Search
Close this search box.

مزایای فناوری پیش تنیدگی

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

مزایای فناوری پیش تنیدگی بسیار زیاد است. در این مقاله ضمن ارائه توضیحات مفیدی درباره پیش تنیدگی، با مزایای آن آشنا می شویم. بتن پیش تنیده، بتنی است که با استفاده فناوری مدرن پیش تنیدگی ساخته شده است.

امروزه استفاده از بتن پیش تنیده برای ساختمان سازی، بسیار متداول شده است. برای ساخت هر پروژه ای که استفاده از بتن پیش تنیده برای آن توجیه اقتصادی داشته باشد، می توان از بتن پیش تنیده استفاده کرد و از مزایای بی شماری بهره مند شد.

ابداع پیش تنیدگی، یک تحول بزرگ در ساختمان سازی برای پیش تنیده کردن بتن، نیرویی از سوی کابل ها از طرفین به بتن اعمال شده که سبب به حداقل رسیدن تنش کششی در عضو می شود و یا آن را کاملاً از بین می رود.

با این کار، یک تنش دائمی و ثابت به میزان معینی در بتن بوجود می آید که به دنبال آن، مقاومت بابری عضو به حداکثر میزان ممکن می رسد و موجب کاهش ترک های حاصل از لنگر خمشی می شود.

مزایای فناوری پیش تنیدگی موجب شده است که در سالهای اخیر به استفاده از مصالح ساختمانی ساخته شده با این بتن، اهمیت زیادی دهند. در سالهای دور به استفاده از بتنی با مقاومت بالا، آن چنان اهمیتی داده نمی شد.

از حدود قرن بیستم میلادی، برای نخستین بار برای ساخت بتن، مقاوم ترین بتن را انتخاب کردند. خروجی کار، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بود و دارای حداکثر مقاومت بود. از این زمان به بعد به استفاده از بتن پیش تنیده اهمیت زیادی دادند و دیگر از بتن های معمولی مانند سابق استفاده نکردند.

فولاد و مفتول پیش تنیده

مزایای فناوری پیش تنیدگی را بررسی خواهیم کرد. فولادهای به کار رفته در ساخت بتن و سازه های پیش تنیده با آلیاژهای گوناگونی از فولاد ساخته شده است تا مقاومت موردنیاز برای بکارگیری در بتن و سازه پیش تنیده، ایجاد شود.

فولادهای پیش تنیده در چندین قالب کابل، رشته، سیم و میله و … تولید می شوند. این فولادها به خوبی می توانند با بتن پیوند برقرار کنند. فولادهای پیش تنیده دارای ویژگی های مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، مقاومت کششی بالا برای ایجاد تنش حداکثری در فولاد، برخورداری از خاصیت خمیری برای تنش های فوق العاده بالا، برخورداری از ضریب ارتجاعی فوق العاده برای چسبیدن به تندان ها، پایین بودن میزان هدر رفت تنش حاصل از خزش و … می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

آنچه که در بتن پیش تنیده و بتن مسلح متفاوت است

مزایای فناوری پیش تنیدگی سبب شده است که بتن پیش تنیده جایگزین بتن مسلح شود. تفاوت بتن پیش تنیده و بتن مسلح این است که برای ساخت بتن پیش تنیده از مقاوم ترین بتن و فولاد استفاده می شود.

اما در ساخت بتن مسلح از بتن و فولادی با حداقل مقاومت استفاده می شود. در واقع آلیاژ فولاد به کار رفته در بتن پیش تنیده با آلیاژ فولاد به کار رفته در بتن معمولی است.

سازه هایی که با استفاده از بتن پیش تنیده احداث شده اند، وزن بسیار کمتری از سازه های بتن مسلح دارند. در سازه های بتن پیش تنیده از فولاد و بتن کمتری استفاده می شود. در سازه های پیش تنیده از مقاومت تمام سطح مقطع بتن، بهره گرفته می شود که نتیجه بسیار ارزشمندی دارد.

برجسته ترین مزایای فناوری پیش تنیدگی چیست ؟

پیش تنیدگی، نتایج مهمی را به دنبال دارد که برخی از آنها موارد زیر هستند :

– سازه هایی که با استفاده از بتن پیش تنیده ساخته شده اند، فوق العاده انعطاف پذیر هستند. این انعطاف پذیری در معماری سازه ها هم مشهود است. شما می توانید سازه هایی را احداث کنید که نقشه پلان های آن مطابق با دلخواه شما باشد. یعنی از شر برخی از ستون های مزاحم طراحی پلان ها، راحت می شوید.

– حذف ترک های بتنی و خیز به سمت پایین در سازه ها مدیون فناوری پیش‌تنیدگی است. چنین سازه هایی بیشتر از آنچه که شما فکر کنید، عمر می کنند.

– فناوری پیش‌تنیدگی سبب شده است که سازه با سرعت بالایی اجرا شود.

– از مهمترین مزایای فناوری پیش تنیدگی این است که می توان خسارت های زمین لرزه را به کمترین میزان رساند.

– در چنین سازه هایی از کمترین میزان جک استفاده می شود چراکه فاصله آنها در زیر تیرچه ها بسیار زیاد است.

– امکان نظارت بر کیفیت مداوم سازه در لابراتوار به علت پیش ساخته بودن بتن، وجود دارد.

– امکان تولید انبوه در کوتاهترین زمان ممکن با استفاده از بتن پیش تنیده وجود دارد.

– در سازه های بتن پیش تنیده، آویز سقف ها از بین رفته و سطح یکدست و بسیار خوبی ایجاد می شود.

– از دیگر مزایای فناوری پیش تنیدگی، می توان به کاهش وزن سازه ها اشاره نمود که خود این امر، زمینه ساز اتفاقات بسیار خوبی است.

– در چنین سازه هایی بیشترین خروج از مرکز در تاندون ها به راحت ترین شکل ممکن ایجاد می شود.

– نصب تأسیسات گرمایشی در چنین سازه هایی بسیار آسان است.

– سازه های احداث شده با چنین بتنی، کمترین ارتفاع ممکن را خواهد داشت.

– این سازه ها در هر شرایط جوی قابل اجرا است. چرا که بتن پیش تنیده با هر آب و هوایی سازگار است.

– مقایسه هزینه های ساخت سازه های بتن پیش تنیده با هزینه های ساخت سازه های بتن معمولی نشان می دهد که استفاده از بتن پیش فشرده بسیار اقتصادی است.

مزایای فناوری پیش تنیدگی

مزایای فناوری پیش تنیدگی بیشتر است یا معایب آن ؟

استفاده از بتن ساخته شده با فناوری پیش‌تنیدگی، بسیار سودمند است. برای این بتن ها نمی توان معایب خاصی را عنوان نمود. اما برخی از کارشناسان چالش هایی مانند استفاده از تجهیزات ویژه برای جابه جایی بتن پیش تنیده، نیاز به دقت بسیار بالا برای تهیه این بتن ها و نیاز به استفاده از نیروهای ماهر و … را معایب بتن پیش تنیده می دانند. اما ما به شما توصیه می کنیم که سازه های بزرگ را حتماً با استفاده از بتن پیش تنیده احداث کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *