Search
Close this search box.

روش‌های بتن‌ریزی زیر آب

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

روش‌های بتن‌ریزی زیر آب را بررسی می کنیم و نکات بسیار خوبی درباره بتن ریزی زیر آب ارائه می دهیم تا به شما در انجام این کار کمک کند.

یکی از سخت ترین و دشوارترین نوع بتن ریزی، بتن ریزی زیر آب می باشد. برای بتن ریزی زیر آب به متریال مختلفی نیاز است که از جمله آنها می توان به بتن و افزودنی هایی مثل روان کننده بتن، حباب هواساز، دیرگیر کننده بتن و … اشاره نمود.

بتنی که برای بتن ریزی زیر آب به کار می رود باید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد. توجه به نکاتی مانند برخورداری از عیار سیمان بالای 375، نسبت آب به سیمان کمتر از 0.45 و برخورداری از اسلامپ مخلوط بتنی بین 17 الی 21 از اهمیت بسزایی برخوردار است.

انواع روش‌های بتن‌ریزی زیر آب

روش های زیادی برای این کار وجود دارد که متداول ترین آنها شامل موارد زیر است:

بتن ریزی به روش قیف و لوله

در این روش، یک سر لوله در خارج از آب به یک قیف متصل می شود و بتن از داخل قیف به داخل بتن ریخته می شوند و از آن قسمت به قالب هدایت می شود. قیف و لوله دارای لوله ای به قطر 25 الی 30 سانتی متر و یک قیف در بخش آخر بالای لوله می باشد. برای بتن ریزی به این روش، یک لایه بتن معین و چسبنده به قالب وارد می گردد.

در این روش می توان به دو صورت بتن ریزی را انجام داد که شگرد اول تکنیک لوله تر و شگرد دوم تکنیک لوله خشک می باشد. تکنیک لوله تر برای عمق های کمتر از 30 و تکنیک لوله خشک برای عمق های بالاتر مناسب است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

 

بتن ریزی با سنگدانه پیش آکنده، از روش‌های بتن‌ریزی زیر آب

این روش برای مرمت و ترمیم سازه های بتنی بسیار عالی است. در این تکنیک، نخست سنگدانه درشت یکسان را در قالب ریخته و از راه لوله موجود در سنگدانه، ملات ریزدانه ای را به درون سنگدانه های درشت پیش آکنده تزریق نموده تا بتن از کیفیت ایده ال برخوردار باشد.

ملات سیمانی شامل ماسه ریز می باشد که توسط روان کننده ها به روانی بسیار زیادی دست پیدا می کند و به آسانی میان سنگدانه ها درز پیدا می کند. بتن ریزی با این روش اصلاً منجر به جداشوندگی نخواهد شد. آب بندی این روش، آن را برای بتن ریزی زیر آب مناسب کرده است.

روش جام زیر آب

یکی دیگر از روش‌های بتن‌ریزی زیر آب، تکنیک جام زیر آب می باشد. در این تکنیک، جام دارای بتن به کف قالب رفته و دریچه به تدریج باز می شود و بتن به آهستگی خارج می شود. در این قسمت، اصلاً آب با بتن ترکیب نمی شود. در صورتی که گشوده شدن دریچه جام با لوله های هوای فشرده صورت بگیرد، بایستی جام از ابزاری برخوردار باشد که هوای خروجی در آب سبب تلاطم نشود و از بالای سطح آب خارج شود.

سطح بالایی جام های زیر آبی به گونه ای درست می شوند که از سقفی مجهز به قیف برخوردار باشد تا آب کمترین تماس با با سطح بالایی بتن داخل جام داشته باشد. این روش را می توان با روش قیف و لوله به صورت ترکیبی اجرا کرد.

بتن ریزی با پمپ، یکی از روش‌های بتن‌ریزی زیر آب

توجه به این نکته ضرورت دارد که بتنی که قرار است پمپ شود از روانی لازم برخوردار باشد تا لوله ها با مشکل انسداد مواجه نشوند. زمانی که بتن به طرف پایین پمپ می شود، فشار بتن زیاد می شود و وزن بتن در این رنج از فشار هیدرواستاتیکی خارج لوله تجاوز می کند.

در چنین شرایطی بتن با سرعت بالا در لوله حرکت کرده و موجب اختلال در ریزش بتن می شود. بنابراین روش های دیگر بتن ریزی زیر آب را می توان از بتن ریزی با پمپ بهتر دانست. ضمن آنکه سیستم پمپ در محدودیت اتمسفر می باشد. هر چند که روش پمپ برای بتن ریزی در زیر آب قابل اجرا است، اما نباید اولویت باشد. بهترین بتن برای بتن ریزی با این روش، بتن گروت و بتن دارای سنگدانه نخودی می باشد.

روش‌های بتن‌ریزی زیر آب

بتن ریزی زیرآب با تکنیک N.D.C

این بتن با هدف کاهش از هم جداشدگی به کار می رود. مزیت این روش، جاری شدن و خود تراز شدن است. این ماده بسیار مرتجع می باشد و در مقایسه با برخی از روش ها، بهتر می باشد و مانع از جداشدگی می شود.

زمانی که بتن از میان آب ریخته می شود، خاصیت سیالیت سبب می شود که بتن به طور ایده آلی قابل مسلح شدن باشد و در شرایط نیاز به بتن متراکم، به آسانی قابل پیاده سازی باشد. با این تکنیک به راحتی می توان بتن ریزی باکیفیت در زیر آب را انجام داد.

تکنیک بتن ریزی work out، از روش‌های بتن‌ریزی زیر آب

این تکنیک برای پروژه های دائمی نباید به کار رود و صرفاً برای پروژه های موقتی مناسب است. در این تکنیک از پارچه های بسیار مستحکم و ضخیمی استفاده می شود. ماکزیمم اندازه ذرات حدود 12 میلی متر می باشد.

نصف کیسه را بایستی با یک بتن پلاستیک پر نمود. کیسه ها از قابلیت انعطاف پذیری برخوردار هستند که موجب درهم تنیده شدن آنها می شود. کیسه ها به صورت دستی در محل خود جای می گیرند و میخ کاری انجام می شود تا سایر مراحل بتن ریزی انجام شود.

نکات اجرایی در بتن ریزی زیرآب

در هر یک از روش‌های بتن‌ریزی زیر آب باید به اصول کار توجه داشت.

  • به منظور پیشگیری از شکستگی و از هم گسیختگی بتن باید به سرعت و عمق آب و نوع بتن توجه نمود.
  • بتن مورد استفاده برای این روش بایستی دارای قوام بالایی باشد تا برای اجرای آن، مشکلی پیش نیاید.
  • سرعت پمپاژ بتن زیر آب باید کم باشد ولی فشار پمپاژ باید از وضعیت عادی بیشتر باشد.
  • به منظور بتن ریزی داخل قالب باید سطح آب داخل و بیرون قالب نسبت به هم تراز باشند و اختلاف ارتفاعی دیده نشود.
  • قالب های مورد استفاده باید کاملاً آب بندی شوند.
  • لوله به کار رفته در هر یک از روش‌های بتن‌ریزی زیر آب باید به اندازه یک الی یک و نیم متر داخل بتن فرو رود و کاملاً فیکس شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *