Search
Close this search box.

آرماتوربندی تیرچه پیش تنیده

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

آرماتوربندی تیرچه پیش تنیده باید به صورت درست و اصولی انجام شود. اطلاعات موردنیاز در این زمینه را در اختیارتان قرار می دهیم. تیرچه پیش تنیده در سال های اخیر در صنعت ساخت و ساز به شدت مورداستفاده قرار گرفته است. سازه های بتن پیش تنیده از ویژگی های مثبتی برخوردار هستند و این مسئله در ترغیب مشتریان به خرید واحدهای این سازه ها ، اثرگذار است.

ویژگی های مثبت سازه های پیش تنیده شامل سبکی ، مقاومت بالا در برابر زمین لرزه ، کاهش ارتفاع سازه با حفظ ارتفاع کف تا سقف هر طبقه ، طول عمر بالا به دلیل عدم ترک خوردگی ، مقرون به صرفه بودن و … است. آرماتوربندی تیرچه پیش تنیده باید به نحوی انجام شود که به مقاومت آن خللی وارد نشود. از کنار یکدیگر خواباندن اجزای فولادی و اتصال دادن میلگردهای فولادی به تکنیک هایی مثل بافتن میلگردها به یکدیگر ، جوش سرد و … آرماتور شکل می گیرد.

آرماتور در انواع گوناگونی وجود دارد. هدف از بکارگیری آرماتور ، افزایش مقاومت بتن می باشد. آرماتوربندی کف سازه به منظور متصل نمودن ستون ها و افزایش مقاومت سازه انجام می شود. برای متصل نمودن تیرچه ها و بلوک ها و قطعات مختلف سقف باید آرماتورکاری شود. ممنوعیت جوشکاری در آرماتوربندی پیش از پرداختن به نحوه آرماتوربندی تیرچه پیش تنیده، به یک نکته مهم اشاره می کنیم.

ممنوعیت جوشکاری در آرماتوربندی

آرماتور در انواع گوناگونی وجود دارد. هدف از بکارگیری آرماتور ، افزایش مقاومت بتن می باشد. آرماتوربندی کف سازه به منظور متصل نمودن ستون ها و افزایش مقاومت سازه انجام می شود. برای متصل نمودن تیرچه ها و بلوک ها و قطعات مختلف سقف باید آرماتورکاری شود. ممنوعیت جوشکاری در آرماتوربندی پیش از پرداختن به نحوه آرماتوربندی تیرچه پیش تنیده، به یک نکته مهم اشاره می کنیم.

سروهم بندی میلگردها به روش های گوناگونی انجام می شود که یکی از متداول ترین آنها ، خم کردن و گره زدن است. در آرماتوربندی هرگز نباید جوشکاری کرد. یعنی اتصال اجزای مختلف توسط جوشکاری ، قدغن است. زیرا جوشکاری سبب کاهش مقاومت این سیستم می شود. بدین منظور باید از تکنیک های بستی و ضربدری استفاده نمود.

پس این نکته مهم ( ممنوعیت جوشکاری در آرماتوربندی ) را درنظر داشته باشید. روش های استفاده از بست های فلزی برای آرماتوربندی تیرچه پیش تنیده می توان از روش های مختلفی استفاده نمود که مهندسان با آن آشنایی دارند.

آرماتوربندی تیرچه پیش تنیده

نحوه استفاده از بست های فلزی

روش کراواتی : این روش را معمولاً برای فونداسیون سقف به کار می برند. بدین منظور باید دو میلگرد فولادی را توسط مفتول ها بر روی یکدیگر گذاشته و آنها را از زیر میلگردهای پایینی و بالای میلگردهای بالایی گذر می دهند و در مجاورت آنها ، گره ایجاد می شود.

روش ضربدری : در این تکنیک ، میلگردها توسط مفتول ها روی یکدیگر گذاشته شده و سیم مفتول ها را در نقاطی که میلگردها بر روی یکدیگر به شکل ضربدری هستند ، می بندند.

اجرای تیرچه پیش تنیده در انواع ساخت و سازها آرماتوربندی تیرچه پیش تنیده برای هر سازه ای باید درست و اصولی انجام شود. امروزه در ساخت و سازهای مختلفی از تیرچه پیش تنیده استفاده می کنند. این تیرچه ها دارای کیفیت و مقاومت بالایی هستند و به خوبی توانسته اند نقاط ضعف تیرچه های قدیمی را پوشش دهند.

متریال مورداستفاده برای ساخت تیرچه پیش تنیده ، همان متریال مورداستفاده برای تیرچه های دیگر است. ولی تیرچه پیش تنیده بر اساس فناوری نوین و با روشی خاص تولید می شود. اگر برای تولید تیرچه پیش تنیده از متریال باکیفیت استفاده شود ، کیفیت تیرچه بیشتر خواهد بود.

این مسئله در افزایش کیفیت و مقاومت سازه اثرگذار است. این تیرچه ها را از آن جهت پیش تنیده نامیده اند که در زمان تولید تحت پیش تنیدگی و پیش کشیده شدن قرار می گیرند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نحوه آرماتوربندی تیرچه پیش تنیده چگونه است ؟

آرماتوربندی برای چنین سیستمی متفاوت از سایر سیستم های اجرایی سقف نمی باشد. تنها مسئله مهم که باید درنظر گرفته شود ، بلند بودن تیرچه پیش تنیده و حفظ مقاومت در طول تیرچه و بهره گیری از آرماتور بر روی دیوارهای میانی است.

آرماتور باید در تمامی پیرامون سازه انجام شود. بر اساس استانداردهای اجرای تیرچه پیش تنیده در زمان اجرای سقف ، تیرچه ها باید از هر طرف به اندازه 15 سانتی متر در تیرهای اصلی که در واقع همان آرماتورها هستند، کار شوند و توسط مهارکننده ها در نقطه پیوند تیرچه و تیر اصلی فیکس شوند و استحکام ایده آل را داشته باشند.

اجرای تیرچه پیش تنیده در سازه های مختلف موجب حذف بسیاری از محدودیت ها می شود. سازه هایی که با این تیرچه ها اجرا می شوند ، معماری زیباتری خواهند داشت. زیرا نبود ستون ها و پایه ها موجب می شود که از فضای موجود به صورت بهینه استفاده شود. این همان چیزی است که مهندسان و معماران به دنبال آن هستند.

نوع میلگردهای مصرفی در آرماتوربندی تیرچه پیش تنیده آرماتوربندی این سیستم باید با میلگردهای درجه یک و استاندارد انجام شود. برای اجرای آرماتوربندی باید از میلگردهای آجدار استفاده کنند. این آج ها ممکن است ساده یا آجدار باشد.

دلیل طراحی آج ها در میلگردها آن است که سطح تماس بیشتر و اتصال گسترده تری میان میلگرد و اجزای دیگر ایجاد می شود. این مسئله در افزایش مقاومت سازه اثرگذار است. افزایش مقاومت سازه ها ، مسئله مهمی است که در ساخت و سازهای جدید به آن توجه بسیار زیادی می شود. سازه های مقاوم نه تنها طول عمر زیادی دارند ، بلکه امتیازات دیگری دارند که از مهمترین آنها می توان به ضدزلزله بودن آنها اشاره کرد.

آرماتوربندی تیرچه پیش تنیده

کلام آخر

سازندگان و مهندسان باید برای مقاوم سازی سازه های خود از مصالح ساختمانی باکیفیت و مقاوم و روش های نتیجه بخش و مؤثر استفاده کنند. کیفیت و مقاومت سازه ، نشان از ساخت آن توسط سازنده ای برند دارد. حجم مصرفی بتن در بتن ریزی سیستم پیش تنیده با نحوه آرماتوربندی تیرچه پیش تنیده به صورت بسیار خلاصه آشنا شدیم.

تیرچه پیش تنیده به بتن نیاز دارد، حجم اعظم بتن ریزی موردنیاز آن در کارخانه صورت می گیرد. پس از نصب تیرچه پیش تنیده برای پوشش فضاهای خالی از روش های مختلفی مانند بتن ریزی، فوم و … استفاده می شود. البته باید درنظر داشت که هدف از استفاده از این تیرچه ها این است که حجم بتن ریزی کاهش پیدا کرده تا وزن سازه کم شود. بنابراین نباید بتن ریزی زیادی در زمان اجرای تیرچه پیش تنیده انجام شود. سازه هایی که سبک هستند ، رفتار بسیار ایده آلی در زمان وقوع زمین لرزه خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *