Search
Close this search box.

روش‌های پرداخت سطح بتن

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

پرداخت سطح بتن باید با روش هایی انجام شود که بهترین نتیجه را به دنبال داشته باشد و بتن را با مشکلات مختلف مانند ترک خوردگی مواجه نکند.

بعد از پروسه بتن ریزی، بایستی بتن در سطح مورد نظر پخش شود و ناهمواری های آن کاملاً تراز شود و سطح بتن کاملاً یکدست و مسطح شود. برای کسب چنین نتیجه ای، باید سطح بتن را پرداخت نمود. پرداخت در اینجا شامل اقداماتی می باشد که موجب می شود سطح بتن هم صاف و مسطح شود و هم نمای مناسبی برای آن بوجود بیاید.

پرداخت سطح بتن چیست؟

این عملیات با هدف حذف بتن زائد از روی سطح بتن، حذف ناهمواری های بتن، تراز کردن بتن، بوجود آوردن سطح صاف، ایجاد نقش و بافت های سطحی بر روی بتن انجام می شود. بدین منظور باید به نکاتی توجه داشت و از ابزارهای مناسبی استفاده نمود تا پرداخت به خوبی انجام شود و با نتیجه موردانتظار همراه باشد. این اقدامات بعد از بتن ریزی و تراکم آن توسط ویبراتور بتن صورت می گیرد.

مراحل و روش‌های پرداخت سطح بتن

انجام درست مراحل انجام کار و انتخاب روش مناسب برای انجام این کار، از اهمیت زیادی برخوردار است:

شمشه یا تراز نمودن

این مرحله با هدف از بین بردن بتن اضافی و تراز نمودن سطح انجام می شود. برای انجام این کار به صورت دستی از یک قطعه چوبی یا فلز صلب که لبه پایینی آن با توجه به سطح مقرر، به حالت صاف یا انحنادار انجام می شود.

برای شمشه گیری از شمشه یا شابلون استفاده می شود که ممکن است از جنس چوب، آلومینیوم و آلیاژ منیزیم باشد. در زمان شمشه کاری، شمشه باید بر روی سطح ترکیب بتنی به طور اره ای حرکت داده شود و در هر حرکت، مسافت کوتاه به سمت جلو فرستاده شود. در زمان حرکت شمشه به سمت جلو، باید میزان مسافت طی شده اندک باشد.

تی کشی

یکی دیگر از مراحل یا روش های پرداخت سطح بتن تی کشی می باشد. این کار سبب حذف نقاط برجسته و فرو رفته سطح بتن می شود. تی دسته بلند زمانی استفاده می شود که سطح بتنی به اندازه ای باشد که شمشه کوتاه به کار نیاید. چنانچه سطح بزرگ باشد و همه سطح آن در دسترس نباشد، تی دسته بلند بهتر می باشد. در حالات دیگر باید از تی دسته کوتاه در سطح محدود و کوچک استفاده نمود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

لبه کشی و درزکشی

لبه کشی در ادامه همه درزهای جداکننده و اجرایی در کف ها و دال های بیرونی مثل پیاده روها، ماشین روها و ایوان ها باید انجام شود. لبه کشی، دال بتنی در بخش مجاور قالب را فشرده نموده و سبب دوام حداکثری می شود و صدمات آن از جنبه های گوناگون پایین تر می باشد.

بتن بایستی به گودی 25 میلی متر با یک ماله بنایی سه گوش از قالب ها کنده شود. پس از آن در ادامه پرداخت سطح بتن باید یک لبه کش به صورت مسطح روی سطح گذاشته شود و همزمان جلوی آن برای پیشگیری از فرو رفتن به داخل، کمی بالا قرار بگیرد و حرکت کند. درزکشی بعد از لبه کشی بسیار مهم می باشد.

ماله کشی بتن

سطح بتن بایستی به صورت دستی یا مکانیکی، مسطح شود. ماله دستی بایستی به طور افقی بر روی سطح ترکیب بتنی با حرکات اره ای و قوسی صورت بگیرد تا حفره ها به صورت توپر شوند و سطح ترازی ایجاد شود.

برای ماله کشی می توان از دستگاه های مکانیکی استفاده نمود. ماله کشی به منظور فرو بردن ذرات بتن به زیر سطح، حذف تخلخل سطحی، متراکم سازی ملات روی سطح و بازنگهداری سطح برای دفع رطوبت اضافی انجام می شود.

جاروکشی برای پرداخت سطح بتن

قبل از اینکه ترکیب بتنی سفت شود، یک سطح مقاوم در مقابل لغزش با جاروکشی بوجود می آید. ولی سطح بایستی به اندازه نیاز سخت باشد تا امکان نگهداری خطوط منقش را داشته باشد. خطوط درشت و زمخت با بهره گیری از یک شن کش، جاروی سیمی، جاروی پلاستیکی با رشته های سخت و … ایجاد می شود.

برش های خطی بعد از ماله کشی صورت می گیرد. در صورتی که هدف ایجاد بافت سطحی و نازک باشد، ترکیب بتنی بایستی ماله کشی شده و سپس پرداخت نهایی صورت بگیرد تا سطح صاف بوجود بیاید.

زمان پرداخت سطح بتن چه موقعی است؟

پرداخت سطح بتن بایستی بلا فاصله پس از بتن ریزی و تراکم آن صورت بگیرد. زمانی که کار بتن ریزی به پایان رسید و متراکم سازی با شلنگ ویبراتور انجام شود، باید پرداخت شروع شود.

همچنین هنگامی که شیره بتن هنوز بالا نیامده می توان به پرداخت اقدام نمود. در صورتیکه شیره بتن بالا آمده بایستی اندکی مکث نمود تا آبی که روی سطح بتن جمع گردد، خشک شود و سپس پرداخت سطح بتن شروع شود. بهتر است وقفه ای در این کار نباشد، چرا که اگر بتن خشک شود، پرداخت با نتایج مورد انتظار همراه نخواهد بود.

تصمیم گیری درباره مراحل پرداخت

تصمیم گیری درباره پرداخت سطح بتن با توجه به دو مسئله انجام می شود:

دفعات تکرار پرداخت نهایی: چنانچه پرداخت نهایی، چندین بار صورت بگیرد مقاومت سایش بتن زیاد می شود و مقاومت سطح بتن در برابر لیز کاهش پیدا می کند. لذا اجرای پرداخت نهایی و تعداد پیاده سازی آن باید با توجه به مقاومت سایش لازم، صورت بگیرد.

افزایش مقاومت سایشی و مقاومت در برابر لیز خوردن: اگر مقاومت سایشی و مقاومت در برابر لیز خوردن مورد نیاز باشد، بعد از تکرار پرداخت نهایی باید با ابزار جارو زنی در شرایطی که بتن هنوز سفت نشده، مقاومت در برابر لیز خوردن را به بیشترین میزان خود رساند.

تصمیم گیری درباره آیتم های پرداخت باید با توجه به نوع دال صورت بگیرد. پرداخت سطح بتن برای دال پارکینگ باید چندین بار صورت بگیرد و ابزار جاروزنی به کار گرفته شود. اگر پرداخت به منظور تراز کردن و ماله کشی صورت بگیرد، این امکان وجود دارد که عملیات را تا به اینجا تمام کرد و دیگر به تکرار عملیات اقدام نکرد.

اگر به تمامی نکات گفته شده توجه شود و مراحل و ابزارهای لازم به درستی انتخاب شود، حتماً نتیجه بسیار خوبی بدست خواهد آمد. برای پرداخت هر سطح بتنی در هر سازه ای می توان از این مراحل استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *