Search
Close this search box.

همه چیز درباره نمای GFRC

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

نمای GFRC به سبب ویژگی های بسیار خوبی که دارد، برای سازه های مختلفی اجرا می شود. با این نمای مدرن و جذاب بیشتر آشنا می شویم.

جی اف آر سی، همان بتن الیاف شیشه ای می باشد که به نمای خشک شناخته می شود. این نما از موادی مانند سیمان پرتلند، سنگدانه ریز، آب، پلیمر اکریلیک، تقویت کننده الیاف شیشه مقاوم در برابر قلیایی و مواد افزودنی ها و … درست می شود.

آشنایی با نمای جی اف آر سی

نمای GFRC از الیاف بتنی و مواد افزودنی به منظور بهبود خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی بتن درست شده است. ترکیب درست این مواد و تولید کامپوزیت با یکدستی کامل، موجب امکان بهره گیری از بتن برای سطوح غیر صاف و منحنی می شود. طراحان نما بدون هیچ محدودیتی می توانند طرح های خود را اجرایی کنند.

خصوصیات این ماده به مواد به کار رفته در آن بستگی دارد. الیاف شیشه موجود در این نما از مقاومت کششی بسیار بالایی برخوردار می باشد. تمامی المان های تولیدی با این روش به قالب ها نیاز دارند و بدون قالب نمی توان این قطعات را درست کرد.

در نمای GFRC، الیاف شیشه به جای فولاد به کار رفته است تا بتن را تقویت کنند. لذا این نما به پوششی برای محافظت از زنگ زدگی نیاز ندارد. این نما برای هر سازه ای واقع در هر محیطی کاربرد دارد. وزن این نما بسیار اندک است. بنابراین از مهمترین خواص این سازه می توان به وزن اندک، مقاومت در برابر کشش و خمش، مقاومت در مقابل آب، آزادی عمل طراحان و معماران و … اشاره نمود.

از آنجایی که این نما به صورت لایه ای نازک اجرا می شود، وزن کمی دارد. سبکی و ضخامت اندک این نما موجب می شود که امکان طراحی آن به صورت متنوع وجود داشته باشد. در کشورهای مختلفی برای اجرای نمای سازه های مدرن از این روش اجرای نما استفاده می شود. البته اجرای این نما در ایران آنچنان متداول نشده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

تفاوت این بتن با بتن معمولی

این بتن از جنبه های مختلفی با بتن معمولی متفاوت می باشد. برخی از تفاوت ها میان این دو نوع بتن را بررسی می کنیم تا متوجه شویم که بتن به کار رفته در نمای GFRC چه تقاوتی با بتن معمولی دارد:

جایگزینی فولاد با الیاف شیشه: در این بتن از الیاف شیشه استفاده شده است که موجب افزایش مقاومت کششی بتن شده است. در اثر استفاده از این الیاف، دانسیته به شدت کاهش پیدا کرده است.

مقاومت خمشی و کششی بسیار بالاتر: تقویت کننده الیاف شیشه به این بتن سبب افزایش مقاومت خمشی می شود که این مسئله سبب امکان استفاده از آن در موارد مختلف مانند اجرای نمای نازک برای سازه های مختلف می باشد. این نما به اندازه ای مورد تأیید مهندسان است که از آن برای اجرای نمای سازه های مرتفع استفاده می شود.

سازگاری بیشتر با شرایط محیطی: بتن به کار رفته در نمای GFRC با محیط زیست سازگاری دارد. این مسئله با بررسی هایی که بر روی این ماده صورت گرفته است، ثابت شده است.

عایق حرارتی و صوتی: در صورتیکه این نما در برابر آتش قرار بگیرد، مشتعل نمی شود که این مسئله به سبب مقاومت بسیار خوبی است که در برابر آتش و حریق دارد. همچنین این نما از ورود آلودگی صوتی به داخل سازه جلوگیری می کند.

انواع روش های اجرای نمای GFRC

چندین  روش برای اجرای این نما به کار می رود. دو روش متداول برای اجرای نما با این روش شامل موارد زیر می باشد:

اسپری کردن: در این روش، نازل خاصی برای اجرا و پاشش دوغاب به کار می رود. الیاف در زمان ورود به دستگاه پاششی برش داده می شوند. اسپری کردن موجب قوی تر شدن نما می شود. مزیت این روش این است که وجود الیاف بلند سبب ایجاد ماکزیمم مقاومت برای قطعات پیش ساخته می شود. مشکل اجرای این روش این است که به دستگاه خاصی برای اجرای آن نیاز است.

پرمیکس: الیاف شیشه داخل دوغاب سیمانی ترکیب شده و پس از آن، مواد حاصل در قالب های مختلف پمپاژ می گردد. ملات ها پس از قرارگیری در قالب ها، فشرده می گردند. این روش به دستگاه برش الیافی نیاز ندارد. مزیت این روش این است که هزینه کمتری نسبت به روش اسپری کردن دارد. مشکل این روش این است که جهت گیری فیبرها تصادفی تر از روش اسپری می باشد و مقاومت آن کم می باشد.

مزایای نمای GFRC چیست؟

  • ضایعاتی که برای اجرای این نما تولید می شود، بسیار اندک است.
  • پوشش های نمای جی اف آر سی برای هر سطحی قابل استفاده می شود.
  • این نما در مقابل هوا و باد بسیار مقاوم می باشد.
  • این نما در مقابل حریق به شدت مقاوم می باشد. زیرا تمامی متریال های به کار رفته در این نما، ضد حریق هستند.
  • نمای جی اف آر سی بسیار سبک است و موجب تحمیل وزنی به سازه نمی شود.
  • مقاومت این سازه در برابر انجماد بسیار الا است.

همه چیز درباره نمای GFRC

معایب این روش:

  • نمای GFRC ممکن است با مشکل خوردگی الیاف آهنی مواجه شود.
  • نصب این نما نیازمند سیستم لنگر جداگانه ای می باشد.
  • الیاف به کار رفته در این نما سبب خشن شدن آن می شود و نصب آن را دشوار می کند.
  • برای اجرای این نما نیاز است که برنامه ریزی هایی برای حمل و نقل تجهیزات و متریال موردنیاز انجام شود.
  • بتن به کار رفته در این بتن گران تر از سایر بتن ها می باشد.

قیمت نمای GFRC

روش اجرای نما، کیفیت قطعات تولیدی، حجم المان ها و … تعیین می کنند که هزینه اجرای این نما چقدر می شود. با توجه به ویژگی هایی که این نما دارد، استفاده از آن برای سازه های مختلف مقرون به صرفه می باشد.

سازه هایی که با استفاده از این روش در بخش نما احداث شده اند از ویژگی هایی مانند سبکی و مقاومت بالا و زیبایی چشم گیر برخوردار می باشد. شما می توانید یک مقایسه ای میان انواع روش های اجرای نما انجام دهید و سپس انتخاب کنید که کدام روش برای اجرای نمای سازه موردنظر شما به صرفه تر و اقتصادی تر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *