. بتن مسلح پیش ساخته مقطع و نقاط تعبیه کابل ها ، نمونه بارز این مورد هستند که با توجه به بارهای محاسبه شده تعیین می شوند.

پس کشیدن: در این متد کابل ها را درون قالب ها گذاشته و بتن ریزی می کنند. زمانی که بتن به یک شکل و حالت ایده آل رسید، دو سر کابل ها را به سمت بیرون می کشند. این روش بر روش قبلی، مزیت هایی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *