Search
Close this search box.

اهمیت آب دادن به بتن بعد از بتن ریزی

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

آب دادن به بتن بعد از بتن‌ ریزی ، اهمیت زیادی دارد و باید در مدت زمان مناسبی انجام شود. عدم انجام این کار، پیامدهای زیادی دارد. مدت زمان 28 روزه عمل آوری بتن، مرحله بسیار مهمی می باشد. زیرا مقاومت و استحکام ترکیب بتن فقط در این تایم صورت می گیرد. یکی از مراقبت هایی که پس از بتن ریزی باید انجام شود، آب دهی به بتن است. این کار باید در تایمی صورت بگیرد که بتن به سختی لازم رسیده و با عمل آبپاشی سنگدانه ها حرکت نکند.

دلایل آب دادن به بتن بعد از بتن‌ ریزی

آب‌ دادن به بتن بعد از بتن ریزی موجب عملکرد بهتر بتن می شود و دوام و استحکام آن را بیشتر می کند. اگر این کار در زمان مناسب صورت بگیرد و فرآیند هیدراتاسیون آب با سیمان کاملاً انجام شود، بتن به مقاومت بسیار زیادی می رسد. تایم آب‌ دهی به بتن زمانی است که توانایی تحمل وزن یک انسان را داشته باشد.

انواع راه های آب دهی به بتن بعد از بتن ریزی

آب‌دهی به بتن به راه های مختلفی مانند استفاده از روش غرق آبی، استفاده از مواد عمل آوری، استفاده از سیستم بخاردهی، استفاده از ابزارهای قالب بندی، استفاده از پوشش پلی اتیلن و … انجام می شود. روش غرق آبی از ابتدایی ترین روش های آب دادن به بتن بعد از بتن‌ریزی است که هنوز هم استفاده از این روش مرسوم است. پاشش آب از طریق شیلنگ، دیگر روش رایج آب‌دهی می باشد.

در این تکنیک بهتر است آب و بتن در یک درجه دمایی باشند. در صورتیکه آب سرد باشد، دمای بتن تغییر کرده و این مسئله سبب ترک خوردگی در بتن می شود. تنها بتنی که هیچگاه ترک نمی خورد، بتن پیش تنیده می باشد.

اگر هوا طوفانی است و وزش باد در حال رخ دادن است، بهتر است از آب دادن به بتن خودداری کرد یا اینکار را سریعتر انجام داد. اصلی ترین علت آب‌دهی به بتن، افزایش مقاومت و استحکام بتن می باشد.

منظور از مقاومت بتن، توانایی آن برای تحمل بارهای فشاری، خمشی ، کششی و برشی می باشد. مقاومت بتن، اصلی ترین ویژگی بتن است و عامل سنجیدن کیفیت بتن است. بنابراین خریداران بتن باید توجه زیادی به مقاومت بتن داشته باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

بررسی زمان آب دادن به بتن بعد از بتن‌ ریزی

بعد از بتن ریزی باید در یک محدوده زمانی 4 هفته ای، عمل آوری بتن صورت بگیرد. یکی از اقدامات مهم در عملیات بتن ریزی، آب‌ دهی به بتن است. هر زمان که بتن سخت شد، زمان مناسبی برای آب‌دهی به بتن است.

به بیان دیگر بتن باید به گونه ای حالت بگیرد که با وارد شدن فشار دچار تغییر حالت نشود. در این زمان آب گرفتن به بتن سبب جابه جایی ذرات بتن نمی شود. زمان آبدهی به بتن به عوامل مختلفی مانند بارش باران، رطوبت محیط، ترکیبات شیمیایی، دمای هوا، جنس بتن و … وابسته است.

دقت داشته باشید که در روزهای اول و دوم بتن ریزی باید هر ساعتی یکبار به بتن ها آب داده شود. اما در روزهای سوم و چهارم، آبدهی هر 5 ساعتی یکبار باید انجام شود و برای یک هفته ای کار تکرار پیدا کند تا بتن به حداکثر مقاومت برسد.

پیامدهای آب ندادن به بتن

اگر به آب دادن به بتن بعد از بتن‌ ریزی اهمیت داده نشود، مشکلاتی بوجود خواهد آمد. برای اینکه بتن بتواند هیدراتاسیون را انجام دهد و به بیشترین مقاومت برسد، بایستی به اندازه کافی آب دریافت کند.

در زمانی که هوا دارای رطوبت لازم است و ترکیب بتن دارای آب و افزودنی های لازم است، نیازی به آبدهی به بتن نمی باشد. اما زمانی که شرایط جوی ایده آل نباشد و بتن هم دارای آب لازم نباشد، بتن با مشکل ترک خوردگی مواجه می شود. ممکن است در این حالت یک وضعیت نامنسجم بوجود بیاید.

روش های آبدهی به بتن پس از بتن ریزی

آب دادن به بتن بعد از بتن‌ ریزی به روش های مختلفی انجام می شود. برای آبدهی به بتن می توان از روش های مختلفی استفاده نمود:

– در اولین روش به صورت سیل آسا به بتن، آبدهی می شود. این متد به منظور حفظ رطوبت در بتن، بهترین روش است.

چرا که در این روش، هرگونه رطوبت گرفته شده به صفحات بتنی بر می گردد.

– دومین روش آبدهی، پوشاندن سطح بتن با ورقه های پلاستیکی یا نایلونی می باشد. این روش مانع از خروج آب می شود. اما احتمال تغییر رنگ بتن وجود دارد.بنابراین نباید از این روش برای سطوحی که زیبایی آنها حائزاهمیت است استفاده شود.

– سومین روش بدین صورت است که سطح بتن را با موادی مثل ماسه و نی پوشش می دهند. این مواد در حین دوره پخت، خیس می شوند و موجب حفظ و بازیابی رطوبت بتن می شوند.

– چهارمین روش آب دادن به بتن بعد از بتن‌ریزی این است که به جای آبدهی به بتن، ترکیب شیمیایی خاصی را به مخلوط افزوده تا واکنش شیمیایی خاصی شکل بگیرد و سطح ایده آلی از رطوبت در دال بتنی حفظ شود. روش های پیشگیری از تبخیر آب بتن از روش های مختلفی می توان استفاده نمود تا رطوبت موجود در بتن بخار نشود و زحمات کشیده شده تا به اینجای کار به هدر نرود. استفاده از ترکیبات عمل آوری، استفاده از ورق های پلاستیکی، استفاده از قالب ها، عمل آوری حفاظتی، عمل آوری حرارتی و … روش های مناسب برای پیشگیری از تبخیر آب بتن می باشند.

اهمیت آب دادن به بتن بعد از بتن ریزی

برای آب دادن به بتن بعد از بتن‌ ریزی باید به نکات متعددی توجه نمود

برای ممانعت از تبخیر آب بتن باید به نکات زیر توجه نمود:

– عدم گرمادهی به بتن پیش از گیرش بتن

– عدم استفاده از مواد عایق گرمازایی دارای مواد مضر

– برخورداری از ماکزیمم دمای 65 درجه سانتی گراد

– استفاده از قالب های چوبی، پشم و شیشه، پلی اورتان و پوشال و … با توجه به نکات گفته شده و برخورداری از تجربیات پیمانکاران و نیروهای کار می توان بتن ریزی را به بهترین نحو انجام داد و مانع از تبخیر و خشک شدن بتن شد تا پیامدهای ذکر شده در اثر عدم آبدهی نادرست به وقوع نپیوندد. برای انتخاب روش های عمل آوری بتن حتماً بایستی به آب و هوای ناحیه موردنظر توجه داشت و بر اساس آن، روش عمل آوری را انتخاب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *