Search
Close this search box.

بتن آماده چیست و چه کاربردی دارد؟

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

بتن آماده در موارد مختلفی مورداستفاده قرار می گیرد. کاربردها و مزایای استفاده از این بتن در ساختمان سازی و شهرسازی را بررسی می کنیم. برای تولید بتن در مواردی به جای پیمانه کردن و ترکیب نمودن مصالح در کارگاه، بتن به شکل آماده و پیش ترکیب شده به کارگاه ارسال می شود.

این نوع بتن، در کارخانه سیمان ساخته شده و پس از آن توسط تجهیزات مخصوص به محل پروژه منتقل می شود. تولید این بتن به گونه ای صورت می گیرد که در زمان استفاده کاملاً ترکیب می شود و به سازندگان و بناها ارائه می شود. تولید بتن با پیشرفت هایی زیادی همراه شده است. این پیشرفت ها منجر به تولید انواع جدیدی از بتن مانند بتن پیش تنیده شده است.

در این مقاله قصد داشته که با بتن آماده آشنا شویم. پروسه تولید: برای تولید این بتن باید از سیمان، سنگ آهک، شن و ماسه و آب و … استفاده کرد. پس از ترکیب نمودن این مواد با استفاده از میکسرهای حمل و نقل مخصوص به انتقال آنها به محل پروژه اقدام می شود.

در نتیجه، بتن به صورت تازه در اختیار سازندگان قرار می گیرد. تمامی مواد اولیه ساخت بتن باید دارای کیفیت بالایی باشند. به همین دلیل در لابراتورها به بررسی کیفیت متریال اولیه می پردازند. در این آزمایشگاه ها باید رطوبت بتن آماده چک شود. پس از اعمال نظارت های کیفی، متریال اولیه را به بخش ورودی کارگاه ریخته و پس از گذشت مدت زمانی، آن را به داخل میکسر می ریزند و سپس به محل پروژه ارسال می کنند.

انواع بتن آماده

این بتن، ساخت و سازها را بسیار آسان کرده است. امکان استفاده از این بتن ها در بخش های گوناگونی از ساختمان وجود دارد. انواع این بتن ها شامل موارد زیر است:

بتن آماده استاندارد:

این بتن دارای کاربردهای بسیار زیادی است. انعطاف پذیری در طراحی این بتن، موجب استفاده از آن در بخش های مختلف شده است.

بتن معماری و تزئینی:

بتن های معماری و تزئینی برای تولید قطعات ساختاری به کار می روند. برای طراحی نما و تزئینات سازه ها، روش های مختلفی به کار می رود. برای معماری و طراحی نما باید از بتن های نرم و ویژه ای استفاده شود. این بتن ها در موارد مختلفی به کار می روند که برخی از آنها شامل استفاده در پیاده روها، راه های ورودی، گذرگاه ها و … می باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

بتن پیش ساخته:

یکی از انواع بتن آماده، بتن پیش ساخته می باشد که دارای تخلخل زیادی است. این بتن ها مانع از نفوذ رطوبت می شوند. از بتن های پیش ساخته معمولاً برای پیاده روها و پارکینگ ها استفاده می کنند.

بتن خود تراکم:

این بتن دارای آب بسیار زیادی است و به آسان ترین شکل ممکن، فرم دهی می شود. جابه جایی بتن خود تراکم بسیار راحت است. بتن متراکم: این بتن متراکم تحت تراکم بسیار زیاد و فشار حداکثری ساخته می شود و آب کمی دارد. از بتن متراکم می توان برای احداث پل و پروژه های عمرانی بزرگ استفاده نمود. بتن متراکم از بتن معمولی سخت تر می باشد و به همین دلیل به سختی، فرم می گیرد.

بتن سیال:

از این نوع بتن آماده برای درزگیری و تعمیرات تأسیسات و کابل ها استفاده می شود.

بتن تقویت شده با فیبر:

همانطور که از نام بتن مشخص است در این بتن از فیبر استفاده شده است. فیبرهای فولادی، فیبرهای مصنوعی، الیاف های شیشه ای و … از مواد به کار رفته در این بتن هستند. این بتن در اغلب موارد برای مهار میزان انقباض و جلوگیری از نفوذ پذیری بالا به کار می رود. کاربردهای بتن آماده این بتن ها به دلیل مقاومت بسیار خوبی که دارند به شدت موردتوجه قرار گرفته اند.

تیر و ستون سازه های بتنی، دیوارهای برشی بتنی، کف سازی، مراکز امنیتی، احداث تونل ها، دیوارهای بتنی حایل، پی ریزی ساختمان، احداث سد و … از جمله کاربردهای مهم این بتن ها هستند. راحتی کار استفاده از این بتن ها، موجب بکارگیری آنها در موارد مختلفی شده است.

بتن آماده چیست و چه کاربردی دارد؟

چندین مزیت مهم استفاده از این بتن

– دسترسی آسان و راحت، یکی از امتیازات مهم این بتن است. بتن های دست ساز حتماً باید در محلی نزدیک به محل تولید شوند. اما این بتن در کارخانه ساخته می شوند و کار سازندگان را آسان تر از قبل می کنند.

– سرعت بتن ریزی در چنین شرایطی بسیار بالا است. بنابراین بتن آماده برای استفاده در پروژه های بزرگ بسیار مناسب است.

– بتن های آماده از بتن های عادی دارای کیفیت بالاتری هستند. زیرا بتن های آماده به صورت استاندارد و با توجه به اصول مشخصی تولید می شوند.

– هزینه های ساخت با استفاده از این بتن بسیار کاهش پیدا می کند. استفاده از این بتن موجب عدم نیاز به نگهداری و مراقبت از بتن در محل پروژه می شود.

– بتن آماده دارای مقاومت بسیار زیادی است. لذا استحکام سازه در مقابل زمین لرزه افزایش پیدا می کند. مواد افزودنی که در این بتن به کار می رود موجب بهبود کیفیت بتن می شود. بنابراین سازه هایی که با استفاده از این بتن ساخته می شوند از هر نظر دارای کیفیت بالایی دارند.

– استفاده از این بتن سبب می شود که کار نیروی انسانی کمتر شود و همین مسئله موجب حذف بسیاری از خطاهای احتمالی در حین کار می شود.

– در تولید این بتن به سیمان کمتری نیاز است. زیرا مخلوط کردن ترکیب حاصل به صورت اصولی انجام می شود که این مسئله سبب استفاده کمتر از سیمان می شود. همچنین مواد افزودنی که به ترکیب این بتن اضافه می کنند در کاهش مصرف سیمان، اثر دارد.

مشکلات استفاده از بتن آماده

باید اعتراف کرد که استفاده از این بتن مانند استفاده از هر نوع متریال دیگری با مشکلاتی همراه است. مشکلات استفاده از این نوع بتن شامل نامرغوب بودن بتن در صورت خرید بتن از کارخانه نامعتبر، مدت زمان انتقال بتن به محل پروژه، میزان ترک خوردگی و انقباض بتن و … است.

با درنظر گرفتن این مواد باید نسبت به انتخاب بتن مناسب برای ساخت و سازهای خود اقدام فرمایید. البته قطعاً نمی توانید مصالحی را برای جایگزینی این بتن پیدا کنید که فاقد هیچگونه نقطه ضعفی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *