Search
Close this search box.

معرفی انواع تیرچه و کاربرد آنها

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

انواع تیرچه را بررسی می کنیم و با کاربردها و ویژگی‌های هر یک از آنها آشنا می شویم. این اطلاعات برای سازندگان حتماً مفید خواهد بود. برای سازندگان و مهندسان ضرورت دارد که با تیرچه‌های مورداستفاده در ساختمان سازی آشنا باشند و بدانند که استفاده از هر یک از آنها در کجا مناسب است.

اجرای برخی از تیرچه ها برای بعضی از سازه ها ، فاقد خروجی موردانتظار است. اگر سازندگان بدانند که از هر تیرچه ای در کجا استفاده کنند ، حتماً اجرای آن تیرچه با بازدهی موردانتظار همراه خواهد بود. انواع تیرچه شامل تیرچه سفالی ، تیرچه پیش تنیده ، تیرچه کرومیت و … می باشند.

اجرای هر یک از این تیرچه ها ، مزایا و معایب خاص خود را دارد. مطالب ارائه شده در این مقاله ، اطلاعات خوبی در این زمینه در اختیار شما قرار می دهد.

معرفی انواع تیرچه بتنی پیش تنیده

حتماً نام بتن پیش تنیده را شنیده اید.این نوع بتن با استفاده از فناوری پیش تنیدگی ساخته شده است و تفاوت های زیادی با بتن معمولی دارد. تیرچه های بتن پیش تنیده تحت فشار بسیار زیادی ساخته می شود. این تیرچه ها از مقاومت فشاری و کششی بسیار زیادی برخوردار هستند و هر سازه ای را مقاوم می کنند.

استفاده از این تیرچه ها از مزایای متعددی برخوردار است که هر یک از آنها به واقع ارزشمند هستند.

1-کاهش هزینه های ساخت و ساز

2-افزایش ایمنی سازه

3-افزایش مقاومت و استحکام سازه 

4-افزایش انعطاف پذیری 

5-صرفه جویی در مصرف مصالح مهمی مانند فولاد و بتن و …

 در میان انواع تیرچه ، تیرچه بتنی پیش تنیده از محبوبیت بیشتری برخوردار است. چرا که با حفظ کیفیت و مقاومت سازه ها ، موجب کاهش هزینه ها می شود. سازه هایی که با این نوع تیرچه ساخته می شوند ، حجم بتن ریزی بسیار کمی دارند.

یکی از نتایج بسیار قابل توجه استفاده از تیرچه پیش تنیده ، به حداکثر رساندن طول دهانه ها است که دستاورد ارزشمندی است. چرا که پلان های طبقات مختلف را بدون محدودیت طراحی کرد. البته محدودیت ها همواره وجود داشته اما استفاده از تیرچه بتن پیش تنیده سبب کاهش محدودیت های طراحی می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

کیفیت تیرچه بتن پیش تنیده

کیفیت تیرچه بتن پیش تنیده ، بسیار بالا است. در زمان بروز حوادثی مانند زمین لرزه می توان از مقاومت این تیرچه ها اطلاع پیدا نمود و به عینه شاهد اوج قدرت و مقاومت آن بود. بنابراین یکی از بهترین انواع تیرچه ، تیرچه بتن پیش تنیده می باشد که از نظر اقتصادی و مقاومتی ، فوق العاده و بی نظیر است.

معرفی تیرچه کرومیت

تیرچه کرومیت شامل سه جزء مهم شامل بال تحتانی ، اعضای قطری و بال فوقانی می باشد. هر یک از این سه جزء ، کارایی مشخصی دارند. بر این اساس بال فوقانی با بهره گیری از ناودانی یا تسمه های مخصوص درست می شوند. این عضو در پوشش بتنی کار گذاشته شده و در پروژه اجرا می شود.

اهمیت این جزء ، بسیار زیاد است و امنیت تیرچه کرومیت به شدت به آن وابسته است. تیرچه کرومیت ، یکی دیگر از بهترین انواع تیرچه می باشد. اعضای قطری که در واقع بخش های میانی تیرچه کرومیت هستند ، از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

این اعضا توسط میلگردها طراحی می شوند. افزایش فشار ایستایی تیرچه ناشی از استفاده از این اعضاء ، نتیجه مهمی است. تیرچه کرومیت این توانایی را داشته که بار مرده سقف را متحمل شود. بنابراین در این سیستم باید به استفاده از میلگردهای باکیفیت و مرغوب اهمیت زیادی داد.

1-بال تحتانی 

آخرین عضو این مدل از انواع تیرچه است که به بررسی آنها می پردازیم. بال های تحتانی ، در واقع نخستین بخش تیرچه کرومیت است که توسط ورق های برش خورده طراحی می شوند. این بخش برای تحمل بار کم ، توانایی دارد.

نرخ اجرای این تیرچه ، مناسب است. مزایای استفاده از سقف تیرچه کرومیت شامل عدم نیاز به شمع بندی سقف ، افزایش سرعت اجرای کار ، سازگاری با انواع سازه ها ، صرفه جویی در هزینه ها ، افزایش توان تحمل بار سقف ، کاهش مصرف بتن ، کاهش وزن سازه ، راحتی اجرای سقف و … است.

اما اجرای این سقف ، چالش های زیادی دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به بکارگیری نیروهای ماهر اشاره نمود. همچنین این سقف پس از گذشت مدت زمانی مانند طاق ضربی ، با مشکل نمایان شدن تیرچه ها از زیر گچ مواجه می شود که ظاهر خوبی را ایجاد نمی کند.

2-تیرچه سفالی 

یکی از ضعیف ترین انواع تیرچه این محصول به لحاظ ظاهری از شباهت بسیار زیادی با تیرچه های خرپا برخوردار است. یک تیرچه سفالی متشکل از میلگردهای کمکی ، میلگردهای کششی ، بتن پاشنه تیرچه ، میلگردهای بالایی و میلگردهای عرضی و … است.

وجود هر یک از المان ها موجب استحکام سازه می شود. اجرای این تیرچه ها ، به چندین روش انجام می شود. مهمترین کاربرد تیرچه سفالی ، بهره گیری از آنها در سقف تیرچه بلوک است. در این سیستم ، تیرچه های سفالی حکم تیرهای فرعی را داشته و اصلاً کارایی سازه ای ندارند.

معمولاً این تیرچه ها برای سازه های اسکلت بتنی ، فلزی و آجری مورداستفاده قرار می گیرند. کدامیک از انواع تیرچه ، بهتر است ؟ تیرچه سفالی یا فندوله به همراه تیرچه بتنی خرپا برای سازه های بتنی و فلزی ، مورداستفاده قرار می گیرد.

آیا استفاده از تیرچه های سفالی توجیه دارد ؟

خیر. این تیرچه نمی تواند برای سازه های امروزی مفید باشد و مزایای استفاده از تیرچه بتن پیش تنیده را به همراه داشته باشد. امروزه با استفاده از تیرچه سفالی در سازه های جدید مخالفت شده است. چرا که تیرچه سفالی ، فضای اندکی برای بتن ریزی درون قالب دارد.

تیرچه بتن پیش تنیده از بهترین تیرچه های حال حاضر است که به سازه های شما ، مقاومت و کیفیت می بخشد. در واقع استفاده از این بتن موجب تضمین کیفیت و مقاومت سازه های شما می شود. بنابراین تیرچه بتن پیش تنیده را برای ساخت و سازهای خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *