Search
Close this search box.

دلایل منسوخ شدن طاق ضربی

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

دلایل منسوخ شدن طاق ضربی را بیان می کنیم تا متوجه شویم به چه دلایلی باید به فکر اجرای سقف با روش های جدید باشیم. یکی از روش های قدیمی اجرای سقف ، سقف طاق ضربی می باشد. این روش اجرای سقف به دلیل معایبی که دارد منسوخ شده است.

اما هنوز هم افرادی هستند که با وجود مورد تأیید قرار نگرفتن سقف طاق ضربی از سوی مهندسان و متخصصان، به استفاده از این روش برای اجرای سقف سازه های خود اقدام می کنند.

اجرای این سقف به گونه ای است که روی دهانه اتاق در فواصل یک متری، تیرآهن مناسب که شماره آن بر اساس دهانه اتاق و بار اعمال شده توسط محاسبات مشخص می شود را نصب می کنند.

سپس میان آنها را توسط آجر فشاری و گچ و خاک پر کرده تا هیچگونه فضای خالی وجود نداشته باشد. جدیدترین روش های اجرای سقف مانند سقف تیرچه پیش تنیده که با استفاده از بتن پیش تنیده اجرا می شود، مشکلات روش های قدیمی اجرای سقف را ندارند. البته این روش را برای پروژه های عمرانی کوچک انتخاب نمی کنند.

نکات مهم اجرای سقف طاق ضربی

قبل از بررسی دلایل منسوخ شدن طاق ضربی، با نکات اجرای این سقف بیشتر آشنا می شویم. اگر سقف طاق ضربی را برای اجرای سقف سازه خود انتخاب می کنید، باید به رعایت موارد زیر توجه داشته باشید :

– آجر فشاری، تنها آجر مناسب برای اجرای این سقف است. آجرهای دیگر ممکن است موجب ریزش سقف شوند.

– برای استفاده از آجرها باید آن را کاملاً خیس کرده و سپس در سقف کار گذاشت.

– اجرای سقف طاق ضربی باید برای تمامی دهانه ها انجام شود و این کار به شکل موازی و یکسان صورت بگیرد.

– ملات گچ و خاک باید به نسبت یک به دو ترکیب شود تا برای اجرای سقف مناسب باشد.

– تیرآهن ها توسط میلگرد به هم متصل می شوند، به گونه ای که طول هر یک از چهارگوش های بوجود آمده بیشتر از 1.5 برابر عرض آن باشد.

– مساحت هر یک از مستطیل ها باید 25 مترمربع باشد و توجه به این نکته ضروری است

– با توجه به دلایل منسوخ شدن طاق ضربی که در ادامه بیان می کنیم بهتر است این روش اجرای سقف انتخاب نشود و در صورت انتخاب، هرگز از آجرهای خام یا جوش برای این سقف استفاده نشود.

– اندازه و میزان قوس ایده آل باید در تمامی طول دهانه ها لحاظ شوند و کوتاهی در این زمینه صورت نگیرد. اگر قوس بیش از اندازه نرمال باشد، اندود اتلاف می شود.

– ملات به کار رفته برای اجرای طاق ضربی باید یک به دو باشد.

– با توجه به ضوابط آیین نامه 2800 ایران، تیرآهن با استفاده از میلگرد یا تسمه فولادی به شکل ضربدری به هم سوار شده به گونه ای که طول مستطیل ضربدری شده از 1.5 برابر عرض آن کمتر باشد و همچنین مساحت تحت پوشش هر ضربدری از 25 مترمربع بالاتر نرود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

مهمترین دلایل منسوخ شدن طاق ضربی چیست ؟

موارد زیر سبب شده است که این روش اجرای سقف کنار گذاشته شود و به سراغ روش های جدیدتر سقف بروند :

– نصب برخی از تأسیسات مانند لوله از روی سقف امکان پذیر نیست، جز در مواقعی که ضخامت سقف را زیاد درنظر بگیرند.

– در زمان راه رفتن بر روی سقف و انجام فعالیت های دیگر، لرزش شدیدی ایجاد می شود که این لرزش از نظر اندازه و شدت قابل قیاس با سقف های دیگر نیست.

– یکی از دلایل منسوخ شدن طاق ضربی، وزن زیاد سقف است. این وزن زیاد در زمان وقوع زمین لرزه، دردسرساز بوده و خسارت شدیدی ایجاد می کند.

– ممکن است تیرآهن موجود در سقف دچار خوردگی و پوسیدگی شود که این مسئله به مرور زمان سبب کاهش مقاومت و استحکام سقف می شود.

مزایای سقف طاق ضربی چیست ؟

با وجود مشکلاتی که این سقف دارد از مزایایی برخوردار است که موجب شده است هنوز برخی از سازندگان، این سقف را برای اجرای سقف سازه خود انتخاب کنند.

– این سقف در مدت زمان کوتاهی اجرا می شود. هیچ نوع سقفی قابل اجرا در این تایم کوتاه نیست.

– امکان تغییر بخشی از ساختمان پس از احداث سازه با سقف طاق ضربی وجود دارد. در واقع اعمال تغییرات در چنین سازه هایی راحت تر است. شاید یکی از دلایل استفاده سازندگان از این روش اجرای سقف با وجود دلایل منسوخ شدن طاق ضربی، همین مسئله باشد.

– متریال موردنیاز برای اجرای این سقف، فراوان است و به آسانی می توان این متریال را تهیه نمود. فراوانی مصالح ساختمانی موردنیاز برای اجرای این سقف، حسن بزرگی است.

– هزینه اجرای سقف طاق ضربی در مقایسه با سایر روش های اجرای سقف، پایین است و این مسئله برای سازندگانی که دغدغه هزینه ها را دارند، بسیار اهمیت دارد.

– برای اجرای سقف طاق ضربی نیاز به دانش تخصصی نیست و با اندک اطلاعات و دانشی در این زمینه می توان به اجرای سقف طاق ضربی اقدام نمود.

– سقف طاق ضربی به شمع بندی و سایر فعالیت های اضافی نیازی ندارد و خود این مسئله ، حسن بزرگی است.

دلایل منسوخ شدن طاق ضربی

سایر دلایل منسوخ شدن طاق ضربی چیست ؟

علاوه بر مواردی که نام برده شد، اجرای سقف طاق ضربی به دلایل دیگری مانند موارد زیر منسوخ شده است :

– سقف طاق ضربی به صورت صاف و یکنواخت اجرا نمی شود که این مسئله نیاز به انجام اقداماتی دارد که در زیبایی ظاهری سقف اثر منفی نگذارد.

– این سقف فاقد انسجام ایده آل می باشد.

– احتمال لرزش سقف با ایجاد کوچکترین ضربه و فشار، وجود دارد. تمامی موارد فوق نشان می دهد که چنین سقف هایی منسوخ شده اند و بهتر است سازه های جدید با روش های مدرن تر و جدیدتر، طراحی و اجرا شوند. درست است که سایر روش های اجرای سقف هم ، مشکلات خود را دارد. اما به دلیل زیاد بودن مزایا و کم بودن معایب آنها ، بهتر است از آن روش ها استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *