Search
Close this search box.

اجرای انواع ستون بتنی

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

اجرای انواع ستون بتنی بایستی مطابق با استانداردها و ضوابط کار باشد تا ستون های احداثی دارای بیشترین استحکام و مقاومت باشند.

ستون، عضو مهمی از سازه است که بارهای فشاری از روی سازه را به زیر سازه انتقال می دهد. این عضو از سازه را یک عضو فشاری می دانند و به اجرای درست و اصولی آن، اهمیت زیادی می دهند.

ستون بتنی چیست؟

بتن در موارد مختلفی در ساختمان به کار می رود که یکی از آنها، احداث ستون می باشد. هر نوع بتنی که برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد از بتن معمولی گرفته تا بتن پیش تنیده و بتن هوشمند و … باید کیفیت بسیار بالایی داشته باشند.

ستون بتنی، بارهای فشاری سازه را تحمل می کند تا برای سازه مشکلی بوجود نیاید. بتنی که برای ساخت ستون بتنی به کار می رود ممکن است از نوع بتن مسلح، بتن ساده و بتن آرمه و … باشد. اما معمولاً از بتن مسلح و بتن آرمه برای ساخت ستون بتنی استفاده می کنند.

روش های اجرای انواع ستون بتنی

ستون های بتنی و سایر اعضای به کار رفته در سازه بتنی به روش پیش ساخته یا برجا به کار می روند. استفاده از ستون بتنی پیش ساخته آسان تر است. زیرا ساخت ستون در کارخانه انجام می شود و سپس به محل پروژه انتقال داده می شود.

زمانی که بتن به محل پروژه می آید به صورت اصولی به اعضای دیگر بتنی وصل شده و عملکرد خوبی را از خود نشان می دهد. ارتفاع ستون پیش ساخته به اندازه ارتفاع یک یا دو طبقه از سازه معمولی می باشد. این ستون ها سبب تسریع و تسهیل در اجرای ستون های پروژه می شوند و هزینه ها را به شدت کاهش می دهند.

اما ستون بتنی برجا به گونه ای احداث می شود که مراحل احداث به صورت تک به تک در پروژه با دقت بالا اجرا می شود. بیشتر سازه ها با استفاده از ستون های برجا احداث می شوند. در شرایط و حالت های خاصی برای احداث پروژه از ستون های بتنی پیش ساخته استفاده می کنند.

آشنایی با انواع ستون های بتنی با توجه به شکل

اجرای انواع ستون بتنی به تخصص نیاز دارد. ستون های بتنی با توجه به شکل سطح مقطع در چندین نوع مستطیلی، مربعی، دایره ای، ال شکل، تی شکل، وی شکل، شش وجهی، قوسی، وای شکل و وای شکل قوسی ساخته می شوند.

ستون های مستطیلی، رایج ترین شکل اجرای ستون هستند. در انتخاب با نوع ستون باید دانست که هر اندازه که شکل مقطع ستون خاص تر باشد، قالب بندی آن پیچیده تر خواهد بود و به نیروی بیشتری نیاز خواهد داشت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

ستون بتنی مستطیلی

این ستون با مقطع مستطیلی یا مربعی در سازه هایی با فضاهای چهار ضلعی به کار می روند. قالب بندی و اجرای این ستون، پروسه ساده ای دارد. مزیت این ستون ها، سادگی آنها است که سبب سرعت اجرای بالای آنها می شود. هزینه اجرای این ستون بسیار مناسب است و از ستون های دیگر کمتر می باشد.

ستون بتنی دایره ای (بررسی اجرای انواع ستون بتنی )

ستون بتنی دایره ای دارای کاربردهای بسیار خاصی می باشد و برای شمع کوبی ها و سازه هایی با طبقات بالا به کار می رود. از کاربردهای این ستون می توان به احداث فضای بیرونی مسقف، سالن های نمایش و خروجی اضطراری با سطح مقطع بزرگ اشاره نمود.

این ستون در احداث پایه های پل مورد استفاده قرار می گیرد. انتخاب این ستون برای سازه های گوناگون سبب می شود که سازه جذاب تر به نظر بیاید به ویژه زمانی که این ستون ها دارای شیارهای ویژه ای باشند.

ستون بتنی L شکل

این ستون در کنج های دیوارهای مرزی سازه نصب می شود. تمام خصوصیات ستون های مربعی و مستطیلی در این ستون وجود دارد. امروزه در کمتر شرایطی از این ستون استفاده می شود و حالت های دیگر را برای احداث ستون درنظر می گیرند.

ستون منحنی شکل

اجرای انواع ستون بتنی از جمله ستون منحنی شکل باید با توجه به محدودیت های موجود صورت بگیرد. این ستون ها در سازه هایی با دیوارهای منحنی به کار می رود. احداث ستون بتنی منحنی در مواقعی که نمی توان دیگر ستون ها را احداث نمود، انجام می شود. ویژگی منفی این ستون این است که قالب بندی این ستون پیچیده تر و سخت تر از دیگر ستون ها می باشد.

ستون شش ضلعی

این ستون دارای ظاهری خاص است و به منظور نگهداری از سقف های بلند در سازه هایی مثل سالن تئاتر، سالن سینما، باشگاه، ایوان های بزرگ، استودیوها و … نصب می شود. در مواقعی خاص، این ستون به دیگر روش های اجرای ستون ترجیح داده می شود.

ستون V، T  و Y شکل (بررسی روش اجرای انواع ستون بتنی )

ستون وای شکل برای سازه پایه های پل یا روگذر به کار می رود. ستون‌های وی شکل برای سازه های چند ضلعی به کار می روند. ستون‌های تی شکل برای سازه های پل بسیار مناسب است. ستون تی شکل به ستون مربعی یا مستطیلی بسیار شبیه است. در انتخاب هر یک از این ستون ها، باید شرایط پروژه را درنظر گرفت.

اجرای انواع ستون بتنی

انواع ستون با توجه به نوع میلگرد به کار رفته

برای احداث هر نوع ستونی ممکن است از میلگردها و آرماتورهای گوناگونی استفاده نمود. آرماتور طولی، تنگ، دورپیچ، آرماتور انتظار، خاموت و … از جمله آرماتورهایی هستند که می توانند برای احداث ستون به کار روند. ستون های بتنی بر اساس چگونگی بستن آرماتور طولی به چندین مورد زیر دسته بندی می شوند:

  • ستون بتنی تنگ دار
  • ستون بتنی کامپوزیت
  • ستون بتنی دورپیچ دار

انواع ستون بر اساس نحوه اجرای انواع ستون بتنی

در اینجا می خواهیم ستون ها را با توجه به بار گذاری دسته بندی کنیم. تمامی ستون ها در معرض بارگذاری فشاری هستند. اما نقطه اعمال بار روی سطح مقطع همه ستون های بتنی با همدیگر یکسان نیست.

ستون ها با توجه به نوع بارگذاری به دو نوع ستون بتنی تحت بار محوری و ستون بتنی تحت بار خارج از محور تقسیم می شوند. ستون بتنی تحت بار محوری، محور اعمال نیروی فشاری در مرکز جرم سطح مقطع است. اما در ستون بتنی تحت بار خارج از محور، اعمال نیرو بر روی جهت عمودی یا افقی مقطع ستون یا هر دو جهت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرای انواع ستون بتنی
وبلاگ

اجرای انواع ستون بتنی

اجرای انواع ستون بتنی بایستی مطابق با استانداردها و ضوابط کار باشد تا ستون های احداثی دارای بیشترین استحکام و مقاومت باشند.

ادامه مطلب »
کفپوش سخت بتن
وبلاگ

کفپوش بتن سخت چیست؟

کفپوش بتن سخت با مقاومت و استحکام بسیار بالا، جایگزین بسیار خوبی برای کفپوش های گران و نه چندان زیبا می باشد.

ادامه مطلب »