Search
Close this search box.

انواع میلگرد و کاربرد آن در ساختمان سازی

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

انواع میلگرد شامل میلگرد ساده، میلگرد آج دار و میلگرد آج دار پیچیده یا کلاف می باشد که هر یک از آنها کاربردهایی دارند. یکی از ارزشمندترین مصالح ساختمانی، میلگرد است که نقش مهمی در ساخت و ساز دارد. میلگرد در بخش های مختلفی از ساختمان به کار می رود.

اهمیت میلگرد از آن جهت است که استحکام و مقاومت ساختمان به آن وابسته است و جایگزین مناسبی برای آن وجود ندارد. میلگرد چیست ؟ برخی از افراد گمان می کنند که قدرتمندترین مصالح ساختمانی به کار رفته در ساختمان، بتن است.

بتن در مقابل نیروهای فشاری بسیار قوی ظاهر شده و بهترین عکس العمل را نشان می دهد. اما بتن دارای یک ایراد است و آنهم این است که در مقابل نیروهای کششی و چرخشی ضعیف عمل می کند.

این مسئله سبب شده است که میلگرد برای رفع این نقص به کار گرفته شود. با بهره گیری از انواع میلگرد می توان سازه ها را در برابر نیروهای کششی قوی کرد. میلگرد با هدف تقویت بتن مورداستفاده قرار می گیرد.

زمانی که سازه ها دارای مقاومت کششی زیادی باشند، در مقابل زمین لرزه قوی ظاهر شده و سریعاً از هم فرو نمی پاشند. یکی از کاربردهای میلگرد این است که برای ساخت بتن پیش تنیده مورداستفاده قرار بگیرد.

بتن پیش تنیده، نوعی از بتن است که در برابر نیروهای کششی بسیار مقاوم است و با مشکل ترک و شکستگی مواجه نمی شود. نقش میلگرد در جلوگیری از ایجاد ترک و شکستگی بتن پیش تنیده، بسیار مهم است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نقش میل گرد در بتن و علت بکارگیری میلگرد

از انواع میلگرد در بتن با هدف افزایش قدرت و تقویت مصالح استفاده می شود. وجود آج روی میلگرد سبب می شود که قرارگیری میلگرد در بتن، بهتر و مستحکم تر باشد. همین مسئله موجب به حداقل رسیدن احتمال ترک و شکستگی در سازه می شود.

بتن از مقاومت و استحکام زیادی برخوردار است ولی چنانچه بر مرکز بتن فشار زیادی وارد شود، این ماده شکسته و ترک می خورد. تصور کنید که یک تیر بتنی در نقش اسکلت بتنی سازه به کار رود. این تیر تنها در طرفین با ستون پوشانده می شود و بخش میانی تیر، از سوی هیچ ستونی حمایت نمی شود.

در این شرایط، فرض کنید که نیروی خارجی به میان این تیر فشار بیاورد. فشار اعمال شده به آسانی سبب نصف شدن تیر می شود. به منظور پیشگیری از این اتفاق، تیر بتنی را به همراه میلگرد آجدار به کار می برند.

انواع میگلرد برای استفاده در بتن، مناسب هستند. زمانی که بتن با میلگرد تقویت شده باشد، با اعمال فشار دچار مشکل نمی شود و ترک نمی خورد. در اینجا، میلگرد موجب دریافت فشار وارده و محافظت از بتن می شود.

اما استفاده از میلگرد در بتن، دلیل دیگری هم دارد و آنهم کاهش ضخامت بتن است. اگر از میلگرد داخل بتن استفاده شود، لزومی به بتن ریزی با حجم زیاد نیست. بنابراین یک بتن ریزی با ضخامت معمولی هم کفایت می کند.

کاربرد انواع میلگرد چیست ؟

کاربرد کلی میلگرد را متوجه شدیم. اما حال می خواهیم با کاربرد هر یک از میل گردهای به کار رفته در ساختمان سازی آشنا شویم : کاربرد میل گرد از نوع آجدار میلگرد آجدار از دیگر میلگردهای ساختمانی، کاربردی تر و محبوب تر است.

این میلگردها دارای آج هستند. آج های روی میلگرد موجب پیوند مستحکم میان بتن و میلگرد می شود. پیوند مستحکم مانع از جدا شدن قطعات از یکدیگر می شود. میلگردهای آج دار در سایز 6 الی 50 میلی متر وجود دارند. این میلگردها به صورت آجدار ترمومکانیکی با مقاومت بسیار بالا تولید می شوند.

انواع میلگرد و کاربرد آن در ساختمان سازی

کاربرد میل گرد ساده

یکی از انواع میلگرد، نوع ساده آن است که دارای سطح صاف و یکنواخت است. میلگرد ساده در ابعاد 6 الی 50 میلی متر ساخته می شود که هر یک برای بکارگیری در موردی خاص، استفاده می شوند.

از میلگردهای ساده برای ایجاد درز انقباض در اتوبان و فرودگاه ها استفاده می کنند. درز انقباض مانع از ترک خوردگی بتن می شود. خم کردن میلگردهای ساده بسیار آسان است. برای احداث سازه هایی مانند پل نباید از میلگردهای ساده استفاده شود. زیرا میلگردهای ساده نمی توانند پیوند لازم میان بتن و میلگرد را بوجود بیاورند.

میلگردهای آجدار ترمومکانیکی، از انواع میلگرد

این میلگردها در دمای بالا ساخته شده و به همین دلیل از مقاومت زیادی برخوردار هستند. تولید میلگردهای آجدار مکانیکی با استفاده از استانداردهای بین المللی صورت می گیرد. این میلگردها ضد زنگ هستند و در مقابل زمین لرزه بسیار قدرتمند عمل می کنند.

میل گردهای آجدار با حداکثر مقاومت HSD از این میلگردها در بتن استفاده می کنند. این میلگردها در سایز 4 الی 50 وجود دارند. میلگردهای آجدار HSD دارای درصد کربن پایینی هستند و از خاصیت انعطاف پذیری و جوش بالایی برخوردار هستند. بکارگیری این میلگرد در بتن موجب ایجاد خاصیت خمشی بالا می شود. برای ساخت پل ها، سازه های صنعتی، سازه های تجاری و … از این میلگردها استفاده می شود.

دسته بندی میل گرد از نظر مقاومت

انواع میلگرد از نظر مقاومت، شامل موارد زیر می باشد:

میلگرد فولاد کربن: مقاومت این میلگرد در برابر آب و رطوبت کم است. بنابراین برای استفاده در آب و هوای شرجی مناسب نمی باشد.

میلگرد اپوکسی: این میلگرد در برابر رطوبت و آب دارای مقاومت زیادی است و به همین دلیل دچار زنگ زدگی نمی شود. روی این میلگرد، پوشش نازک اپوکسی وجود دارد. این پوشش نباید صدمه ببیند، وگرنه خاصیت ضدزنگ بودن آن از بین می رود.

میلگرد گالوانیزه: این میلگرد از میلگردهای کربن، 40 برابر بیشتر مقاوم هستند. پوشش گالوانیزه ای که بر روی این میلگرد وجود دارد، سبب می شود که در مقابل صدمات مقاوم باشد.

میلگرد کامپوزیتی : یکی از انواع میلگرد، میلگرد کامپوزیتی می باشد. این میلگرد برای افزایش استحکام و مقاومت بتن مورداستفاده قرار می گیرد. ویژگی این میلگرد شامل سبکی، مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب، قیمت بالا و … است.

میلگرد استنلس استیل: این میلگرد، برترین تقویت کننده بتن محسوب می شود و از مقاومت فوق العاده ای برخوردار است. انعطاف پذیری بالا، یکی از ویژگی های این میلگرد است. میلگرد اروپایی: این میلگرد توسط آلیاژ منگنز ساخته می شود. برای احداث سازه ها در نواحی زلزله خیز بهتر است از این میلگرد استفاده نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *