Search
Close this search box.

اجرای بهتر سقف تیرچه بلوک

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

اجرای بهتر سقف تیرچه بلوک با توجه به نکات ایمنی صورت می گیرد. ایمنی اجرای سقف تیرچه بلوک، مسئله بسیار مهمی است. یکی از روش های جدید اجرای سقف، سقف تیرچه بلوک می باشد.

این روش اجرای سقف نسبت به سایر روش های اجرای سقف از برتری های زیادی برخوردار است. تیرچه پیش تنیده برای سقف طبقات سقف تیرچه پیش تنیده با توجه به خصوصیات بسیار خوبی که دارد، انتخاب اول سازندگان است.

استفاده از بتن پیش تنیده در ساختمان سازی، مزایای بسیار زیادی دارد. کاهش وزن سازه به دلیل نازکی سقف، افزایش مقاومت سازه در برابر زمین لرزه، به تعویق افتادن زمان بازسازی سازه ها، کاهش هزینه های ساخت و ساز، صرفه جویی در مصرف فولاد و بتن و … از جمله مواردی هستند که موجب ترغیب سازندگان به استفاده از بتن پیش تنیده برای اجرای سقف سازه های خود می شوند.

بتن پیش تنیده با استفاده از فناوری روز دنیا ساخته شده است. در این بتن از بهترین متریال که شامل فولاد درجه یک و بتن مرغوب است استفاده شده است تا قدرت و مقاومت ترکیب حاصل بسیار زیاد باشد. تیرچه پیش تنیده را می توان در دهانه های بلند مورداستفاده قرار داد.

نکات اجرای بهتر سقف تیرچه بلوک چیست ؟

نخست بایستی تیرچه ها بر روی تیرهای اصلی در فاصله مشخصی تعبیه شوند. فضای خالی میان تیرچه ها بایستی با بلوک های پلاستوفومی و یا سیمانی و یا سفالی پر شود و پس از آن از میلگردهای حرارتی استفاده می شود.

تیرچه های پیش تنیده مطابق با ضوابط بایستی از هر طرف به اندازه دست کم ده سانتی متر بر روی تیر اصلی نشمین گاه وجود داشته باشد. تیرچه پیش تنیده به دلیل برخورداری خیز منفی رو به بالا، به بهره گیری از جک در مقایسه با تیرچه های خرپایی کمتر احتیاج دارد. در نتیجه، هزینه ها کاهش پیدا می کند.

برای اجرای بهتر سقف تیرچه بلوک باید درنظر داشت که پایه جک ها کاملاً فیکس باشند تا در زمان بتن ریزی سقف برای تیرچه و تیرهای اصلی، مشکلی درست نشود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

توجه به نکات بسیار مهم در ارتباط با ایمنی سقف تیرچه بلوک

– پس از بتن ریزی سقف باید توجه داشت که جک ها بایستی حداقل به اندازه ده روز در زیر تیرچه ها قرار بگیرند تا بتن سقف به قدرت مورد نظر برسد.

– در صورتی که قرار است از تیرچه خرپایی استفاده شود، بایستی جک ها را به ازای هر دو متر طول تیرچه حدود دو میلی متری از مرکز تیرچه بالاتر کار گذاشت تا پس از بتن ریزی سقف، خیز موجود حذف شود. ولی صورت بهره گیری از تیرچه پیش تنیده به سبب خیز منفی موجود در تیرچه نیازی به اجرای این مرحله نمی باشد.

– برای اجرای بهتر سقف تیرچه بلوک بایستی به جابجایی و دپو تیرچه اهمیت زیادی داد. اگر تیرچه ها روی هم کار گذاشته شوند و تنش در تیرچه شکل بگیرد، ممکن است تیرچه ترک بخورد و این مسئله در زمان بارگذاری سقف، مشکل ایجاد می کند.

– برای پیاده سازی سقف با تیرچه پیش تنیده باید هر دو طرف تیرچه را به میزان ده یا پانزده سانتی متر درون تیر اصلی برود و در پیاده سازی با اسکلت فلزی، تیرچه باید درون قلب تیرآهن برود.

– به منظور اجرای بهتر سقف تیرچه بلوک باید بتن ریخته شده روی سقف، دست کم به اندازه 5 سانتی متر ضخامت داشته باشد. بدین منظور تعدادی تکه نیم آجر با ارتفاع 4 سانتی متر در نواحی گوناگون سقف کار گذاشته شود و پس از ماله کشی بتن، بتن بایستی با این تکه های آجری دقیقاً هم سطح و تراز باشد.

– به منظور پیشگیری از ایجاد ترک در بتن باید از میلگردهایی در راسته تیرچه ها استفاده نمود و میلگردهای حرارتی را قوی تر کرد تا پس از حالت گرفتن بتن، نسبت به قبل دارای ترک کمتری باشد.

– نکته ای که بسیار حائزاهمیت است این است که بتن ریزی سقف بایستی به صورت یکدست و همگون باشد تا حداکثر مقاومت ایجاد شود. اگر بتن ریزی در برخی از قسمت ها با پوشش ضخیم تر و در برخی از قسمت ها با پوشش نازک تر انجام شود، مقاومت کلی سقف کاهش پیدا می کند. استفاده از تکه های یونولیتی و ماسه و …

در سقف تیرچه بلوک مجاز است یا خیر ؟

برای اینکه اجرای بهتر سقف تیرچه بلوک به خوبی صورت بگیرد، بهتر است از ناخالصی ها در بتن استفاده نکرد. کارشناسان توصیه می کنند که پیش از بتن ریزی سقف بایستی سقف آماده شده فاقد هیچگونه متریال دیگر مثل قطعات یونولیتی و ماسه و … باشد.

به رعایت این نکته در نقاط اتصال بتن به تیرچه ها باید بیشتر اهمیت داد. لذا به پاکسازی این نقاط بیشتر اهمیت داده شود. با توجه به توضیحات عنوان شده می توان متوجه شد که استفاده از متریال دیگر در سقف با هدف کاهش وزن سقف یا صرفه جویی در مصالح و … توصیه نمی شود.

اجرای بهتر سقف تیرچه بلوک

کلام آخر

هر یک از نکات ارائه شده در راستای اجرای بهتر سقف تیرچه بلوک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بی توجهی به هر یک از نکات سبب می شود که مقاومت و کیفیت سقف در حد استانداردهای بین المللی نباشد.

اگر سقف تیرچه بلوک بر اساس ضوابط و استانداردها نصب شود ، ضریب ایمنی آن بسیار بالا خواهد بود. سازندگان و مهندسان حرفه ای به خوبی می دانند که چگونه باید از تیرچه بلوک برای اجرای سقف استفاده کنند تا سقف اجرا شده دارای مزایای گفته شده باشد.

نکته دیگری که باید برای اجرای بهتر سقف تیرچه بلوک درنظر داشت، استفاده از متریالی است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد. زمانی یک سقف به بهترین نحو اجرا می شود که با استفاده از بهترین مصالح ساختمانی ساخته شده باشد.

همچنین اگر مهندسان و متخصصان مجرب و حرفه ای بر روند کار نظارت داشته باشند و صفر تا صد اجرای سقف را دقیقاً نظاره گر باشند، کیفیت کار بسیار مطلوب خواهد بود. امیدواریم از نکات ارائه شده کمال استفاده را ببرید و بتوانید سازه های خود را به بهترین نحو اجرا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *