Search
Close this search box.

مقاومت محصولات تیرچه پیش تنیده

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

مقاومت محصولات تیرچه پیش تنیده بسیار بالا است. به همین دلیل توصیه می شود که سازه های خود را با این مصالح احداث کنید. محصولات بتن پیش تنیده با هدف جبران ضعف های بتن معمولی، طراحی و ساخته شده اند. امروزه در بسیاری از سازه ها از این محصولات استفاده می شود. تفاوت های زیادی بین سازه های معمولی و سازه های تیرچه پیش تنیده وجود دارد.

بررسی استحکام و مقاومت بتن پیش فشرده

مقاومت محصولات تیرچه پیش تنیده بیشتر از هر نوع تیرچه دیگری است. تکنولوژی پیش تنیدگی ، یک تنش ثابت و همیشگی در بتن با اندازه مشخص بوجود می آورد که این تنش با کلیه تنش های موجود در عضو که در اثر بارهای زنده و مرده ایجاد می شود، به مقابله برخواسته و مقاومت عضو به بیشترین میزان می رسد.

هدف از استفاده از محصولات تیرچه پیش‌تنیده این است که با ایجاد یک عضو بتنی دارای تنش های از پیش شکل گرفته، کلیه تنش های وارد به عضو بتنی از بین رود. ارزان تر بودن سازه های بتنی نسبت به سازه های فولادی و مقاومت بالای آنها نسبت به سازه های فولادی، بر همگان ثابت شده است. تنها مسئله ای که برتری سازه های فولادی را نشان می دهد ، استحکام بالا در برابر فشار است.

مقاومت محصولات تیرچه پیش تنیده به دلیل وجود آرماتورهای فولادی در آن، بالا است. استفاده از محصولات تیرچه پیش‌تنیده سبب شده است که سازه های جدید در برابر کشش از مقاومت خوبی برخوردار باشند و ضعف سازه های بتن معمولی را نداشته باشند.

مقاومت سازه های تیرچه پیش تنیده در مقابل نیروهای عرضی، به اندازه سازه های فلزی می باشد. زمانی که شاهد هستیم در کشورهای بزرگ دنیا از بتن پیش تنیده برای ساخت سازه ها استفاده می شود، باید قبول کنیم که دوره استفاده از بتن های قدیمی به پایان رسیده است و ما نیز باید سازه های خود را با جدیدترین نوع بتن احداث کنیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

روش های ایجاد مقاومت محصولات تیرچه پیش تنیده

با وجود بتن پیش تنیده، دیگر شاهد ترک خوردگی در بتن نخواهیم بود. پیش تنیدگی هنگامی رخ می دهد که یک بخش از ساختمان بیشتر از حمل بار خدمات فشرده شود. با هدف جبران این خسارت ها باید از بتن پیش تنیده کمک گرفت.

بر اساس نظریه کارشناسان و متخصصان، بتن پیش تنیده نسل سوم بتن است که ساختاری مستحکم تر و متفاوت تر از بتن معمولی دارد. پروسه شکل گیری مقاومت در بتن ریزی به دو صورت است که آنها را پیش تنیدگی و پس تنیدگی می نامند.

بدین منظور، باید اقداماتی از پیش صورت بگیرد که مهمترین آنها تحت کشش قرار دادن فولاد مسلح قبل از بتن ریزی است. مقاومت محصولات تیرچه پیش تنیده با این اقدامات، افزایش پیدا می کند.

به منظور پیاده سازی تکنیک پس تنیدگی فولاد باید پس از بتن ریزی و سخت شدن بتن، کشش لازم ایجاد شود. در پس تنیدگی باید تاندون های فولادی را در بتن و تحت مقاومت بالا به صورت درست و اصولی در حفره های محفوظ تعبیه نمود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

محاسبه میزان استحکام تیرچه پیش‌تنیده

تیرچه پیش تنیده توسط کابل های فولادی دارای مقاومتی به اندازه 1475 تا 1960 نیوتون بر میلی متر مربع است. در سیستم تیرچه پیش تنیده ، کابل ها را پیش از بتن ریزی به یک مقاومت ایده آل می رسانند.

پس از بتن ریزی و بدست آمدن مقاومت اولیه که به اندازه یک مقاومت هفت روزه می باشد ، بتن در رده مقاومتی c35 و شکل گیری پیوستگی مورد نظر بین بتن و فولاد آزاد شده تا بتن در معرض فشار باشد. تیرچه پیش تنیده را در اغلب اوقات به صورت سطحی مقطع در نوار سقف خوابانده تا به دنبال بهره برداری در معرض تنش کششی بماند.

بررسی مقاومت محصولات تیرچه پیش تنیده

با توجه به مقاومت برشی در بتن از طرفین انتهای تیرچه، میلگردها را به شکل عرضی درون بتن قرار می دهند. تولید تیرچه پیش تنیده موجب شد از تیرچه های قدیمی مانند کرومیت، خرپایی و فندوله ای و … استفاده نشود.

ساخت تیرچه پیش تنیده در وضعیت استاندارد اینگونه است که یک سطح مقطع بتنی که همانند T است را بوجود می آورد. بتن موجود در این عضو در کنار کابل های فشرده ویژه که معمولاً عرض پاشنه آنها حدود یازده سانتی متر است و ارتفاع آنها 15و 17 سانتی متر می باشد ، ساختمان این تیرچه را تشکیل داده است.

ابعاد تیرچه ها، متفاوت است. اما مقاومت محصولات تیرچه پیش تنیده، همگی بالا است. پوشش بتنی که در پیرامون کابل های فولادی است، دارای ضخامت 20 میلی متر می باشد.

در این میان حد فاصل میان دو کابل مجاور از یکدیگر به اندازه ای است که درشت ترین ذرات بتن، به آسانی قادر خواهد بود از بین آنها رد شود. موقعیت کابل ها در تیرچه پیش تنیده به صورت است که تنش های فشاری در بخش های زیرین تیرچه بیشتر از تنش های بخش های تحتانی است.

مقاومت محصولات تیرچه پیش تنیده

امتیازاتی که تیرچه پیش تنیده استاندارد ایجاد می کند

مقاومت محصولات تیرچه پیش تنیده، تنها یک مورد از ویژگی های خوب این محصولات است. با استفاده از این تیرچه ها ، امتیازات مهمی در ساخت سازه ها حاصل می شود :

– کاهش هزینه های ساخت

– صرفه جویی در مصرف فولاد و بتن

– صرفه جویی در اجرای چوب بست کارگاهی

– کاهش ارتفاع سازه ها

– افزایش سرعت اجرای پروژه

– امکان طولانی کردن دهانه ها و ایجاد شرایطی برای معماری بهتر و زیباتر سازه ها

– کاهش وزن سازه بررسی و آنالیز کیفیت محصولات تیرچه پیش‌تنیده بتن پیش تنیده قبل از اینکه به دست مصرف کنندگان برسد ، بارها در طی مراحل مختلف ساخت از نظر کیفی مورد بررسی قرار می گیرد.

تولیدکنندگان پیش از تولید محصول، کیفیت تمامی دستگاه های موجود در خط تولید خود را تست کرده و خطاهای آنها را برطرف می کنند.

شکل و ابعاد محصولات دقیقاً بررسی می شوند تا با استانداردها همخوانی داشته باشد. میزان مقاومت بتن ، اثر جوشکاری بر روی فولاد ، میزان کیفیت محصول نهایی و … حتماً مورد بررسی قرار می گیرد تا محصول نهایی دارای بالاترین کیفیت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *