Search
Close this search box.

10 مورد از انواع بتن

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

10 مورد از انواع بتن را به شما معرفی می کنیم. البته تنوع بتن بسیار زیاد است، اما پرکاربردترین انواع بتن را نام می بریم. بتن، یکی از مصالح ساختمانی مهم و کاربردی است که در هر ساخت و سازی به کار می رود.

بتن با هدف کنترل گرما و صرفه جویی در مصرف انرژی، افزایش مقاومت و ایمنی ساختمان، کاهش هزینه های تأسیسات، ساخت لوله های فاضلاب، ساخت پل های بتنی در مسیرهای مختلف، طراحی نما، طراحی کفپوش، طراحی وسایل تزئینی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

برای هر یک از این کاربردها، از نوع خاصی از بتن استفاده می کنند. بتن را با توجه به نوع کاربرد، روش ساخت، شیوه اختلاط مواد، ترکیب مواد و … طبقه بندی می کنند.

مهمترین انواع بتن

مهمترین انواع بتن شامل موارد زیر است: بتن معمولی، بتن سنتی و قدیمی یکی از 10 مورد از انواع بتن پرکاربرد، بتن معمولی می باشد که از گذشته تا به امروز در ساخت و سازهای مختلف به کار می رود. هر چقدر هم که بتن های جدید با تکنولوژی ها جدید ساخته می شوند، بتن های معمولی جایگاه خود را حفظ کرده اند.

نقاط ضعف این بتن را نمی توان انکار کرد. اصلی ترین نقطه ضعف این بتن، مقاومت کششی بسیار اندک آن است. با بکار بردن فولاد داخل بتن سعی می کنند که این ضعف را برطرف کنند. بتن غیرمسلح، بتن با حداکثر مقاومت فشاری بتن غیرمسلح دارای سیمان، ماسه و سنگدانه است.

هیچ ماده تقویت کننده ای در این بتن به کار نمی رود. ویژگی مهم بتن غیرمسلح این است که مقاومت فشاری آن بسیار بالا است. با توجه به ویژگی هایی که این بتن دارد در موارد مختلفی شامل پیاده رو، سنگفرش، سد، پل، تونل و … به کار می رود.

برای ساخت بتن غیرمسلح از میلگرد استفاده می کنند. یکی از دلایل استفاده از بتن غیرمسلح، ممانعت از تماس مستقیم تقویت کننده بتن با آب و خاک بر روی سطح زمین می باشد.

بتن مسلح، بتن غیرمسلح دارای میلگرد فولادی

یکی از 10 مورد از انواع بتن، بتن مسلح می باشد که دارای بتن و میلگرد فولادی یا آرماتور می باشد. مقاومت کششی این بتن بسیار اندک و مقاومت فشاری آن بسیار بالا است. وجود آرماتور موجب افزایش مقاومت بتن مسلح می شود.

برای احداث سد، پل، سازه های مسکونی و تجاری و … از بتن مسلح استفاده می کنند. تفاوت بتن مسلح و غیرمسلح در این است که بتن مسلح دارای میلگرد فولادی است و با استفاده از فولاد مقاوم مسلح شده است.

بتن پیش تنیده، یکی از 10 مورد از انواع بتن

پیش از بتن ریزی در این بتن از تاندون های فولادی استفاده می کنند. بنابراین مقاومت کششی بتن پیش تنیده بسیار بالا است. این نوع بتن بر اساس جدیدترین تکنولوژی روز دنیا که فناوری پیش تنیدگی نامیده می شود، ساخته می شود.

بعد از بتن ریزی، اضافه کابل ها را می برند. این بتن در مقایسه با بتن معمولی از مزایای زیادی برخوردار است که از مهمترین آنها می توان به مقاومت بالا، طول عمر بالا، وزن کمتر و … اشاره نمود.

بتن پیش تنیده، بهترین انتخاب برای اجرای سقف هایی با دهانه های بزرگ است. به همین دلیل برای پروژه های بزرگ از بتن پیش تنیده استفاده می کنند.

در این بتن، تنش های داخلی پیش از بتن ریزی به اعضاء اعمال می شود تا با تنش های کششی موجود در بتن ناشی از بار خارجی تقابل کند. در پروسه پیش تنش، فولاد را پیش از بتن ریزی در قالب تحت کشش قرار می دهند و در این مرحله، تاندون های فولادی را با ماکزیمم مقاومت میان دو سر آرماتور به کار می برند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

بتن پیش ساخته، سهولت نصب و اجر

یکی از 10 مورد از انواع بتن، بتن پیش ساخته می باشد. این بتن در کارخانه و با استفاده از قالب های ویژه ای تولید می شوند. این محصول، امکان اتصال به دیگر مصالح در سازه را دارا می باشد. با این نوع بتن می توان دیوار، تیر، راه پله و تونل و … احداث نمود.

بتن پیش ساخته به سبب سهولت نصب و اجرا به راحتی مورداستفاده قرار می گیرد و سرعت پروژه را افزایش می دهد. بتن سبک، بتن دارای حداقل دانسیته این بتن دارای دانسیته بسیار کمتری نسبت به سایر بتن ها می باشد و معمولاً دانسیته ای در حد 300 تا 1850 کیلوگرم بر مترمکعب می باشد.

این دانسیته کمتر، سبب خواص بیشتر آن می شود. برخی از امتیازاتی که استفاده از این بتن دارد شامل کاهش وزن سازه، کاهش هزینه ها، عایق سازی بیشتر از نظر صوتی و حرارتی و افزایش مقاومت سازه در مقابل زمین لرزه می باشند.

بتن سنگین، یکی از 10 مورد از انواع بتن

این بتن از دانسیته بالایی برخوردار است و بر اساس گفته ها، حدود 2400 الی 6400 کیلوگرم بر متر مکعب چگالی دارد. در این بتن از شن و ماسه ای استفاده نشده است و در عوض از سنگدانه های درشت و سنگین در آن استفاده شده است.

بتن پلیمری، بتن دارای رزین های پلیمری یکی دیگر از انواع بتن پرکاربرد، بتن پلیمری می باشد که در برابر ساییدگی، خوردگی، یخ زدگی و … مقاوم می باشد.

این بتن در دو نوع بتن پلیمری جامد و بتن پلیمری غیرجامد تولید می شود. تفاوت این بتن با دیگر بتن ها این است که از سیمان به عنوان ماده چسبنده استفاده نمی شود و از رزین های پلیمری بدین منظور استفاده می شود.

10 مورد از انواع بتن

بتن متراکم غلتکی، یکی از 10 مورد از انواع بتن

بر روی سطح این بتن، طرح هایی دیده می شود که توسط قالب های پلاستیکی یا لاستیکی شکل گرفته اند. این طرح ها ممکن است به صورت طرح های ساده، طرح های چوب، طرح های سنگی و … باشند. بتن مکیده یا بی هوا یکی دیگر از انواع بتن، بتن مکیده یا بی هوا می باشد.

به منظور افزایش مقاومت بتن، آب اضافی این بتن را گرفته اند. جذب آب اضافی این بتن توسط پمپ مکش سبب شده است که نام بتن مکیده یا بی هوا را بر روی آن بگذارند. نبود آب اضافی در این بتن، خواص زیادی به این بتن بخشیده است. استفاده از بتن مکیده در موارد مختلفی نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *