Search
Close this search box.

کنترل ترک و انحراف تیرچه پیش تنیده

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

کنترل ترک و انحراف تیرچه پیش تنیده ، موضوع مهمی است که مهندسان و متخصصان باید بدان توجه داشته باشند. کمتر سازنده و مهندسی وجود دارد که با بتن پیش تنیده آشنایی نداشته باشد و به مزایای استفاده از آنها برای ساخت انواع سازه ها ، واقف نباشد.

ساخت تیرچه پیش تنیده چگونه است ؟

در صورتی که از کنار برخی از سازه های در حال ساخت عبور کنید ، شاهد کارگاه های کوچکی خواهید بود که به منظور ساخت تیرچه پیش تنیده ، بنا شده اند. ساخت تیرچه پیش تنیده باید در کارگاه هایی انجام شود که از دستگاه های پیشرفته مخصوص سیستم پیش تنیدگی برخوردار باشد.

با استفاده از این دستگاه ها می توان ساخت استاندارد و اصولی تیرچه پیش تنیده را انجام داد. این کارگاه ها باید شرایط خاصی داشته باشند. به طور مثال دمای مناسبی داشته باشند. یکی از دستگاه هایی که برای ساخت تیرچه پیش تنیده ، نقش مهمی را ایفا می کند دستگاه اکسترودر است.

مسئله مهم کنترل ترک و انحراف تیرچه پیش تنیده بسیاری از کارشناسان و محققان بر روی این مسئله تحقیق و پژوهش نمودند. موضوع نظارت بر ترک و انحراف این تیرچه ها با هدف مطالعه قابلیت سرویس تیرچه های پیش تنیده I مانند و T مانند ، توسط آنالیز تحلیل و تجربی رفتار خمشی آنها به نسبت شکاف و انحراف تا شکست آنها صورت می گیرد.

تست های مختلفی در این زمینه صورت گرفت. پس از این تست ها ، جزئیات کاملی برای تولید تیرچه و روش آزمایشی آنها در دسترس قرار گرفت.

میزان مواد مورداستفاده در مخلوط بتن اولیه

برای این تست ، برای مقاومت فشاری اسمی 28 روزه معادل با 4000 PSI است.نسبت سیمان آب در بازه 5.4 تا 7.1 گال برای هر گونی سیمان نوسان دارد. نتایج حاصل از پژوهش کنترل ترک و انحراف تیرچه پیش تنیده ، بسیار ارزشمند است. درشت سنگدانه های به کار رفته ، سنگ ریز شده ای با ماکزیمم ابعاد 9.35 میلی متر می باشد.

بدین منظور از هفت کابل ربع اینچی بدون پوشش کم تنش با شاخصه معین برای پیش تنیدگی بهره گرفته می شود. مشخصات ماده حاصل شامل مساحت 0.234 سانتی متر مربعی و طول واحد 0.65 درصد در 0.70 درصد است. تولید و آزمایشات تیرچه پیش تنیده به منظور کنترل ترک و انحراف تیرچه پیش تنیده ، آنالیزهای دقیق صورت گرفت.

بیست دهانه ی تک و چهار تیرچه ممتد درست شد و تست هایی بر روی آن صورت گرفت. برخی از تیرچه های تک دهانه ای به آسانی تحت کنترل بودند که شامل تیرهای B1 تا B6 برش T با کابل های پیش تنیده ، تیرچه های B7 تا B18 برش های T مانند تقویت شده با کابل های پیش فشرده ، تیرچه های B19 تا B20 با برش مقطعی I شکل تقویت شده پیش تنیده و ….است.

به این نکته اشاره کنیم که در کلیه تیرچه های تستی ، پروفیل رشته مستقیم به کار گرفته شده است. تیرچه های پیوسته و ممتد در نواحی فشرده سازی کابل ها در شلنگ های پلاستیکی گذاشته شده اند که این پروسه برای رسیدن به پیوند صفر میان کابل ها و بتن ، پیاده سازی شدند.

 بررسی های صورت گرفته با هدف کنترل ترک و انحراف تیرچه پیش تنیده

کابل های موجود در نواحی فشرده سازی را قطع کردند تا اثرگذاری این کابل ها به نزدیک صفر برسد و تقریباً بی اثر شود. شایان ذکر است که تمامی تیرچه ها از ضخامت 10 اینچی برخوردار هستند. تیرچه های تستی به منظور مقاومت در مقابل کشش مورب بیش از اندازه درنظر گرفته شده اند.

رکاب های بسته شده ی دچار مشکل در شش اینچ در وسط در کل دهانه برای تیرچه های با درصدی فولادی کششی کم آرماتور 4 اینچی جهت تیرچه های دربردارنده آرماتور کششی درصد بالا مورداستفاده قرار می گیرند.

بررسی نتایج پژوهش های صورت گرفته در زمینه کنترل ترک و انحراف تیرچه پیش تنیده با توجه به دستاوردهای حاصل ، سنجش نیروی پیش تنیدگی اثرگذار برای تبیین تنش خالص فولاد جهت بارگذاری ، الزامی است.

بدین ترتیب ، لحظات خارجی سنجیده شده ، ساخت نخستین مو برداشتگی با لحظه ترک خوردگی و … مورد قیاس قرار گرفتند. به منظور اطلاع از مقدار ترک خوردگی تیرچه پیش تنیده ، ماکزیمم عرض ترک در سطح آرماتور و در سطح کششی پایین بتن ، سنجیده شد.

حد فاصل ترک ها در هر دو سوی تیرچه و در هر آیتم از بارگیری سنجیده شد. این حد فاصل برای هر مورد تست ، مجمل شد و میانگین فاصله ترک ها به دقت حساب شد. بر این اساس ، ترک های خمشی ابتدایی در سطح تنش خالص فولاد ، تقریباً حدود 3 و 8 KSI آغاز شدند.

این ترک ها به شکل غیریکنواختی و رندوم وار بوجود آمدند. ( بررسی تحقیقات صورت گرفته بر روی کنترل ترک و انحراف تیرچه پیش تنیده ) تمامی ترک های اصلی در اغلب مواقع در سطح تنش خالص فولادی 25 تا 30 KSI ایجاد می شوند که میزان قابل توجهی است.

در تنش های بالا ، شکاف های موجود پهن تر شده و شکاف های باریک وسیع شده و میان ترک های اصلی ایجاد می شود. این مطالعات ، قسمتی از برنامه ی پژوهشی دنباله دار درباره رفتار تیرچه ها و دال های بتنی پیش تنیده می باشد که از سوی پژوهشگران بزرگی صورت گرفته است. سؤالات متداول پس از بررسی تحقیقات صورت گرفته بر روی کنترل ترک و انحراف تیرچه پیش تنیده ، به چندین سؤال رایج مخاطبان گرامی پاسخ می دهیم :

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

تیرچه بتن مسلح یا تیرچه پیش تنیده ؟

در تمامی کشورهای دنیا استفاده از تیرچه بتن مسلح منسوخ شده است. تیرچه پیش تنیده ، از بهترین تیرچه ها برای احداث سازه می باشد. بهترین تولیدکننده تیرچه پیش تنیده کدام شرکت است ؟ مجموعه ” بتن پیش فشرده ایران bpico ” ، یکی از حرفه ای ترین تولیدکنندگان انواع بتن پیش فشرده است که کیفیت محصولاتش زبانزد خاص و عام است.

تمامی محصولات این مجموعه ، استاندارد است. نحوه تولید تیرچه پیش تنیده چگونه است ؟ نخست کابل ها را در طول تیرچه ها کشیده و سپس به قالب انتهای تیرچه ها وصل نموده و بعد از کاور کردن فولادها با استفاده از بتن ، کابل ها رها شده و تیرچه تولید می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *