Search
Close this search box.

مواد و تجهیزات لازم برای تولید تیرچه پیش تنیده

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

مواد و تجهیزات لازم برای تولید تیرچه پیش تنیده را نام می بریم تا بدانیم تولید تیرچه پیش تنیده با استفاده از چه مواد و ابزاری انجام می شود. بتن پیش تنیده، مصالحی است که برای ساخت انواع ساختمان ها، برج ها و … مورداستفاده قرار می گیرد.

استفاده فراوان از بتن پیش تنیده در کشورهای غربی موجب شد که سایر کشورها به استفاده از بتن پیش تنیده روی آورده و برای ساخت و سازهای خود از آنها استفاده کنند. تیرچه پیش تنیده ، نخست در آمریکا مورداستفاده قرار گرفت.

پس از آن کشورهای اروپایی به استفاده از بتن پیش تنیده روی آوردند. استفاده از بتن پیش تنیده موجب افزایش مقاومت سازه ها می شود. این تیرچه به جای بتن و فولاد معمولی با استفاده از بتن و فولاد پیش تنیده ساخته می شود. برای ساخت تیرچه پیش تنیده از دستگاه های اتوماتیک استفاده می شود.

آشنایی با مواد و تجهیزات لازم برای تولید تیرچه پیش تنیده

این تیرچه از متریال باکیفیتی ساخته می شود که نسبت به مواد اولیه بتن های معمولی از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است. بتن مصرفی برای ساخت تیرچه پیش تنیده بایستی مقاومتی حدود 300 الی 400 داشته باشد. کیفیت بتن مصرفی را مقدار خلوص و مقدار ترکیب مواد مختلف از جمله شن ، ماسه ، سیمان و آب تعیین می کند.

اگر هر یک از مواد گفته شده به میزان کم یا بیشتر از حد نرمال به کار رود ، کیفیت بتن کاهش پیدا می کند. در تولید بتن پیش تنیده ، آب به عنوان روان کننده مورداستفاده قرار می گیرد. در صورتی که از آب کمتر و یا بیشتری استفاده شود، مقاومت بتن کاهش پیدا کرده و اختلالاتی در ساختار بتن ایجاد می شود.

دیگر مواد و تجهیزات لازم برای تولید تیرچه پیش تنیده ، فولاد است. فولاد به صورت میلگردهای آجدار است که در نقش عضو تحتانی و فوقانی در تیرچه به کار می رود. ظاهر تیرچه در نهایت نشان دهنده فولاد به کار رفته در آن نمی باشد. زیرا این فولاد طبق پروسه ای، بتن ریزی شده و کاملاً پوشیده می شود.

میلگردهای اصلی بر اساس پروسه ساخت با استفاده از دستگاه اکسترود تحت فشار و نیروی چند برابری کششی قرار گرفته و منجر به تولید فولاد پیش تنیده می شود. مجموعه بتن پیش فشرده ایران (bpico)، یکی از حرفه ای ها در زمینه تولید بتن پیش فشرده است که این محصولات را در مشخصات کمی مختلفی تولید نموده تا پاسخگوی نیازهای مختلف مصرف کنندگان این محصول باشد.

مواد و تجهیزات لازم برای تولید تیرچه پیش تنیده

تجهیزات لازم برای تولید تیرچه پیش تنیده چیست ؟

مواد و تجهیزات لازم برای تولید تیرچه پیش تنیده باید از استانداردهای مختلفی برخوردار باشند. تیرچه پیش تنیده با استفاده از دستگاه اکسترودر ساخته می شود که بهترین این دستگاه، آلمانی است. فولادها به صورت میلگردهایی در قالب های دستگاه تعبیه شده و با استفاده از گیره های مخصوص ، فیکس می شوند.

در این شرایط ، یک نیروی فشاری و کششی بر این میلگردها اعمال شده تا به ماکزیمم مقاومت برسند و پس از آن ، فشار را قطع کرده و یک بتن ریزی انجام می دهند. سپس بتن را توسط لرزش تسمه دستگاه، هواگیری نموده و بعد از گیرش بتن ، دوباره نیروهایی را اعمال می کنند. در کل مراحل کار، عمل آوری تیرچه توسط بخار و حرارت صورت گرفته و سپس تیرچه آماده مرحله آخر می شود.

مواد و تجهیزات لازم برای تولید تیرچه پیش تنیده از سوی تولیدکنندگان مختلف، یکسان درنظر گرفته می شود. اما ممکن است برند دستگاه یا نوع دستگاه ها و کیفیت مواد به کار رفته برای تولید تیرچه پیش تنیده متفاوت باشد.

در نهایت، تست های کنترل کیفیت بر روی تیرچه ها انجام شده و تیرچه های خشک شده را به سیلوها فرستاده تا برای انتقال به محل موردنظر آماده شوند.

بررسی کیفیت تیرچه پیش تنیده ، مسئله مهمی است که از نظر تولیدکنندگان پنهان نمی ماند. مجموعه بتن پیش فشرده ایران ، توجه زیادی به کیفیت محصولات تولیدی خود دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

دیگر مواد و تجهیزات لازم برای تولید تیرچه پیش تنیده در ابعاد مختلف برای ساخت تیرچه پیش تنیده نیاز به امکانات دیگری مانند موارد زیر است:

گیره :

این گیره به صورت صفحات حفره داری است که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند.

قطعات شیپوری :

شکل این قطعات همانند نامشان است. این قطعات ، تکیه گاهی برای جک ها هستند.

پاکت فورمر :

به این قطعه ، حفره ساز می گویند. محل پاکت فورمر ، در مجاورت گیره است. این قطعه برای چسباندن اجزا به قالب ها ، مورداستفاده قرار می گیرد. پس از باز شدن قالب ها در سوراخ های موجود توسط آنها ، گوه ها را در آن حفره ها می گذارند.

اسپیسر :

یکی دیگر از مواد و تجهیزات لازم برای تولید تیرچه پیش تنیده ، اسپیسر است. اسپیسر به منظور ایجاد فاصله موردنظر مورداستفاده قرار می گیرد. این قطعه سبب فیکس ماندن کابل های فولادی تا مرحله بتن ریزی می شود.

آرماتور فنری :

این اجزا از ترکیدن بتن جلوگیری به عمل آورده و مانع از ترک خوردن بتن می شود. اعمال فشار بر بتن با وجود آرماتور فنری ، موجب ایجاد ترک نمی شود.

فوم :

محل قرارگیری فوم در میان قطعه شیپوری و قالب است که پس از گیرش بتن و گشوده شدن قالب در نواحی خالی بوجود آمده صفحه مهاری و گوه تعبیه می شوند.

مواد و تجهیزات لازم برای تولید تیرچه پیش تنیده

کلام آخر

مواد و تجهیزات لازم برای تولید تیرچه پیش تنیده را نام بردیم. استفاده از هر یک از موارد نامبرده شده دارای اهمیت فراوانی است. اگر از کوچکترین قطعه موردنیاز برای تولید تیرچه پیش تنیده استفاده نشود ، تولید تیرچه یا غیرممکن خواهد بود و یا با کیفیت نامناسب انجام می شود. لذا تولیدکنندگان باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشند. متریالی که برای تولید بتن پیش تنیده باید مورداستفاده قرار بگیرد ، باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد و این مسئله بسیار مهمی است که تولیدکنندگان باید درنظر داشته باشند. توجه به کیفیت مواد اولیه ، مسئله ای است که برای ساخت بتن معمولی آنچنان موردتوجه قرار نمی گیرد. از این رو به استفاده از تیرچه پیش تنیده به جای تیرچه های معمولی ، تأکید زیادی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *