Search
Close this search box.

روش‌های بازیافت بتن

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

روش‌های بازیافت بتن را بررسی می کنیم و تمامی اطلاعاتی که لازم است در این ارتباط بدانید را به شما ارائه می دهیم. اغلب مصالح ساختمانی معمولاً گران هستند و ارزش زیادی دارند. بنابراین نباید نخاله های ساختمانی و یا مصالح ساختمانی مصرف شده را دفن نمود و یا آنها را از بین برد.

زیرا برای تولید آنها، منابع زیادی مصرف شده اند و هزینه های زیادی صورت گرفته است. بتن پیش تنیده از بتن و فولاد ساخته می شود. بنابراین بازیافت بتن پیش تنیده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا بتن و فولاد به کار رفته در آن ارزشمند هستند و امکان استفاده مجدد از آنها وجود دارد.

مزایای استفاده مجدد از بتن

تمامی روش‌های بازیافت بتن باید به صورت اصولی و درست انجام شود. بازیافت این مصالح سبب به حداقل رسیدن ضایعات ساختمانی می شود. هر اندازه که حجم ضایعات ساختمانی کاهش یابد، هزینه ها و دردسرهای دفع ضایعات و زباله ها کاهش پیدا می کند.

در واقع بازیافت ضایعات بتن، صرفه جویی در هزینه ها است. همچنین محیط زیست از بازیافت مصالح ساختمانی سود خواهد برد. زیرا عوامل کمتری سبب به خطر افتادن سلامت محیط زیست، می شوند. بازیافت این مصالح در مکان های مختلفی، امکان پذیر است. پروسه بازیافت مصالح ساختمانی اصلاً پیچیدگی ندارد و به سادگی قابل انجام است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

روش‌های بازیافت بتن چیست و چگونه انجام می شوند ؟

بتن با بکارگیری تجهیزات خرد کن صنعتی با گیره و ضربه گیر بزرگ به مواد بازیافتی تبدیل می شود. نخست بتن را شکسته و آن را از ضربه گیر ثانویه رد می کنند و غربال گیری آنها را با هدف از بین بردن آلودگی های آنها و جدا کردن سنگدانه های ریز و درشت انجام می دهند.

تجهیزات مورد استفاده برای هر یک از روش های بازیافت این مصالح، متفاوت است. پروسه و تجهیزات اضافی مثل آهنربا، تفکیک کننده ها، شناورهای آب و … با هدف از بین بردن المان های خاص از بتن خرد شده، به کار گرفته می شوند.

در یکی از روش‌های بازیافت بتن، آن را پودر و خرد می کنند. ولی این روش، بهترین روش برای بازیافت این مصالح نیست. چرا که پروسه تفکیک را دشوارتر می کند و احتمال دارد که آلودگی های زیادی به مواد بازیافتی تولیدی، نفوذ کند.

دستگاه های مورداستفاده برای این کار : دستگاه ها و تجهیزات مختلفی برای این کار، مورداستفاده قرار می گیرد. سنگ شکن قابل حمل، یکی از دستگاه های مورد استفاده برای پودر کردن بتن است که امکان انتقال آنها به محل پروژه وجود دارد.

دستگاه سنگ شکن قابل حمل را در محل مورد نظر در مجاورت موقعیت تخریب بتن گذاشته تا عملیات خرد کردن بتن را انجام دهند. البته محل قرارگیری دستگاه باید در محلی باشد که در عبور و مرور، اختلالی ایجاد نشود.

برای انواع روش‌های بازیافت بتن باید از تجهیزات مختلفی استفاده شود. تجهیزات مورداستفاده باید از یک الکترومغناطیس و یک شناور آب قوی یا یک سیستم تفکیک کننده هوا برخوردار باشد تا توان بیرون کشیدن فولاد از دل بتن را داشته باشد.

سیستم هایی که از نوار نقاله، گیره و مخروط برخوردار هستند، امکان پرداخت صد درصدی بتن را در هر شرایطی فراهم می کنند. با استفاده از پایه های هیدرولیک تفکیک کننده می توان تنظیمات را سریعتر انجام داد. سیستم های کنترل به چندین شکل وجود دارند که شامل اتوماتیک، دستی و از راه دور می باشند.

رایج ترین روش‌های بازیافت بتن کدامند ؟

این روش ها، شامل موارد زیر می باشند:

– ضربه زدن به بتن با استفاده از گوی های فولادی

– خراب کردن بتن توسط فشار هیدرولیکی

– خراب کردن بتن توسط دستگاه هایی مانند دستگاه برش

– تخریب بتن با استفاده از پتک و کلنگ به صورت دستی

– خراب کردن بتن با بهره گیری از چکش های بادی کاربرد بتن‌های بازیافتی در موارد گوناگون موادی که از روش‌های بازیافت بتن بدست می آید، در موارد مختلفی به کار می روند.

از مواد بازیافتی بتن برای ساخت قلوه سنگ های بتنی، بلوک های بتنی، مخلوط بتن و قطعات بتنی و … استفاده می کنند. قلوه سنگ های بتنی به عنوان سنگ برای نمای دیوارها و دال های راهرو و پاسیوها و … مورداستفاده قرار می گیرند.

از بلوک های بتنی به منظور تولید دیوارهای حائل یا دیوارهای سازه ای استفاده می کنند. ترکیب یا مخلوط بتن برای فونداسیون ساختمان، نصب پایه نرده ها و … به کار می روند.

روش صحیح برای رهایی از ضایعات بتن برای اینکه ضایعات بتن به راحتی از بین رود، باید با استفاده از روش‌های بازیافت بتن به بازیافت آنها اقدام کرد. بدین منظور باید یک محلی را برای جمع آوری نخاله ها، اختصاص داد.

تمامی ضایعات بتن را باید به محل مذکور انتقال داد. پس از آنکه تمامی ضایعات بتن در محل مذکور، جمع آوری شد، با خریدار ضایعات بتنی و ساختمانی تماس گرفته تا برای انتقال آنها به مراکز بازیافت اقدام کند.

در مراکز بازیافت به تفکیک ضایعات بتنی اقدام شده و سپس با استفاده از دستگاه های جدید به بازیافت آنها اقدام می شود. سپس مواد حاصل از بازیافت را به منظور استفاده مجدد به کارخانه های موردنظر انتقال می دهند.

روش های بازیافت بتن

اهمیت بازیافت انواع بتن‌های ساختمانی

روش‌های بازیافت بتن باید به درستی پیاده سازی شوند. از بین بردن ضایعات بتن منجر به تولید حجم زیادی از ضایعات می شود. این کار سبب می شود که آب و هوا آلوده شود. درنظر گرفتن این مسئله سبب شده است که به بازیافت بتن اهمیت زیادی داده شود.

استفاده مجدد از ضایعات بتن سبب می شود که از منابع طبیعی کمتر استفاده شود و کاهش استخراج منابع طبیعی، اقدام بسیار ارزشمندی است. هزینه های دفن ضایعات بسیار زیاد است.

بازیافت این مصالح نه تنها موجب حذف هزینه های دفن ضایعات بتن می شود، بلکه خود دارای مزایای اقتصادی است. دفن ضایعات بتن به فضای زیادی نیاز دارد که با بازیافت آنها، دیگر به چنین فضایی نیاز نیست و در فضا صرفه جویی می شود.

بازیافت این مصالح سبب اشتغال زایی می شود. استفاده از هر یک از روش‌های بازیافت بتن ، مزایایی دارد. توضیحات ارائه شده نشان می دهد که بازیافت این مصالح، مسئله بسیار مهم و ارزشمندی است و نباید هرگز بی اهمیت پنداشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *