Search
Close this search box.

پودر نفوذگر بتن چیست؟

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

پودر نفوذگر بتن ، یکی از تکنیک های جدید و مؤثر برای آب بندی انواع سازه های بتنی می باشد که راندمان و عملکرد بسیار خوبی دارد.

نفوذگر کریستال شونده، یکی از تکنیک های خاص برای آب بندی است که سازه بتنی را در برابر انواع تهدیدها محافظ می کند. این ماده با ایجاد بلوراتی درون حفره ها و رگه های بتنی سبب می شود که آب قادر به نفوذ به سازه بتنی نباشد و سازه از مقاومت زیادی برخوردار باشد.

این ماده موجب بهبود پایداری بتن در مقابل آب و به حداقل رسیدن بتن به تعمیرات و نگهداری می شود. سازه هایی که در بتن آنها از این ماده استفاده شده است، عمر زیادی می کنند. هر یک از انواع بتن دارای طول عمر خاصی می باشد. بتن پیش تنیده، یکی از بادوام ترین انواع بتن می باشد.

کاربردهای نفوذگر کریستال شونده در بتن

پودر نفوذگر بتن یا کریستال شونده با اهداف گوناگونی در بتن به کار می رود که مهمترین آنها شامل موارد زیر می باشد:

  • آب بندی سازه های بتنی: سازه های بتنی آب بندی شده با این بتن اصلاً دچار خرابی و فرسودگی نمی شود.
  • این محصول سبب تقویت سازه های بتنی می گردد و موجب به حداکثر رسیدن بتن و بهبود پایداری آن می گردد.
  • همچنین این ماده سبب کاهش نیاز به تعمیرات زود هنگام می شود که این مسئله موجب افزایش طول عمر سازه می شود.
  • این ماده با کاهش نفوذپذیری بتن موجب پیشگیری از ورود رطوبت و اکسیژن به درون بتن می گردد که این مسئله موجب پیشگیری از خوردگی و صدمه دیدن سازه می گردد.
  • این ماده برای آب بندی سازه هایی که در زیر آب هستند مانند پل ها، تونل ها، سدها و … بسیار مناسب است و نتیجه بسیار خوبی را به همراه می آورد.

خواص و اثرات این ماده

پودر نفوذگر بتن سبب ایجاد تغییر و تحول مثبتی در بتن می شود:

  • این ماده موجب می شود که تنفس بتن رخ ندهد.
  • استفاده از این ماده به آسانی قابل انجام است. همچنین در سریعترین زمان می توان از این ماده استفاده نمود.
  • این ماده با استفاده از جدیدترین و کار آمدترین فناوری آب بندی سطحی درست می شود.
  • استفاده از این بتن سبب کاهش هزینه های احتمال تعمیر بتن در آینده می شود.
  • بافت بتن در زمان استفاده از این ماده به صورت یکدست تر و یکپارچه تر می شود.
  • بتن دارای این پودر می تواند در مقابل خوردگی و اکسیداسیون مقاومت می کند.
  • این بتن می تواند در مقابل تغییرات شدید دما، پایداری زیادی کند.
  • هیچگونه مواد سمی و آلوده کننده ای در این پودر وجود ندارد.
  • مقاومت این پودر در مقابل یون ها و کلرایدها بسیار زیاد است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نحوه آب بندی بتن با استفاده از پودر نفوذگر بتن

این بتن از خاصیت اسمزی برخوردار می باشد. در نتیجه، پودرهای کریستال شونده به همراه آب درون خلل و فرج بتن وارد شده و با حرکت در هر جهت، سبب آب بندی بتن می گردد. آب و اکسیدهای فلزی و اکسیدهای کلسیم در بتن، کریستال هایی به رنگ سفید و به شکل سوزنی‌ مانند بوجود آورده و همه حفره های بتن و شکاف های ناشی از جمع شدگی را پر می کند. بدین ترتیب، بتن آب بندی می شود و آب به داخل آن نفوذ می کند.

جلوگیری از تخریب بتن با بهره گیری از فناوری کریستالی

با بهره گیری از مواد نفوذگر کریستال شونده، بتن در مقابل تهدیدات مختلفی بیمه می شود. به چندین مورد از اثرات پودر نفوذگر بتن در بتن اشاره می کنیم:

آب مازاد اختلاط

استفاده زیاد از آب در بتن سبب صدمات جدی به بتن مانند کاهش مقاومت بتن می شود. آب مازاد اختلاط که بیشتر از آب لازم برای پروسه هیدراسیون می باشد، حفره ها و مسیرهای مویینه را در بتن بر جای گذاشته و منجر به مسیر ورود آب و مواد شیمیایی به بتن می شود. نفوذ آب و مواد شمیایی سبب خرابی بتن می شود. اما این پودر با ایجاد کریستال های نامحلول موجب کیپ شدن حفره ها می شود و کلیه شکاف های موجود را پر می کنند.

پودر نفوذگر بتن چیست؟

عیوب ساخت

یکی دیگر از تأثیرات پودر نفوذگر بتن را بر روی بتن بررسی می کنیم. اختلالاتی مثل کرموشدگی، ایرادات قالب بندی و … در این دسته جای می گیرند. هنگامی که خمیر سیمان قادر به پر کردن فواصل پیرامون سنگدانه های درشت نباشد، مشکلاتی مانند کرمو شدن بوجود می آید.

استفاده از ملات های ترمیمی، چسبندگی خوبی با سطح بتن بوجود نمی آورند و به دلایل مختلفی موجب جدا شدگی می شوند. پودر کریستالی می تواند این مشکلات را حل کند. این مواد، چسبندگی زیادی با سطح بتن بوجود آورده و از بروز مشکل جداشدگی و کرمو شدن و … پیشگیری می کند.

اثر پودر نفوذگر بتن بر روی ترک خوردگی بتن

ترک در بتن به دلایل گوناگونی بوجود می آید. ترک‌های سازه ای و ترک های غیرسازه ای از انواع ترک های سازه هستند. ترک های سازه ای در اثر بارهای زنده و مرده بوجود می آید. ترک های غیرسازه ای به دنبال جمع شدگی و انقباض بتن در زمان کیورینگ، گرادیان های دمایی و انبساط و انقباض بوجود می آید.

فناوری کریستالی برای پیشگیری از ترک های سازه ای آنچنان مؤثر نمی باشد. ولی استفاده از این فناوری در پیشگیری از ترک های غیرسازه ای به شدت اثرگذار است.

سیکل های ذوب و یخ

یکی دیگر از تأثیرات پودر نفوذگر بتن بر روند سیکل ذوب و یخ بتن است. هنگامی که آب حبس شده در بتن یخ می زند، حدود یک دهم منبسط می شود که موجب ایجاد فشارهایی در بتن می شود. هنگامی که این نیروها از مقاومت کششی بتن بیشتر شود، ترک خوردگی رخ می دهد.

خرابی های ناشی از سیکل یخ و ذوب هنگامی رخ می دهد که بتن در وضعیت اشباع باشد. کاهش جذب آب بتن موجب افزایش مقاومت آن در مقابل سیکل های ذوب و یخ می گردد. پودر نفوذگر بتن موجب آب بندی کامل بتن می شود و جذب آب در هر راستایی را به صفر می رساند. هنگامی که بتن به اشباع نرسد، در برابر سیکل های یخ و ذوب دچار مشکل نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *