Search
Close this search box.

استفاده از فولاد در صنعت ساختمان‌ سازی

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

استفاده از فولاد در صنعت ساختمان‌ سازی، به دلیل استحکام و مقاومتی است که این آلیاژ دارا می باشد. با کاربردهای مختلف این مصالح آشنا می شویم. فولاد، یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد است که سال های سال در این حوزه مورداستفاده قرار می گیرد.

ویژگی که موجب شده است از فولاد به وفور در ساختمان سازی استفاده کنند، دوام و استحکام بسیار زیاد آن می باشد. اجرای پروژه های مختلف مانند پل، ساختمان های مسکونی، آسمان خراش ها، سازه های صنعتی و … با استفاده از فولاد انجام می شود. استفاده از فولاد در این پروژه ها با مزایای بسیار زیادی همراه است.

فولاد پیش تنیده، یکی از موارد استفاده از فولاد در صنعت ساختمان‌ سازی

یکی از کاربردهای بتن در صنعت ساختمان سازی، ساخت بتن پیش تنیده است. فولادی که بدین منظور مورداستفاده قرار می گیرد در سه نوع سیم، سیم های بافته شده و میلگرد است. فولادی که در اینجا مورد استفاده قرار می گیرد، از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و کاملاً متفاوت از فولاد به کار رفته در ساخت بتن آرمه است.

اصلی ترین تفاوتی که میان فولاد پیش تنیده و سایر فولادها وجود دارد، در میزان مقاومت آنها است. این تفاوت به دلیل نوع آلیاژ مصرفی و نحوه تولید میلگرد پیش تنیده، ایجاد می شود.

تمامی فولاهای به کار رفته در ساخت بتن پیش تنیده با استفاده از جک های هیدرولیکی تحت کشش قرار گرفته اند. میلگردهای پیش تنیده فقط برای تولید بتن پیش تنیده کاربرد ندارند و در موارد دیگری مانند تثبیت کردن دیواره های خاکبرداری شده، سقف معدن ذغال، احداث تونل و … مورداستفاده قرار می گیرند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

مهمترین ویژگی های فولاد چیست ؟

استفاده از فولاد در صنعت ساختمان‌ سازی به دلیل ویژگی های زیر است: سازگاری فولاد با بتن: فولاد با بتن دارای سازگاری بسیار خوبی است. این ویژگی سبب می شود که این دو به یکدیگر چسبیده و پیوند مستحکمی میان آنها ایجاد شود. فولاد و بتن دارای خصوصیات مشترکی مانند ضریب انبساط حرارتی یکسان، مقاومت بسیار بالا، صرفه اقتصادی و … هستند.

طراحی خاص فولاد: فولاد چکش خوار است و این امکان را فراهم می کند که بتوان آن را خم نمود و انحنایی در آن ایجاد کرد. این مسئله، کاربرد فولاد پیش تنیده را افزایش می دهد.

مقاوم در برابر زمین لرزه: یکی از ویژگی های بسیار خوب فولاد که سبب استفاده از فولاد در صنعت ساختمان‌ سازی شده است، مقاومت بالای آن در برابر زمین لرزه است. شاید باور نکنید که فولاد در عین انعطاف پذیر بودن، مقاومت بالایی دارد و در برابر بارها و تنش های وارده، عکس العمل خوبی نشان داده و نیروهای وارده ناشی از زمین لرزه را به خود زمین منتقل می کند.

سازگاری با محیط زیست: خوشبختانه این مصالح، هیچ ناسازگاری با محیط زیست نداشته و کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می کند.

امکان بازیافت فولاد: یکی دیگر از ویژگی های بسیار خوب فولاد این است که می توان آن را بازیافت نمود و به شکل دیگری از آن استفاده نمود. در فرآیند بازیافت فولاد، آن را ذوب نموده و به مقاطع موردنظر تبدیل می کنند.

استحکام و مقاومت بالای فولاد: مقاومت بالای فولاد، موجب استفاده از فولاد در صنعت ساختمان‌ سازی شده است. وجود کربن و منگنز موجب تغییر در ساختار شیمیایی این ماده شده است و آن را به ماده ای ضدزنگ و مقاوم تبدیل کرده است.

رایج ترین مقاطع فولادی

در صنعت ساختمان صنعت ساخت و ساز، مهمترین کاربرد فولاد است که بیشتر از 50 درصد فولاد دنیا را مصرف می کند. تمامی سازه ها برای بهره مندی از حداکثر مقاومت و استحکام به فولاد احتیاج دارند.

استفاده از فولاد، سازه ها را مستحکم و مقاوم می کند. ساختمان سازی و شهرک سازی های جدید موجب شده است که به فولاد، به شدت نیاز شود و همین مسئله منجر به افزایش تولید فولاد شده است.

موارد استفاده از فولاد در صنعت ساختمان‌ سازی ، از کم اهمیت ترین تا مهمترین فولاد به نحوهای مختلف برای ساخت سازه های اداری، مسکونی، تجاری، صنعتی و … مورداستفاده قرار می گیرد.

به طور کلی آهن آلات از صفر تا صد اجرای یک پروژه عمرانی به کار می روند. بیشتر یک سازه را آهن و مصالح فولادی بوجود آورده اند. از فونداسیون ساختمان تا تیر و ستون و شیرآلات و … با استفاده از آهن و فولاد درست می شوند.

آهن و فولاد به شکل های مختلف مانند میلگرد، تیرآهن، نبشی، رابیتس، ورق، مقطع و … در آمده و در ساختمان سازی به کار می روند. فولاد حتی در ساخت درب و پنجره ساختمان مورداستفاده قرار می گیرد. نقش فولاد در ساختمان سازی به اندازه ای پررنگ است که هرگز نمی توان ساختمان سازی بدون فولاد را تصور کرد. فولاد نسبت به سایر مصالح ساختمانی، قیمت مناسبی دارد.

استفاده از فولاد در صنعت ساختمان سازی

نقطه ضعف فولاد چیست ؟

پس از آشنایی با موارد استفاده از فولاد در صنعت ساختمان‌ سازی ، بهتر است با نقاط ضعف آن آشنا شویم. کلیه مقاطع آهنی، یک نقطه ضعف دارند و آنهم مقاومت پایین آنها در برابر آب و رطوبت است.

فولاد و آهن در برابر اکسیژن حساس هستند و سریع وارد واکنش می شوند. ساخت برخی از مصالح ساختمان را با استفاده از فولاد ضدزنگ انجام می دهند.

زنگ زدن فولاد در مواردی فاقد اهمیت است. اما در مواردی بسیار اهمیت دارد که از فولاد ضدزنگ استفاده شود. برای مثال فولادی که برای ساخت درب و پنجره به کار می رود، باید ضدزنگ باشد تا زیبایی آن را به خطر نیاندازد. بنابراین در استفاده از فولاد در صنعت ساختمان‌ سازی باید به نوع فولاد و میزان مقاومت آن در برابر آب و رطوبت توجه کرد.

کلام آخر

هیچ سازه ای وجود ندارد که با استفاده از فولاد ساخته نشود. فولاد، مصالح مهمی است که گاهی مواد اولیه ساخت سایر مصالح ساختمانی است. تولیدکنندگان مختلفی در کشورهای مختلف به تولید فولاد اقدام نموده تا نیازهای صنعت ساختمان سازی و سایر صنایع به فولاد را برطرف کنند.

تولیدکنندگان اخیراً به این مسئله اهمیت می دهند که تولید فولاد را به بهترین روش که سلامت محیط زیست را به خطر نیاندازد، انجام دهند. سعی کردیم که با ارائه توضیحات مختصری، اهمیت استفاده از فولاد در صنعت ساختمان سازی را نشان دهیم و به کاربردهای آن اشاره کوچکی داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *