خرید ، قیمت و تولید تیرچه پیش تنیده 12 متری

خرید ، قیمت و تولید تیرچه پیش تنیده 12 متری

 

تیرچه پیش تنیده 12 متری ، یکی از پرکاربردترین و پرمصرف ترین تیرچه ها است که برای دهانه های مختلف قابل نصب می باشد.

یکی از تجهیزات مدرن برای صنعت معماری و ساختمان ، تیرچه پیش تنیده می باشد. استفاده از این محصول در سال های اخیر در ایران افزایش یافته است. زیرا استفاده از این محصولات ، فواید زیادی برای صنعت ساختمان دارد.

از تیرچه پیش تنیده چه می دانید ؟

این نوع تیرچه از ادغام فولاد و بتن پیش تنیده تولید می شود. تیرچه های پیش تنیده دارای مقاومت بسیار زیادی هستند که طول عمر سازه ها را افزایش می دهند. کیفیت و مقاومت بالای تیرچه های پیش تنیده ، ناشی از اعمال فشار چند جهتی به آنها در پروسه ساخت می باشد. وارد شدن فشار و نیرو به اجزای تیرچه سبب پیش تنیدگی و اتصال اجزای تیرچه به یکدیگر می شود. بنابراین ، مقاومت تیرچه بسیار افزایش پیدا می کند و در مقابل بارهای ثابت و متغیر بسیار پایدار و استوار می شود.

ظاهر تمامی تیرچه های پیش تنیده از جمله تیرچه پیش تنیده 12 متری ، غیر هم سطح است و دارای برجستگی ها و فرورفتگی های بسیار ریزی است. سطح مقطع این تیرچه ها ، تی شکل می باشد. اگر نگاهی به سطح ابتدایی و انتهایی تیرچه شود ، شمار میلگردهای فولادی موجود در آن را می توان به وضوح مشاهده نمود.

یکی از خصوصیات مهم این تیرچه ها ، امکان تولید آنها در طول های بالاتر از سایر تیرچه ها است. تیرچه های پیش تنیده را در طول های مختلفی تولید نموده که متداول ترین آنها در اندازه های 8 الی 12 متر است. این تیرچه ها را می توان برای دهانه های بالاتر از 12 متر ، بدون هیچ محدودیتی به کار برد. هر اندازه که سازه ها و ساختمان ها بزرگتر باشند ، بهره گیری از تیرچه های پیش تنیده سودمندتر و اقتصادی تر خواهد بود.

سقف پیش تنیده ( Prestressed ) چیست ؟

سقف های تولید شده با این نوع تیرچه ها را ، سقف پیش تنیده می گویند. این سقف ها با استفاده از تیرچه های پیش تنیده در ابعاد مختلف از جمله تیرچه پیش تنیده 12 متری تولید می شوند. تکنیک پیش تنیدگی در سال های اخیر ، تحول بزرگی را در عرصه ساخت و ساز بوجود آورده است.

اجرای سقف پیش تنیدگی بدین شکل است که سازنده با به کار بردن کابل های فولادی در غلاف هایی که برای سازه بتنی درنظر گرفته شده است ، موجب افزایش مقاومت و ظرفیت تحمل وزن آنها می شود. کابل ها در مسیر خوابانده شده و در قسمت آخر تیکه بتنی پیوند خورده و کاملاً بسته می شوند. برای تیرچه های عادی از آرماتور و میلگرد استفاده شده اما برای تیرچه های پیش تنیده از کابل ها استفاده می شود.

یک مسئله مهمی که در رابطه با سقف پیش تنیده وجود دارد این است که برای اجرای هر سازه ای به طراحی ویژه ای نیاز است. بنابراین سازنده یا مهندس باید با توجه به این مسئله از تجهیزات مناسب استفاده نموده و تمامی اصول و استانداردهای لازم را رعایت کند.

کاربرد تیرچه پیش تنیده 12 متری

از تیرچه های پیش تنیده در سازه های مختلفی استفاده نموده که با توجه به ویژگی سازه ها از ابعاد مناسب تیرچه ها استفاده می کنند. برخی از کاربردهای تیرچه های پیش تنیده عبارتند از :

  • سازه های صنعتی همانند کارخانه ها ، پالایشگاه ها و ...
  • ساختمان های تجاری
  • سازه های تفریحی همانند سینماها و موزه ها
  • پل ها و سدها
  • پارکینگ های طبقاتی
  • برج ها و مجتمع های مسکونی
  • ساختمان های اداری
  • هتل ها ، مهمان سراها و تالارها
  • و ...

روش های اجرای سقف پیش تنیده

اجرای سقف های پیش تنیده به دو شکل صورت می گیرد که شامل روش چسبیده و روش غیرچسبیده می باشد. هر یک از این روش ها را به صورت مختصر بررسی می کنیم تا با نحوه استفاده از تیرچه پیش تنیده 12 متری و 8 متری و ... تا حدودی آشنا شویم.

روش چسبیده : در این تکنیک ، عبور کابل های پس کشیده از مرکز غلاف های گالوانیزه ای انجام می شود. بعد از فرآیند بتن ریزی و گذر کابل ها ، حفره های موجود را توسط دوغاب می پوشانند.

روش غیرچسبیده : در این تکنیک ، نخست بتن ریزی کرده و بعد از به حد نصاب رسیدن مقاومت فشاری آنها ، کابل ها پیاده سازی می شوند. کابل ها در یک پوشش خوابانده شده و توسط گریس مخفی می شوند.

سقف پیش تنیده در چندین مرحله پیاده سازی شده که شامل قالب بندی ، آرماتوربندی ، بتن ریزی می باشد. مهندسین باید در پیاده سازی هر یک از این مراحل نظارت داشته باشند تا استحکام و مقاومت سقف به میزان حداکثری برسد.

مزایای استفاده از تیرچه پیش تنیده 12 متری

  • به دلیل عدم نیاز به استفاده از تیر ، سرعت اجرای سقف تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می کند.
  • امکان فضاسازی بهتر در پروژه های مختلف فراهم می شود. زیرا دست مهندسان و سازندگان با توجه به حذف ستون ها و تیرهای اضافی بازتر است.
  • سقف پیش تنیده از تحمل زیادی در مقابل فشار بارهای وارده به آن برخوردار است. احتمال ترک خوردگی بتن ، بسیار کاهش پیدا می کند.
  • به علت یکپارچگی سقف ها و انعطاف پذیری بالای آنها ، مقاومت سازه ها در مقابل زمین لرزه نسبتاً افزایش پیدا می کند.
  • زمانی که سقف ها با استفاده از تیرچه پیش تنیده 12 متری و ... ساخته می شوند ، ارتفاع طبقات را می توان کاهش داد که این مسئله به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.
  • وزن سازه ها به دلیل عدم پیاده سازی تیرها ، کاهش ارتفاع طبقات ، کاهش ضخامت دال ، کاهش ابعاد برخی از اجزای سازه و ... کاهش پیدا می کند.
  • تیرچه های پیش تنیده برای ساخت اجزای سازه ای یکدست و فاقد ترک و جلوگیری از ایجاد اثرات انبساط و انقباض دمایی ، کاملاً ایده آل هستند.
  • زمانی که تیرهای وسطی در سقف های پیش تنیده حذف شوند ، کانال های تأسیساتی را به راحتی از محل موردنظر خود رد می کنند.

مشخصات فنی تیرچه های پیش تنیده دوازده متری

برای خرید تیرچه پیش تنیده 12 متری باید به مشخصات فنی آن توجه داشته باشید. مشخصات فنی این تیرچه ها شامل طول تیرچه های پیش تنیده ، طرح های محاسباتی ، شمار کابل های کششی ، میزان وزن مرده و زنده ، شرایط محل نگهداری و استفاده از تیرچه ها ، قطر کابل ها و ... می باشد. همچنین مشخصات فنی اختصاصی این تیرچه ها شامل برخورداری از وایر آجدار و مضرس بودن سطح تماس تیرچه با بتن جاریز است. در زمان خرید تیرچه های پیش تنیده با دقت بسیار زیادی به موارد گفته شده توجه کنید تا حداکثر بازدهی و راندمان را در استفاده از این تیرچه ها شاهد باشیم.

تیرچه های پیش تنیده در چه طولی اجرا می شوند ؟

هر یک از تیرچه های پیش تنیده از جمله تیرچه پیش تنیده 12 متری برای دهانه هایی با ابعاد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. آیین نامه طرح و محاسبات اجزای بتنی پیش تنیده جهت بکارگیری سقف پیش تنیده ، اندازه های خاصی را مشخص نکرده است.

نکته ای که باید بدان توجه نمود این است که امکان جابه جایی تیرچه های پیش تنیده با طول بیشتر از دوازده متر از طریق تریلی وجود ندارد. بنابراین باید از جرثقیل برای حمل آنها استفاده نمود. بنابراین اگر در استفاده از جرثقیل محدودیت وجود دارد و طول دهانه ها بسیار بزرگ است ، باید از متدهای دیگری برای اجرای آنها استفاده نمود.

اغلب سازندگان تیرچه ها با استفاده از تیرچه های منفرد برای دهانه های بزرگ مخالف هستند و تیرچه های دوبل یا مضاعف را برای دهانه های بزرگ مناسب می دانند. تیرچه پیش تنیده 12 متری ، اقتصادی ترین روش برای پوشش دهانه های تا 12 متر می باشد. برای پوشش دهانه های بیشتر از 12 متر ، روش های مختلفی وجود داشته که اغلب آنها به هزینه زیادی نیاز دارند.

در مجموع کاربرد تیرچه های مختلف برای پوشاندن دهانه ها را بدین صورت بیان می کنیم :

تیرچه های بتنی دوبل برای دهانه های تا 10 متر مناسب است.

تیرچه های فلزی برای دهانه های تا 7 متر مناسب است.

و تیرچه های پیش تنیده منفرد برای دهانه های تا 9.5 متر و تیرچه های پیش تنیده دوبل برای دهانه های تا 12 متر مناسب هستند.

مهمترین دلایل مقرون به صرفه بودن تیرچه های پیش تنیده

تیرچه پیش تنیده 12 متری برای اجرای سقف ها ، بسیار مقرون به صرفه است. اما برخی همچنان به استفاده از تکنیک های دیگری برای پیاده سازی سقف های سازه ها ، اصرار دارند. این تکنیک ها معمولاً هزینه های زیادی بر روی دست سازندگان می گذارند. مهمترین دلایلی که موجب اقتصادی بودن استفاده از تیرچه های پیش تنیده شده است شامل بهره گیری از فناوری پیش تنیدگی ، تولید انبوه در کارخانه بتن پیش فشرده ایران ، بکارگیری کمتر فولاد در ساخت تیرچه پیش تنیده و ... می باشد. مجموعه بتن پیش فشرده ایران ( bpico ) بر اساس استانداردها و دستورالعمل های بین المللی به ساخت این تیرچه ها اقدام می نماید.

استفاده از قلاب در تیرچه های پیش تنیده

برای تیرچه پیش تنیده 12 متری و سایر ابعاد ممکن است از قلاب استفاده کنند. استفاده از قلاب در این تیرچه ها ، دلایلی دارد. اول اینکه قلاب نقش برش گیر در سقف را می تواند ایفا کند. دوم اینکه وجود قلاب در تیرچه ها سبب جابه جایی آسانتر آنها می شود.

تیرچه های پیش تنیده قلاب دار از مقاوم ترین و ماندگارترین تیرچه های پیش تنیده می باشند. البته در هنگام خرید این تیرچه ها باید دقت داشت که قلاب های آنها نمایشی نباشند. برخی از سازندگان ، قلاب ها را صرفاً به جهت زیبایی در تیرچه ها به کار می برند که استفاده از چنین تیرچه هایی سبب کاهش استحکام سازه ها می شود. لذا به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید.

خرید تیرچه پیش تنیده 12 متری

برای خرید این محصول باید مواردی را لحاظ بفرمایید تا محصولی مقاوم و باکیفیت را انتخاب کنید.

یک تیرچه پیش تنیده باید وزنی معادل با 28 کیلوگرم و یا بیشتر به ازای هر یک متر طول داشته باشد. بنابراین یک تیرچه پیش تنیده دوازده متری باید وزنی بیشتر از 12 * 28  کیلوگرم داشته باشد که وزنی حدود 336 کیلوگرم می شود.

تیرچه پیش تنیده دوازده متری باید از گواهینامه استاندارد برخوردار باشد. توجه به شاخصه های کیفی تیرچه پیش تنیده دوازده متری بسیار مهم است. برای اینکه تشخیص دهید تیرچه ها استاندارد هستند یا استاندارد نیستند ، روش هایی وجود دارد. اما کار عاقلانه این است که با خرید این محصولات از یک سازنده معتبر و حرفه ای از استاندارد بودن و کیفیت بالای آنها اطمینان حاصل کنید. بدین ترتیب دیگر نیازی ندارید که تک تک به بررسی شاخصه های فنی و کیفی محصول بپردازید.

قیمت تیرچه پیش تنیده 12 متری

تیرچه های پیش تنیده دارای نرخ ثابتی نیستند. زیرا نوسانات بازار سبب کاهش و افزایش قیمت این نوع تیرچه ها به صورت روزانه می شود. البته گاهی بازار ، روز آرامی را پشت سر گذاشته است و ممکن است نرخ تیرچه ثابت بماند. شما برای اطلاع از قیمت تیرچه پیش تنیده دوازده متری می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل کنید.

میزان مرغوبیت و کیفیت ظاهری تیرچه پیش تنیده های دوازده متری بر روی قیمت آن اثر می گذارد. دستگاه های مورد استفاده برای ساخت تیرچه پیش تنیده ، در کیفیت تیرچه ها اثر می گذارند. مسلماً قیمت تیرچه پیش تنیده درجه یک که بر اساس استانداردها ساخته شده باشد و برای ساخت آن از برترین متریال استفاده شده باشد ، بیشتر است.

البته برخی از تولیدکنندگان حرفه ای همانند مجموعه بتن پیش فشرده ایران ( bpico ) ، محصولات باکیفیت را با قیمت بسیار مناسب به مشتریان عرضه می نماید. تیرچه پیش تنیده 12 متری ، یکی از محصولات این کارخانه است که با بالاترین کیفیت ساخته شده است. مهندسان بزرگی بر روند ساخت این محصول نظارت کرده اند و کیفیت آن را تأیید نموده اند. مجموعه بتن پیش فشرده ایران ( bpico ) ، ارائه دهنده مناسب ترین قیمت تیرچه پیش تنیده مرغوب و باکیفیت در سراسر ایران است. ما با هدف کسب رضایت مشتریان به کیفیت محصولات خود ، توجه بسیار زیادی می کنیم.