Search
Close this search box.

رابطه مقاومت مشخصه و عیار بتن

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

رابطه مقاومت مشخصه و عیار بتن را بررسی می کنیم تا متوجه شویم که میان این فاکتورهای کیفی بتن چه تفاوتی وجود دارد.

کیفیت بتن به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می توان به عیار بتن، کیفیت مواد اولیه بتن، مقاومت مشخصه بتن و … اشاره نمود. هر نوع بتنی از جمله بتن پیش تنیده، بتن مسلح، بتن خود متراکم، بتن هوشمند و … در سطح کیفی مختلف از سوی تولیدکنندگان گوناگون تولید می شوند.

تولیدکنندگان مختلف با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند و مصلحت هایی که در نظر می گیرند، بتن را با کیفیت های مختلفی تولید می کنند. خریداران بتن که نسبت به کیفیت بتن بسیار حساس هستند، باید در زمان خرید بتن به عوامل مختلفی توجه داشته باشند و خصوصیات مختلف بتن را زیرنظر بگیرند تا باکیفیت ترین بتن را خریداری کنند.

مقاومت مشخصه به چه معناست؟

برای بررسی رابطه مقاومت مشخصه و عیار بتن باید با تعریف هر یک از این پارامترها آشنا باشیم. بتن در دو نوع بتن تازه و بتن سخت شده تولید می شود. این بتن ها از یک پارامتر مهم به نام مقاومت مشخصه برخوردار هستند.

مقاومت مشخصه، مقاومت بتن در مقابل نیروی وزن است. در واقع مقاومت مشخصه، میزان نیرویی است که بایستی به بتن وارد شود تا بتن دچار تغییر شکل و اختلالات ساختاری نشود. به منظور تعیین مقاومت مشخصه بتن بایستی به مدت 28 روز صبر کرد. زمانی که بتن به سن 28 روزه رسید، مقاومت واقعی خود را نمایش می دهد. هر چقدر که زمان بگذرد، مقاومت مشخصه بتن افزایش پیدا می کند.

در ارتباط با بررسی رابطه مقاومت مشخصه و عیار بتن باید با پارامترهای مختلفی آشنایی داشته باشیم. نسبت آب موجود در بتن با نسبت w/c سنجیده می شود. هر چقدر که این نسبت کوچکتر باشد، مقاومت مشخصه بیشتر است.

ارتباط کیفیت بتن و مقاومت مشخصه آن

کیفیت بتن با توجه به مقاومت مشخصه بتن تا حدودی تعیین می شود. مقاومت مشخصه از سوی آیین نامه های معتبر طراحی سازه ها مشخص می شود و در نقشه ها از سوی مهندس تعیین می شود. مقاومت مشخصه به پارامتر های مختلفی بستگی دارد.

کیفیت بتن با توجه به مقاومت مشخصه بتن، مقدار ترکیب متریال به کار رفته در بتن، مقدار رطوبت بتن، مقدار تراکم بتن، شرایط عمل آوری بتن و … تعیین می شود. هر چقدر که کیفیت بتن بیشتر باشد، طول عمر آن افزایش پیدا می کند.

مقاومت فشاری بتن به صورت معمول و در وضعیت استاندارد حدود 15 الی 30 مگا پاسکال می باشد. ولی در سازه هایی که طبقات زیادی دارند و مرتفع می باشد، مقاومت مشخصه بتن بایستی به میزان 70 مگا پاسکال در سن 56 روزگی بتن باشد و کمتر از این میزان نباشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

مقاومت بتن چگونه بالا می رود؟

بررسی رابطه مقاومت مشخصه و عیار بتن نشان می دهد که در زمان تولید بتن می توان این پارامترها را افزایش داد تا کیفیت بتن بیشتر شود. به منظور افزایش مقاومت بتن، بایستی به مدت 28 روز صبر کرد تا بتن به عمل آوری لازم برسد.

پس از 28 روز بتن به اندازه 99 درصد مقاومت کامل خود می رسد. هر چقدر که زمان بگذرد و بتن قدیمی تر شود، نسبت آب به سیمان در عدد پایین تری قرار می گیرد و این مسئله موجب می شود که بتن به تراکم بالایی برسد. در نتیجه مقاومت بتن بسیار زیاد می شود.

عیار بتن چیست و وابسته به چیست؟

در ادامه بررسی رابطه مقاومت مشخصه و عیار بتن به عیار بتن می پردازیم. عیار بتن، میزان سیمان مصرفی بر حسب کیلوگرم در واحد حجم بتن بر اساس متر مکعب می باشد. بتن بر اساس عیار آن طبقه بندی و نامگذاری می شود.

زمانی که گفته می شود عیار بتن 150می باشد، بدان معناست که در یک متر مکعب بتن 150 کیلوگرم سیمان به کار رفته است. عیار بتن را با نماد M نمایش می دهند. به طور مثال عیار بتن 20 مگاپاسکالی را به صورت M20 نمایش می دهند.

در ساخت و سازها با توجه به نوع سازه و متریال به کار رفته از بتن هایی با عیارهای گوناگون بهره گرفته می شود. بتن هایی که مقاومت فشاری پایینی تا 15 مگاپاسکال دارند برای احداث سازه های کوچک و بتن هایی که مقاومت فشاری تا 25 مگاپاسکال دارند، برای احداث سازه های بزرگ به کار می روند.

برای آرماتوربندی باید بتنی به کار رود که عیار آن حدود 150 باشد. همچنین برای آجرکاری از بتنی با عیار 250 استفاده می کنند. در تولید بتن ممکن است از مواد افزودنی مانند ضدیخ، چسب بتن، گروت و … استفاده کنند که این مسئله ممکن است عیار بتن را تحت تأثیر قرار دهد.

رابطه مقاومت مشخصه و عیار بتن

رابطه مقاومت مشخصه و عیار بتن چیست و این دو پارامتر چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

عیار و مقاومت مشخصه کاملاً با یکدیگر متفاوت می باشند. زمانی که گفته می شود بتن 250، یعنی میزان بتن در 1 مترمکعب 250 کیلوگرم می باشد. ولی زمانی که گفته می شود بتن با عیار 250 بدان معناست که در یک متر مکعب بتن، 250 کیلوگرم سیمان وجود دارد. هر اندازه که سیمان موجود در بتن بیشتر باشد، مقاومت بتن زیاد می شود. ارتباط میان مقاومت مشخصه و عیار بتن کاملاً مستقیم است.

البته باید توجه داشت که برای استفاده از سیمان در بتن، محدودیت هایی وجود دارد و اینگونه نیست که با استفاده از سیمان بسیار زیاد، مقاومت بتن به میزان قابل توجهی برسد. میزان سیمان را بر اساس مقاومت موردنظر اندازه می گیرند.

درباره رابطه مقاومت مشخصه و عیار بتن باید توجه داشت که در یک عیار سیمان بر اساس وضعیت دانه بندی، شاید مقاومت های مختلفی وجود داشته باشد. ارتباط میان عیار و مقاومت مشخصه را می توان بر اساس فرمول زیر بیان نمود:

FC=(w/10)-9

در این فرمول، FC بیانگر مقاومت مشخصه بتن با توجه به ضوابط و مدل های استاندارد بر اساس مگاپاسکال و w عیار سیمان بر اساس کیلوگرم بر مترمکعب می باشد. راه دیگری که برای درک ارتباط میان مقاومت مشخصه و عیار وجود دارد، افزودن عدد 50 به مقاومت نمونه مکعبی می باشد که نتیجه بخش است و درک ارتباط میان این دو پارامتر را کاملاً آسان می کند. در آخر درنظر داشته باشید که رابطه مقاومت مشخصه و عیار بتن به طور کاملاً روشن و مشخص‌شده ای نیست ولی از نظر تجربی، پذیرفتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *