Search
Close this search box.

مقاوم سازی سازه بتنی با استفاده از بتن پیش تنیده

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

مقاوم سازی سازه بتنی با بهره مندی از فناوری پیش تنیدگی ، حتمی است. سازه های بتن پیش تنیده بسیار مقاوم تر از سازه های بتن معمولی هستند. سیستم پیش تنیده ، سیستم نوینی است که بر اساس فناوری جدید طراحی شده است. در این سیستم ، استرندها از داخل غلاف های آلومینیومی گذر کرده تا شرایط برای کشش استرند پس از رسیدن بتن به مقاومت ایده آل ، بوجود بیاید.

بعد از تحت کشش قرار دادن استرندها ، غلاف ها با گروت پر شده و پیوند لازم میان بتن و استرند ایجاد می شود. دلیل توجه ویژه به سیستم پیش تنیده این است که بسیاری از محدودیت ها را در زمینه معماری از میان بر می دارد.

چگونگی مقاوم سازی سازه بتنی

سازه های بتنی را می توان با استفاده از نسل جدید بتن ، مقاوم نمود.اگر می خواهید سازه شما از حداکثر مقاومت برخوردار باشد ، نباید از بتن ساده استفاده کنید و باید بتن پیش تنیده را جایگزین آن کنید. بتن پیش تنیده به سبب نحوه ساخت متفاوت آن نسبت به بتن معمولی و استفاده از متریال درجه یک ، نسبت به بتن معمولی بسیار مقاوم تر است.

برای ساخت بتن پیش تنیده از فولاد پیش تنیده میان فک های هیدرولیکی تحت کشش استفاده می شود. پس از آن ، یک بتن ریزی کرده و بعد از سخت شدن بتن ، فک ها را خلاص می کنند. این شیوه ساخت بتن موجب می شود که استفاده از آن در هر سازه ای موجب افزایش مقاومت آن سازه شود.

آنچه که بتن پیش تنیده را از دیگر بتن ها متمایز کرده است :

مقاوم سازی سازه بتنی با بتن پیش تنیده به سبب خواص آن است. بتن معمولی از خاصیت فشاری بالایی برخوردار است اما مسئله ای که از آن رنج می برد ، مقاومت کششی بسیار پایین آن است. زمانی که نیروی کششی در مقطع آن عمل می کند ، بتن سریعاً شکاف می خورد. با قرار دادن میلگردهای تقویتی فولادی به شکل مخفی در بتن به منظور تقویت کشش و با هدف به حداقل رساندن عرض ترک ، ضعف بتن معمولی از بین می رود.

میلگردها در این شرایط در حالتی که به صورت مدفون هستند ، به شکل نیروهای پسیو هستند و هنگامی که خیز در بتن به مرحله پیش از ترک خوردگی نرسیده است ، متحمل نیرویی نمی شود. ولی فولادهای پیش تنیدگی به شکل نیروهای اکتیو در سیستم عمل نموده و مقاومت لازم را ایجاد می کنند.

مقاوم سازی سازه بتنی از نوع بتن پیش تنیده به سبب وجود فولاد پیش تنیده در بتن است. با وجود این فولاد ، بتن دچار ترک خوردگی نخواهد شد. چنین سازه هایی در زمان بارگذاری کامل ، اصلاً دچار ترک خوردگی نمی شوند و حداقل خیز به سمت پایین را خواهند داشت. همین ویژگی ها سبب شده است که بتن پیش تنیده با بتن معمولی ، تفاوت زیادی داشته باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نتایج استفاده از بتن پیش تنیده در ساخت و سازها 

به شکل دیگری بیانگر این تفاوت ها است و برتری بتن پیش تنیده را نشان می دهد. مقاوم سازی سازه بتنی از نوع سازه های اداری ، تجاری ، مسکونی و … سیستم پیش تنیدگی در هر سازه ای ، کاربرد دارد. در واقع هر سازه ای را می توان با استفاده از بتن پیش تنیده مقاوم نمود. طولانی بودن دهانه ها در سیستم پیش تنیده موجب حذف بسیاری از تکیه گاه ها و پایه ها می شود.

چنین سازه هایی از ضخامت دال کمتر برخوردار هستند که این مسئله ، مزایای زیادی را به دنبال دارد. تیرهای موجود در این سازه ها ، کمتر و لاغرتر می باشند. زمانی که دال کمتر باشد ، از بتن کمتری استفاده می شود و این مسئله موجب صرفه جویی در مصرف مصالح می شود.

هر یک از سازه های اداری ، مسکونی ، تجاری ، ورزشی ، گردشگری و تفریحی و … را می توان با استفاده از بتن پیش تنیده به صورت کم ارتفاع تر و بهینه تر احداث نمود. مقاوم سازی سازه بتنی با بتن پیش تنیده در حالی رخ می دهد که وزن این سازه ها بسیار کمتر از حالت معمول است. یعنی قرار نیست با مقاوم سازی سازه ها ، وزن آن را افزایش دهند. البته تنها بتن پیش تنیده است که در عین مقاوم سازی سازه ، موجب کاهش وزن آن می شود.

در نتیجه برای احداث چنین سازه هایی ، فونداسیون سبکتری را درنظر می گیرند. چنین سازه هایی در برابر لرزش ، مقاومت بسیار مطلوبی دارند. مزیت مهم دیگر این سیستم ، ممتد اجرا شدن تیرها و دال ها است. یعنی یک تیر صرفاً قادر خواهد بود به صورت ممتد از یک انتهای سازه به انتهای دیگر سازه امتداد پیدا کند.

این وضعیت به صرفه تر و مفیدتر از وضعیتی است که یک تیر از یک ستون به ستون بعدی امتداد داشته باشد. مقاوم سازی سازه بتنی برای سازه های پارکینگ با استفاده از بتن پیش تنیده امکان پذیر است. بتن پیش تنیده نه تنها موجب مقاومت بالای سازه پارکینگ می شود ، بلکه موجب آزادی عمل زیاد برای طراحی ستون ها ، طراحی رمپ ها و … می شود.

با استفاده از بتن پیش تنیده می توان پل هایی را با دهانه بسیار زیاد احداث نمود و نیازی به استقرار تکیه گاه های مرکزی برای پل نداشت. با استفاده از بتن پیش تنیده می توان ورزشگاه هایی را احداث نمود که طراحی مدرن و جذابی داشته باشند.

بررسی مشخصات فنی سقف پیش تنیده

به صورت خلاصه پس از بررسی نحوه مقاوم سازی سازه بتنی با استفاده از بتن پیش تنیده ، به بررسی خلاصه مشخصات سقف تیرچه پیش تنیده می پردازیم. سقف تیرچه پیش تنیده دارای رشته کابل هایی فولادی است که بسیار مقاوم است.

این رشته کابل ها از درون کاورهای ضدزنگ عبور می کنند. این سقف ها به دو صورت پیاده سازی می شوند که شامل تکنیک پیش کشیدگی و پس کشیدگی است. در اجرای سیستم به روش پیش کشیده به استفاده از بست ها نیاز نیست. در روش پس کشیده حتماً باید برای کنترل تاندوم از بست استفاده کرد. انتخاب روش اجرای سقف ، بستگی به شرایط موجود دارد. سازندگان و مهندسان در این ارتباط به خوبی تصمیم گیری می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *