Search
Close this search box.

خواص بتن مکیده چیست و چطور باید اجرا شود؟

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

خواص بتن مکیده بسیار زیاد است و به دلیل برخورداری از این خواص در کاربردهای مختلف و مهمی از این بتن استفاده می شود.

آبی که بعد از بتن ریزی در عضو سازه با فشار خلاء بیرون می آید، بتن مکیده است. این بتن از بتن معمولی دارای مقاومت بیشتری است. در پروسه اختلاط بتن، آب بیشتری برای عملکرد بهتر بتن افزوده می شود. لذا در این بتن آب اضافی برای یک پروسه هیدراتاسیون کامل احتیاج است.

آب اضافی از بتن با پمپ خلاء با متد بتن مکیده بیرون می آید. به گونه ای که می توان بتن را پیش از حالت گرفتن، تقویت نمود. نسبت آب به سیمان اضافی موجب تحت الشعاع قرار گرفتن مقاومت بتن می شود. نسبت آب به سیمان در بتن بایستی به اندازه ای باشد که مقاومت حداکثری را نتیجه دهد. در واقع می توان گفت که این بتن، روشی در راستای حذف آب اضافی از بتن با بهره گیری از پمپ مکیده می باشد.

اهمیت استفاده از بتن مکیده

خواص بتن مکیده سبب شده است که استفاده از آن در برخی از موارد، ضروری باشد. انواع بتن شامل بتن پیش تنیده، بتن خود متراکم، بتن مسلح، بتن هوشمند و … از خواص گوناگونی برخوردار هستند. از آنجاییکه بتن مکیده دارای استحکام و مقاومت بسیار زیادی است و در مقابل نیروهای خارجی بسیار مقاوم است، بهترین گزینه در مقابل ساخت و سازهای مختلف مانند ساخت پل می باشد.

همچنین بتن مکیده به سبب مقاومت بسیار بالا در مقابل فاکتورهای محیطی مانند حرارت، رطوبت و عوامل نامساعد جوی، عمر بیشتری را برای سازه ها به ارمغان می آورد. پایداری زیست محیطی این بتن، سلامت محیط زیست را تضمین می کند. چرا که در پروسه تولید بتن، گازهای گلخانه ای و آلاینده های اندکی تولید می شود.

چندین کاربرد متداول بتن مکیده

خواص بتن مکیده سبب شده است که در موارد زیر، استفاده از این بتن بسیار متداول شود:

  • احداث ساختمان ها: بتن به سبب مقاومت بالا برای ساخت ساختمان های گوناگون مانند سازه های تجاری، مسکونی و صنعتی به کار می رود.
  • احداث پل ها و تونل ها: این بتن به سبب توانایی در برابر فشار و نیروهای بزرگ، برای احداث هر نوع پل و تونلی به کار می رود.
  • احداث سازه های دفاعی: ساخت سازه هایی مانند بندر، سد، نیروگاه و … با بتن مکیده انجام می شود.
  • احداث سازه های خاص: این بتن برای احداث پروژه های خاص که در آنها وجود بیشترین مقاومت در مقابل حرارت یا محیط های خورنده مهم است، به کار می رود.
  • پروژه های انبوه: برای احداث پروژه هایی که بسیار عظیم و انبوه هستند، از این بتن استفاده می شود تا کار ساده تر و کم هزینه تر شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

مهمترین خواص بتن مکیده چیست؟

اگر بدانید که این بتن از چه خواصی برخوردار است، بهتر درباره استفاده از آن تصمیم گیری می کنید. برخی از این خواص شامل موارد زیر می باشد:

مقاومت حداکثری: مقاومتی که این بتن از خود نشان می دهد، از سوی کمتر مصالحی بروز داده می شود. مقاومت بالا، لازمه یک بتن مورد استفاده برای ساخت و ساز است.

پایداری در مقابل عوامل محیطی: هیچ عامل محیطی مانند حرارت، رطوبت و تغییرات جوی نمی تواند صدمه ای به این بتن بزند و عمر آن را کوتاه کند.

پایداری زیست محیطی: این بتن در پروسه تولید، گازهای گلخانه ای زیادی تولید نمی کند و از این حیث به شدت محبوب است.

تنوع کاربردها: خواص مختلف، آن را برای استفاده در کاربردهای گوناگون مناسب کرده است. هر سازه ای را می توان با استفاده از بتن مکیده احداث نمود.

کاهش هزینه ها و زمان: بتن مکیده دارای این توانایی است که زمان و هزینه احداث پروژه ها را کوتاه کند. چرا که پروسه تولید و استفاده از آن بسیار بهینه و کارآمد است.

معایب بتن مکیده و نبایدهای استفاده از آن

با خواص بتن مکیده آشنا شدیم و متوجه شدیم که در چه مواردی باید از آن استفاده شود. حال باید بدانید که استفاده از بتن مکیده چه معایبی دارد:

هزینه تولید بالا: برای تولید بتن مکیده نسبت به تولید بتن های دیگر باید بیشتر هزینه کرد.

نیاز به دستگاه ها و تکنولوژی خاص: این بتن با استفاده از دستگاه ها و تکنولوژی خاصی درست می شود که سرمایه بالایی برای آن نیاز است. لذا تولیدکنندگان کمتری می توانند به تولید این بتن اقدام کنند.

پتانسیل شکستگی و نقاط ضعف: مشکل شکستگی یا ترک خوردگی این بتن را باید در نظر گرفت.

محدودیت ها در انعطاف پذیری: این بتن دارای محدودیت هایی در انعطاف پذیری است که در مواقعی، استفاده از آن را بسیار دشوار می کند.

خواص بتن مکیده چیست و چطور باید اجرا شود؟

نحوه اجرا و پیاده سازی بتن مکیده

با توجه به خواص بتن مکیده باید از آن به درستی استفاده نمود. مکش ترکیب های بتن معمولی به آسانی انجام می شود. با حفظ سنگدانه های ریزدانه در میزان کم و یا بهره گیری از ماسه درشت، حاصل کار بهتر می شود. یکنواختی اسلامپ برای تولید بتن، اهمیت زیادی دارد و اختلاف اسلامپ در هر مرتبه باید از 25 میلی متر کمتر باشد. مکیدن بتن باید بعد از بتن ریزی و در حالتی که بتن به صورت خمیری شکل است، انجام شود.

ارتعاش بتن در همان لحظات ابتدایی مهم است. زیرا سبب بسته شدن موئینه های ریز موجود در بتن که حاصل خروج آب در زمان مکش است، انجام می شود. در این حالت آب بندی بتن به درستی صورت می گیرد. بازده پروسه مکش بتن در دماهای پایین تر، بیشتر می باشد. برای آنکه خواص بتن مکیده به بهترین نحو ارائه شود، باید اجرای این بتن به درستی صورت بگیرد.

مدت زمان مکش به ازای هر 25 میلی متر از ضخامت دال به اندازه 3 تا 5 دقیقه است. سطح میان پوشینه های مکش با بهره گیری از گونی و سیمان خشک می گردد. بعد از برداشتن پوشینه های مکش، سطح بتن به میزان لازم برای راه رفتن دشوار می شود.

در چنین شرایطی، پرداخت سطح با بهره گیری از ماله های موتوری پروانه ای صورت می گیرد. پوشینه های مکش برای سطح افقی یا مورب قالب بندی شده، تخته های زیرکوب و … برای سطح مستطیلی تعبیه می گردد. وجود شکاف های نواری سبب محدودیت در ارتفاع و عرض سطح مکش می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *