Search
Close this search box.

بررسی پیش ساختگی در صنعت ساختمان

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

پیش ساختگی در صنعت ساختمان، کمک زیادی به پیشرفت این صنعت کرده است و موجب سرعت بیشتر ساخت و سازها شده است.

اولین سازه پیش ساخته در دنیا در کیپ آن (cape Ann) در آمریکا و شهر ماساچوست در سال 1624 احداث گردید. به هر یک از مصالح ساختمانی که در کارخانه ها ساخته می شوند و سپس به محل پروژه انتقال داده می شوند، سازه های پیش ساخته می گویند. کاربری این سازه ها متفاوت است و امکان استفاده از آنها در هر نوع شرایط آب و هوایی وجود دارد.

با گذشت زمان و پیشرفت های حاصل در صنعت ساختمان، مصالح ساختمانی پیش ساخته متعددی تولید شده اند که ساخت و سازها را از جنبه های مختلفی آسان تر کردند. از جمله مصالح ساختمانی پیش ساخته می توان به بتن پیش تنیده، دیوارهای پیش ساخته، گچ بری های پیش ساخته و … اشاره نمود.

تعریف ساختمان پیش ساخته بر اساس ویکی پدیا

پیش ساختگی در صنعت ساختمان بدین صورت تعریف می شود: سازه ای که قطعات آن در اندازه مشخص و با قابلیت حمل طراحی گردیده است. این قطعات در محل تولید، ساخته می شوند و سپس به سایت انتقال داده می شود. طراحی بعضی از این سازه ها با الهام از سبک های فیوچریسم و پست مدرنیسم انجام می شود.

سازه های پیش ساخته به سبب نوع طراحی و قابلیت هایی که دارند، مزایای زیادی دارند که مهمترین آنها، مقاومت بالا در برابر زمین لرزه است. این سازه ها در برابر سرما و گرما بسیار مقاوم هستند که این مسئله موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

تاریخچه پیش ساختگی در صنعت ساختمان

پس از انقلاب صنعتی به استفاده از سازه های پیش ساخته اهمیت داده شد. تولید بتن و فولاد به زمانی پس از جنگ جهانی دوم برمی گردد. اولین سازه ای که در آنها از مصالح پیش ساخته استفاده شد، مدرسه ای در انگلستان بود که از سوی کنسرسیوم احداث شد. پس از این سازه، سازندگان دیگر به دلیل مزایایی که سازه پیش ساخته به همراه داشت به استفاده از متریال و مصالح ساختمانی روی آوردند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

انواع سازه های پیش ساخته احداثی در نقاط مختلف جهان کدامند؟

سازه هایی که پیش ساخته نام می گیرند، به چندین دسته شامل سازه ال اس اف، سازه بتنی و سازه چوبی تقسیم می شود. این سازه ها نسبت به سازه های معمولی از مزایای زیادی برخوردار هستند.

سازه پیش ساخته ال اس اف: این سازه ها برای ساختمان هایی با تعداد طبقات متوسط، ورزشگاه ها، تالارها و انبارها و … مناسب هستند. این سازه ها بسیار سبک هستند و با سرعت بالایی اجرا می شوند.

سازه پیش ساخته بتنی: این سازه ها می تواند برای ساختمان های چندین طبقه، برج ها، سدها، تونل ها و … به کار روند. مقاومت سازه پیش ساخته بتنی بسیار زیاد است، اما برخی از این سازه ها نسبت به سازه های بتن معمولی بیشتر با مشکل ترک خوردن مواجه می شوند.

سازه پیش ساخته چوبی: این سازه ها از قدیمی ترین سازه های پیش ساخته هستند که بیشتر در شمال کشور احداث می شوند.

آشنایی با مصالح پیش ساخته در پیش ساختگی در صنعت ساختمان

مصالح پیش ساخته بسیار محبوب شده اند. زیرا نصب و استفاده از آنها بسیار آسان است. مهمترین مصالح و متریال ساختمانی پیش ساخته عبارتند از:

ساندویچ پنل: این سازه ها در سقف و دیوار اجرا می شوند. سبکی و مقاومت خوب ساندویچ پنل ها موجب استفاده از آنها در سقف و دیوارها شده است. ساندویچ پنل ها بسیار اقتصادی و به صرفه هستند.

پنل گچی پیش ساخته: برای احداث دیوار ساختمان ها می توان از پنل گچی استفاده نمود. استفاده از این مصالح موجب کاهش وزن مرده سازه و کاهش میزان نخاله های ساختمانی می شود. این سازه ها با نیروی کمی اجرا می شوند.

دیوار پیش ساخته بتنی: یکی دیگر از نمونه های استفاده از پیش ساختگی در صنعت ساختمان، دیوار پیش ساخته است که استحکام بالایی دارند. این دیوارها، عایق صوت و حرارت می باشند.

گچ بری های پیش ساخته: برای تزئینات بخش های مختلفی از داخل ساختمان می توان از گچ بری های پیش ساخته استفاده نمود. تنوع این گچ بری ها بسیار زیاد است. ویژگی مثبت گچ بری های پیش ساخته، طول عمر بسیار خوب آنها است.

سیستم پیش ساخته کناف: کناف بسیار کاربردی است و پاسخگوی نیازهای بی شماری در صنعت ساختمان سازی است. با استفاده از کناف می توان به اجرای بخش های مختلفی از ساختمان با کمترین هزینه تسریع بخشید.

سیستم پیش ساخته تری دی پانل: یکی دیگر از نمونه های استفاده از پیش ساختگی در صنعت ساختمان، سیستم پیش ساخته تری دی پانل است که بسیار سبک می باشد. این سازه در برابر زمین لرزه و آتش سوزی بسیار مقاوم است و به شدت عایق است. لذا امروزه استفاده از این متریال برای اجرای انواع دیوارهای حمال و غیرحمال رایج شده است.

بررسی پیش ساختگی در صنعت ساختمان

مزایا و معایب سازه های پیش ساخته و دلایل استفاده از آنها

درباره مزایای این سازه ها می توان به موارد مهمی مانند اجرای آسان تر آنها، تسریع در زمان اجرای پروژه، هزینه های نگهداری پایین، امکان ایجاد تغییراتی در آنها بدون بوجود آوردن ضایعات زیاد، جلوگیری از اتلاف مصالح، کاهش هزینه اجرای فونداسیون، کمک به کاهش وزن سازه، مقاومت بسیار زیاد در برابر نفوذ حشرات موزی و … اشاره نمود.

طبیعی است که استفاده از این سازه ها، مشکلات و معایبی به همراه داشته باشد. اول اینکه بایستی هزینه خرید سازه های پیش ساخته را به صورت یکجا پرداخت نمود. در برخی از زمین ها به علت ناهموار بودن سطح زمین نمی توان به راحتی از سازه های پیش ساخته استفاده نمود. برخی از انواع مصالح پیش ساخته را نمی توان به اندازه های دیگر تغییر داد.

پیش ساختگی در صنعت ساختمان، زمینه پیشرفت صنعت ساختمان

ساخت و سازهای مختلف با استفاده از پیش ساختگی و محصولات آن از جنبه های گوناگونی بهبود پیدا کرده است. بسیاری از مراحل ساخت و ساز به ویژه مراحل نازک کاری به سرعت اجرا می شوند. با استفاده از پیش ساختگی، بهتر می توان بر روی کیفیت مصالح ساختمانی نظارت داشت. استفاده از مصالح ساختمانی پیشرفته به افزایش ایمنی اجرای مراحل مختلف ساختمان سازی کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *