Search
Close this search box.

تحلیل عددی عملکرد قوس فشاری تیرچه پیش تنیده

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

عملکرد قوس فشاری تیرچه پیش تنیده را بررسی می کنیم. دانستن این مطالب برای شما تا حدودی مفید و جذاب خواهد بود. تیرچه پیش تنیده برای ساخت هر سازه ای مورداستفاده قرار می گیرد.

با تیرچه و بتن پیش تنیده می توان به نتایج مهمی مانند

1-افزایش مقاومت سازه 

2-کاهش هزینه های ساخت و ساز 

3-صرفه جویی در مصرف مصالح ساختمانی

4-افزایش سرعت اجرای پروژه 

5-کاهش نیاز به نیروهای کار و …

 برای درک بهتر تأثیر استفاده از تیرچه و بتن پیش تنیده در ساخت و سازها به بررسی جزئیات زیادی از عملکرد تیرچه پیش تنیده پرداخته ایم. در این مقاله به آنالیز عددی عملکرد قوس فشاری تیرچه پیش تنیده می پردازیم. تئوری قوس فشاری در تیرچه پیش‌تنیده تأثیر مفید CCA بر مقاومت از هم گسیختگی پیشرونده سازه های BPC با ضریب افزایش بار n سنجیده شده و CCA دسته های BPC با 4 طرح شکل دهی کابل های پیش تنیده ، تحت آنالیز دقیق واقع شده است.

همچنین تأثیر هفت المان بر مقاومت فروپاشی پیشرونده دسته های BPC با رشته های سهموی مشخص می شود. با توجه به این مسئله ، نمونه ای برای تحلیل CCA دسته های BPC ارائه شد. در اثر این مطالعات مشخص شد که ظرفیت CCA دسته های BPC با طرح های شکل دهی رشته های گوناگون ، اختلاف دارد.

 آنالیز عددی عملکرد قوس فشاری تیرچه پیش تنیده

رشته های سهموی موجب بیشتر شدن میزان شکست نقاط پیرامون ستون میانی می شود. در این بین به رشته های خطی از سایر موارد ، سهم کمتری تعلق می گیرد. همچنین نسبت کابل های پیش تنیده و نسبت آرماتورهای پیش تنیده در بالا و پایین تیرچه پیش تنیده و اندازه مقطع ستون بر ضریب افزایش بار ، اثر می گذارد.

سرانجام ، مدل های پیشنهادی در این بررسی در مقایسه با نتایج عملی و نمونه سازی ها با متوسط خطای پایین تر از 0.5 درصد اعتبارسنجی شده اند. اینکه بر استفاده از بتن پیش تنیده تأکیده می شود ، بی جهت نیست. مطالعات زیادی بر نتایج استفاده از بتن و تیرچه پیش تنیده صورت گرفته است. این نتایج کاملاً مثبت بوده است.

به همین دلیل استقبال بالایی از استفاده از بتن پیش تنیده در ساختمان سازی ها شده است. البته منظورمان این نیست که استفاده از بتن پیش تنیده ، اصلاً معایبی ندارد. اما معایب آن بسیار کمتر از مزایای آن می باشد.

بررسی عملکرد قوس فشاری تیرچه پیش تنیده

حال به بررسی دقیق این مسئله می پردازیم. فروپاشی پیشرونده توسعه لطمات اندک ابتدایی از المانی به المان دیگر می باشد که در آخر سبب فروپاشی سازه یا قسمت اعظمی از آن می شود. با پژوهش هایی که بر روی میزان مقاومت تیرچه پیش تنیده در مقابل فروپاشی پیشرونده سازه ها صورت گرفت ، ضوابطی به منظور ممانعت از فروپاشی پیشرونده در سازه ها تعیین شد.

شناخت حوادث و بارهای غیرقابل پیش بینی مسبب شکست ستون در یک سازه ، اندکی سخت است. متدی منحصر از تهدیدات در کدها و ضوابط تعیین شد که غالباً از سناریوهای حذف ستون بهره می گرفتند. این مطالعات ، نتایج بسیار خوبی را به دنبال داشت. اقدامات صورت گرفته توسط آزمون هایی تشخیص داده شدند.

پژوهشگران ، اندازه مختص به دال ها را در مقاومت فروپاشی پیشرونده تیرچه پیش تنیده و قاب ها RC به صورت ریزبینانه سنجیدند. گسترش سریع تیرچه ها و رفتار فروریختگی پیش رونده قاب های پیش ساخته در بررسی عملکرد قوس فشاری تیرچه پیش تنیده ، نتایج جالب بدست آمد. بررسی های پیشین حکایت از آن داشت که قاب های بتنی پیش ساخته ، CA و CAA بیانگر میزان چشمگیری بودند.

به همین علت به منظور کاهش مصرف متریال و صرفه جویی در هزینه های اجرایی ، تکنیک های اجزای اندک و مدل های تحلیلی در این بررسی ها به کار رفتند. دانشمندان ، تکنیکی را برای پیش بینی پاسخ قاب های RC پیش ساخته نشده و تقویت شده متأثر از سناریوی کنار گذاشتن ستون وسطی بوجود آوردند. تست ها و بررسی های دیگری در این زمینه صورت گرفت. عملکرد قوس فشاری تیرچه پیش تنیده ، موضوع مهمی برای پژوهشگران بوده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

سرانجام ، مدل های بدست آمده از تطابق خوبی با نتایج تجربی حکایت داشتند. اغلب بررسی ها بر روی تیرچه ها و قاب های آر سی معطوف بودند. قاب های بتن پیش تنیده نسبت به قاب های آر سی ، دارای دهانه وسیعتر و بار سنگین تر می باشد که این مسئله ، تأثیر بدی بر روی مقاومت در مقابل ریزش پیش رونده دارد.

عده ای از پژوهشگران در این بررسی ها از کابل های پیش تنیده برای تقویت توان مقاومت در مقابل فروپاشی پیش رونده تیرچه پیش تنیده و قاب های آر سی بهره گرفتند تا متوجه تأثیر آن در برابر لرزش شوند. مکانیسم حمل بار تیرچه پیش تنیده متصل و غیرپیوندی درباره عملکرد قوس فشاری تیرچه پیش تنیده ، تحقیقات زیاد دیگری صورت گرفت.

دانشمندان به مطالعه کارکرد حمل بار تیرچه های پیش تنیده و قاب های بتنی پیش تنیده متصل و غیرپیوندی را با کابل های سهموی اقدام نموده و اثرگذاری میزان دهانه به عمق و پیش تنیدگی ابتدایی بر استحکام در مقابل فروپاشی پیش رونده سازه را به صورت دقیق بررسی نمودند.

همچنین دسته های تیرچه ستون بتنی پیش تنیده را با رشته های موازی تست نموده و به بررسی اثرات شرایط مرزی و پیش تنیدگی ابتدایی بر مقاومت در مقابل فروریختگی سازه و تأثیرات مقاومت بتن ، میزان فشار محوری ستون جانبی و تکنیک بارگذاری را بر روی مقاومت تیرچه پیش تنیده در مقابل از هم گسیختگی پیشرونده سازه توسط اف ای ام به صورت آنالیز رقمی و تجربی اقدام نمودند.

سخن پایانی

عملکرد قوس فشاری تیرچه پیش تنیده بدین ترتیب قابل بررسی شد. در قاب های پیش تنیده ، رشته های پیش تنیده منطقه فشار تیرچه پیش تنیده را دگرگون می کنند. شاید اگر در حوزه فنی و مهندسی عمران ، اطلاعاتی نداشته باشید ، درک مطالب گفته شده برای شما دشوار باشد. اما با توجه به اینکه این مطالعات و پژوهش ها دارای نتایج ارزنده ای بوده است ، لازم دانستیم به صورت خلاصه وار به آنها اشاره کنیم. امیدواریم توانسته باشیم حق مطلب را ادا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *