Search
Close this search box.

کیورینگ تیرچه پیش تنیده و مزایای آن

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

کیورینگ تیرچه پیش تنیده به روش های مختلفی انجام می شود تا تیرچه دارای شرایط لازم برای استفاده در ساخت و سازها باشد. تیرچه پیش تنیده ، یکی از مصالح ساختمانی موردنیاز برای ساخت ساختمان های مقاوم و باکیفیت است که در سال های اخیر به استفاده از آن ، استقبال زیادی نشان داده شده است.

اغلب سازندگان و مهندسان برای اجرای پروژه های بزرگ خود از بتن پیش تنیده استفاده می کنند. برای ساخت تیرچه پیش تنیده به ترکیب بتن و میلگرد اقدام نموده و به منظور افزایش آستانه تحمل و باربری تیرچه پیش تنیده به اعمال کشش بتن و میلگرد اقدام می کنند.

تیرچه پیش تنیده قبل از اجرا در کارخانه تولید می شود. کیورینگ تیرچه پیش تنیده به منظور آماده سازی آن انجام می شود. تیرچه پیش تنیده به صورت سپری تولید شده تا با داشتن حالت پایه ای ، امکان قرار دادن بلوک های سیمانی یا یونولیتی در طرفین آن وجود داشته باشد.

مزایای استفاده از تیرچه پیش تنیده:

1-کاهش هزینه ها 

2-کاهش بار سقف 

3-افزایش سرعت اجرای پروژه

4-کاهش نیاز به جک

5-افزایش مقاومت سقف

6-کاهش مصرف آرماتور و بتن 

7-کاهش شکل گیری ترک های کششی در بتن 

8-افزایش باربری سازه

9-افزایش مقاومت سطح مقطع تیرچه پیش تنیده و …

مزایای سیستم کیورینگ:

سیستم گرمایش از کف برای کیورینگ تیرچه پیش تنیده در زمان های گذشته که چنین امکانی فراهم نبود ، توسط سیستم گرمایش از کف به کیورینگ اقدام می شد. مدت زمان لازم برای کیورینگ تیرچه حدود دو روز می باشد که زمان زیادی است. اخیراً این زمان کم شده است.

بهره گیری از روش های قدیمی در کشورهای پیشرفته کنار گذاشته شده است و به جای سیستم گرمایش از کف ، از سیستم کیورینگ تیرچه استفاده می کنند. کیورینگ تیرچه با بخار ، بهترین روش کیورینگ است که در کشورهای مختلفی از جمله ایران مورداستفاده قرار می گیرد. مزیت این روش این است که بسیار سریع انجام می شود و در کوتاهترین زمان ، قابل اجرا است.

کیورینگ چیست ؟

پیش از بررسی مزایای کیورینگ تیرچه پیش تنیده با مفهوم کیورینگ آشنا می شویم. در کیورینگ ، پس از تولید تیرچه را بخاردهی نموده و از شبکه لوله های منفذدار ، بخار روی تیرچه ها اسپری می شود و دمای بخار به آهستگی بالا می رود تا به درجه حرارت 70 برسد و در آیتم بعدی به آهستگی دما از دست دهد و سرد شود.

این پروسه ، کیورینگ تیرچه پیش‌تنیده نامیده می شود. نحوه اجرای درست و اصولی این سیستم این عملیات در بازه زمانی مختلفی انجام می شود. در ایران این عملیات طی 12 ساعت و در آلمان این عملیات طی 10 ساعت انجام می شود.

نحوه اجرای کیورینگ تیرچه پیش تنیده

 هر ساله دستخوش تغییراتی می شود. خوشبختانه تغییراتی که تا به امروز در اجرای این سیستم صورت گرفته است ، موجب پیشرفت آن شده است. نکته ای که حائزاهمیت است این است که تایم اجرای این سیستم بسیار مهم است. زیرا هر اندازه که مدت زمان کیورینگ بیشتر باشد ، تیرچه از مقاومت بیشتری برخوردار است.

در خلال ارائه این توضیحات عرض کنیم که یکی از بهترین تولیدکنندگان تیرچه پیش تنیده در کشور ایران ، مجموعه بتن پیش فشرده ایران ( bpico ) است. این مجموعه با بهره گیری از باکیفیت ترین متریال به تولید بتن پیش تنیده اقدام می کند.

چندین مزیت کیورینگ تیرچه پیش تنیده حال با مزایای این تکنیک آشنا می شویم. تیرچه هایی که با متد قدیمی کیورینگ می شوند ، دارای مقاومت و همگنی یک اندازه ای نخواهند بود. در نتیجه ، مقاومت آنها فرق خواهد بود و این مسئله موجب کم بودن مقاومت آن به صورت غیرعادی می شود.

اما در تکنیک کیورینگ در زمانی معادل با 12 ساعت که به صورت اندک اندک کیورینگ می شوند ، گرم شدن به صورت یک اندازه و یکپارچه خواهد بود و تفاوت دمایی وجود نخواهد داشت. کیورینگ یکسان و یکدست سبب می شود که مقاومت تیرچه یک اندازه باشد. تیرچه در کمتر از 12 ساعت از خط تولید بیرون آمده و آماده کیورینگ می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

اهمیت کیورینگ تیرچه

در این شرایط ، تیرچه دارای بهترین عملکرد خواهد بود و از نظر اقتصادی کاملاً به صرفه خواهد بود. اهمیت کیورینگ تیرچه پس از به پایان رسیدن مراحل ساخت تیرچه ، باید کیورینگ تیرچه پیش تنیده انجام شود. هر اندازه که کیورینگ به صورت بهتر و دقیق تر انجام شود ، به همان میزان مقاومت تیرچه بیشتر خواهد بود.

کیورینگ در زمان 12 ساعت سبب به حداکثر رسیدن مقاومت تیرچه می شود. اهمیت کیورینگ از آن جهت است که موجب افزایش مقاومت بتن تیرچه پیش تنیده می شود. دلیل دیگر استفاده از کیورینگ این است که کیورینگ مانع از تبخیر سطحی بتن می شود و موجب انعکاس نور آفتاب از سطح می شود. همچنین مطالعات نشان می دهد که کیورینگ در افزایش مقاومت سایشی ، افزایش مقاومت فشاری ، افزایش دوام ، افزایش مقاومت در مقابل دمای بسیار پایین و … تأثیرگذار است.

برای کیورینگ بتن پیش‌تنیده از سه تکنیک استفاده میشود که شامل:

1-عمل آوری

2-عمل آوری حرارتی

3-مراقبتی

نکاتی مهم درباره کیورینگ تیرچه پیش تنیده برای اجرای درست و اصولی این تکنیک باید به مواردی توجه داشت. متوسط تأخیر معمولاً میان 2 الی 5 ساعت است. مینیمم دمای کیورینگ میان 22 الی 24 و ماکزیمم میان 50 الی 75 درجه سانتی گراد می باشد.

مجموع این اقدامات در کمتر از 18 ساعت انجام می شود. کیورینگ با استفاده از تکنولوژی های مختلف قابل اجرا است. در سیستم گرمایش از کف ، کیورینگ تیرچه به شکل یک اندازه و یکپارچه است و بخش زیرین تیرچه که اهمیت زیادی دارد ، کیورینگ می شود.

این فرآیند در چندین مرحله انجام می شود. دمای لازم برای کیورینگ تیرچه با توجه به ابعاد تیرچه متفاوت است. با توجه به نکات و ضوابط گفته شده می توان کیورینگ تیرچه پیش تنیده را به درستی انجام داد. ساخت و سازهای جدید با استفاده از روش های مدرن و مصالح ساختمانی نوین ، پیشرفت های چشمگیری کرده است و به جایگاه خوبی رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *