Search
Close this search box.

چندین نشانه بتن ریزی اشتباه

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

بتن ریزی اشتباه، مشکلات مختلفی را بوجود می آورد. افراد مجرب در این زمینه با رعایت اصول این کار، مرتکب هیچگونه اشتباهی در زمان بتن ریزی نمی شوند. کاربرد بتن از سایر مصالح ساختمانی بیشتر است.

بنابراین کیفیت و مقاومت بتن، تأثیر مستقیمی بر روی کیفیت سازه دارد. به همین علت باید از بهترین نوع بتن برای ساختمان سازی استفاده نمود. همچنین در زمان استفاده از بتن باید به اصول کار توجه داشت

بتن از قدرتمندترین مصالح ساختمانی می باشد که بدون استفاده از آن نمی توان هیچ ساخت و سازی را انجام داد. از انواع بتن مانند بتن معمولی، بتن پیش تنیده، بتن خود ترمیم شونده و … در بخش های مختلفی از ساختمان سازی استفاده می کنند.

موارد استفاده از انواع بتن مقاوم و باکیفیت

پیش از بررسی نشانه های بتن ریزی اشتباه ، با موارد استفاده از بتن آشنا می شویم. از انواع بتن برای کاربردهای زیر استفاده می شود:

– احداث پل

– ساختمان سازی

– احداث سدهای کوچک و سدهای بتنی بسیار بزرگ

– ساخت تیرهای بزرگ

– راهسازی

– درست کردن سکو

– و …

بتن با ساختاری که دارد، هر نوع ساخت و سازی را امکان پذیر می کند. برای هر کاربردی باید از مرغوب ترین و باکیفیت ترین بتن استفاده نمود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

بررسی نشانه های بتن ریزی اشتباه در زمان قرار دادن بتن

با توجه به نشانه های زیر می توان متوجه شد که بتن ریزی نادرست است: آب انداختن بتن یکی از نشانه های بتن ریزی نادرست در زمان قرار دادن بتن، آب انداختن بتن است. آب انداختن زیاد بتن سبب کاهش مقاومت عضو بتنی می شود. این مشکل معمولاً به دلیل نامرغوب بودن بتن رخ می دهد. اگر نسبت آب به سیمان مناسب نباشد، بتن در زمان قرارگیری، آب می اندازد.

تفکیک بتن، از نشانه های بتن ریزی اشتباه

منظور از جداسازی، سوا شدن خمیر سیمان از سنگدانه در زمان جابه جایی و قرارگیری بتن است. اگر بتن زیاد از حد فشرده شده یا لرزش داشته باشد به گونه ای که خمیر سیمان به بالا رفته و سنگدانه ها به ته بروند، جداسازی بتن رخ می دهد. جداسازی از علائم اصلی بد ترکیب شدن بتن است.

جداسازی در بتن به صورت قابل توجهی موجب کاهش دوام و استحکام بتن می شود. یک بتن با ترکیب خوب دارای ذرات سنگدانه به صورت یکپارچه و یکدست است که با استفاده از ماسه و خمیر سیمان پوشیده شده و یک ترکیب یکدستی را ایجاد می کند. علائم بتن‌ریزی نادرست بعد از سخت شدن بتن اگر شاهد نشانه های زیر در زمان پس از بتن ریزی بودید، یعنی بتن ریزی نادرست انجام شده است:

ترک خوردگی، از نشانه های بتن ریزی اشتباه

ترک خوردگی بعد از حالت گرفتن بتن، یکی از نشانه های بتن ریزی بد است. شکاف در بتن به دلیل تنش های کششی وارده به بتن است. تنش های کششی از طریق بتن و آرماتور تا هنگامی که سطح تنش های کششی از توان کششی بتن بیشتر شود، پایداری می کند. در خارج از محدوده توان مقاومت، شکاف ها و نیروهای کششی به صورت کامل به آرماتور فولادی انتقال پیدا می کند. ترک ها ممکن است به صورت باریک، متوسط و یا پهن باشند.

پوسته پوسته شدن بتن

یکی دیگر از نشانه های بتن ریزی اشتباه ، پوسته پوسته شدن بتن است. بتنی که به خوبی تولید نشده باشد، معمولاً بعد از بتن ریزی و سخت شدن بتن، پوسته پوسته می شود. بتن هایی که دارای ریزدانه های زیادی هستند و هوای حباب شده لازم در نزدیکی آنها پیدا نمی شود، با این مشکل زیاد مواجه می شوند.

بتن هایی که پس از سخت شدن، پوسته پوسته می شوند صد درصد بد هستند. خرد شدن بتن به دلیل بتن‌ریزی بد اگر تکه ای از بتن از عضو بتنی سوا شود، بتن خرد می شود. خرد شدن بتن موجب کاهش کیفیت سازه می شود.

بتن در اغلب مواقع در وضعیت انجماد و پرتاب خرد می شود. خرد شدن بتن صد درصد سبب کاهش استحکام سازه می شود و خرابی زیادی را در بخش های بتن ریزی شده بوجود می آورد. خرد شدن بتن ممکن است به صورت سطحی و یا عمیق باشد. به هر حال با دیدن این نشانه باید متوجه شوید که بتن ریزی نادرست انجام شده است.

چندین نشانه بتن ریزی اشتباه

 

لانه زنبوری

یکی دیگر از نشانه های بتن ریزی اشتباه ، لانه زنبوری شدن بتن است. لانه زنبوری یا شن نمایی در بتن معمولاً به علت تراکم یا لرزش بتن در زمان قرارگیری اتفاق می افتد که سبب بوجود آمدن سوراخ هایی در بتن می شود. ملات نمی تواند این سوراخ ها را پر کند. چنانچه پس از برداشتن قالب ها، شاهد لانه زنبوری بودید یعنی بتن نامناسب و بی کیفیت است. شدت لانه زنبوری ممکن است کم، متوسط و یا زیاد باشد.

لایه لایه شدن بتن، از نشانه های بتن ریزی اشتباه

اگر در بخشی از بتن، ناپیوستگی هایی ایجاد شده باشد و یا قسمتی از آن سوا شده باشد، یعنی بتن لایه لایه شده است. بتن تک جزئی جامد به چشم می آید اما با وارد شدن فشار یا کشیدن زنجیر، توخالی حس می شود.

این اتفاق نشان می دهد که بتن بی کیفیت است. لایه لایه شدن بتن معمولاً پس از خوردگی فولاد و ترک خوردگی بتن شروع می شود. اگر بتن به علت استمرار پیدا کردن زوال بتن قدیمی تر، تکه تکه شود حتماً لایه لایه می شود.

واکنش های سنگدانه های قلیایی در بتن هر یک از علائم بتن ریزی اشتباه ، ممکن است در موارد متعددی بروز کنند. چنانچه سنگدانه ها قلیایی و حاوی واکنش های شیمیایی باشند، در بتن یک حمله شیمیایی اتفاق می افتد.

بتن ممکن است به واسطه مواد شیمیایی فعال گوناگونی مثل اسیدها، قلیاها، محلول های ید دار و … مورد هجوم واقع شود. بسیاری از مواد شیمیایی سبب خوردگی می شوند و این خوردگی ممکن است به فولاد سرایت کند.

با خوردگی فولاد حتماً بتن ترک خورده و یا پوسته پوسته می شود. آب دریا به دلیل دارا بودن سولفات با بتن وارد واکنش شده و آن را دچار مشکل می کند. بنابراین ممکن است بتن بی کیفیت نباشد، اما سایر مواد اسیدی و شیمیایی موجب آسیب دیدن آن شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *