Search
Close this search box.

اجرای سقف بتنی پیش تنیده پس کشیده

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

سقف بتنی پیش تنیده پس کشیده، یک روش اجرای سقف انواع سازه های مسکونی ، اداری ، تفریحی و گردشگری ، تجاری و … است. ورود مصالح ساختمانی جدید به صنعت ساخت و ساز سبب شده است که ساختمان سازی با روش های مختلفی انجام شود. تغییر و تحولات موجود در صنعت ساخت و ساز، نتایج مثبتی را به همراه داشته است. سازه هایی که با مصالح ساختمانی جدید و تکنیک های نوین اجرایی ، احداث می شوند از هر نظر ( زیبایی ، مقاومت ، طراحی ، امکانات و … ) با سازه های قدیمی متفاوت هستند.

یکی از مصالح ساختمانی جدید که امروزه به استفاده از آن توجه زیادی شده است و در اغلب ساخت و سازها مورداستفاده قرار می گیرد ، بتن پیش تنیده است. با استفاده از بتن پیش تنیده ( بتن پیش فشرده ) می توان سازه هایی را احداث نمود که مقاوم تر و مقرون به صرفه تر هستند. یکی از روش های اجرای سقف با استفاده از این نوع بتن را به شما معرفی می کنیم.

سقف بتنی پیش تنیده پس کشیده

سقف بتنی پیش تنیده پس کشیده چیست ؟

پیش تنیدگی ، یعنی تنش های دائمی از پیش ایجاد شده که این تنش ها ، قابلیت حذف سایر تنش های حاصل در عضو را داشته باشند. بتن از نظر مقاومت فشاری بسیار خوب اما از نظر مقاومت کششی بسیار ناامید کننده است. پس سازه های بتن آرمه با مشکل ترک خوردگی مواجه خواهند شد. اگر از نوعی فولاد در بتن به عنوان آرماتور کشی بهره بگیرند ، احتمال ترک خوردگی بتن را به شدت کاهش می دهند.

در سیستم پیش تنیده، کابل هایی با مقاومت کششی بسیار بالا را به جای آرماتورهای معمولی به کار می برند. این کابل ها در معرض کشش بالایی قرار داشته اند و در دو سر تیر با استفاده از ابزارهای ویژه ای، فیکس شده اند. کابل های پیش کشیده بعد از خلاص شدن از کشش، در تلاش برای بازگشت به حالت اول خود هستند تا جمع شوند.

لذا یک نیروی فشاری قدرتمندی در بخش زیرین تار خنثی در بتن بوجود آمده که به دنبال آن نیرو ، در برابر نیروی کشش که توسط بارهای ثقلی در بتن بوجود بیاید ، ایستادگی لازم ایجاد شود. حال اینکه آن نیرو به چه شکل و به چه صورت اعمال شود ، دو حالت ایجاد می شود که شامل پس کشیدگی و پیش کشیدگی است. در سیستم پیش کشیده ، نخست فولاد در معرض کشش و در دو سر عضو از طریق گیره هایی سوار می شود. سپس بتن زیری نموده و صبر می کنند تا بتن به یک نقطه مشخصی از مقاومت برسد. سپس فولادهای پیش تنیدگی در انتهای تیرها قطع می شوند که در این حین ، نیروی پیش تنیدگی به شکل نیروی فشاری بر عضو وارد می شود.

اجرای سقف بتنی پیش تنیده پس کشیده باید به صورت اصولی و درست انجام شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

ضوابط و الزامات اجرای این سقف :

1- این روش اجرای سقف را می توان برای تمامی مناطق لرزه خیز به کار برد.

2- اصول اجرای این سقف باید با توجه به اصول ACI318 آئین نامه طرح و محاسبه قطعات بتن پیش تنیده محتوای سالنامه 250 ارگان مدیریت و برنامه ریزی کشور که جزء الحاقی ضوابط بتن ایران است ، صورت بگیرد.

3- توجه به مینیمم رده بتن مصرفی تراز C30 در این سیستم ، ضرورت دارد. توجه به محافظت از فولادهای پیش تنیده در مقابل خوردگی ، مهم است و نباید بی توجهی نسبت به این مسئله صورت بگیرد.

تمامی کابل ها برای اجرای سقف بتنی پیش تنیده پس کشیده باید با استفاده از دوغاب سیمان پس از کشش کابل ها درون غلاف ها تزریق شوند و یا با استفاده از سایر مواد ، پوشانده شوند تا از زنگ زدگی و خوردگی در امان باشند. برای مهار نیروی کشش کابل ها باید از جک های کالیبره شده بسیار دقیق استفاده کرد. برای تخریب ای سقف باید به خطراتی که ممکن است ایجاد شود توجه کرد و تخریب سیستم به صورت برنامه ریزی شده و حساب شده انجام شود. برای اجرای سقف بتنی پیش تنیده پس کشیده باید از نیروهای ماهر و متخصص در این زمینه استفاده شود.

سقف بتنی پیش تنیده پس کشیده

افت در اعضای پیش تنیده پس کشیده

مسئله مهمی است که نباید از نظر مهندسان و سازندگان دور بماند. افت نیروی پس کشیدگی ناشی از اصطکاک میان کابل و غلاف ، افت ناشی از لغزش مهار انتهایی و زیر رفتن گوه گیرداری در سر و ته کابل ، افت ناشی از آویزان شدن فولاد ، افت ناشی از خزش و … از جمله مواردی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

مهندسان و سازندگان باید درنظر داشته باشند که اجرای سقف بتنی پیش تنیده پس کشیده برای دهانه های کوچک ، منفعت اقتصادی نخواهد داشت و بالعکس ممکن است موجب افزایش هزینه ها شود. در بکارگیری دال های تخت پیش تنیده پس کشیده به جهت طویل بودن دهانه ها و حضور نیروهای ثقلی بسیار بزرگ، لحاظ نمودن اقدامات موردنیاز برای مهار برش سوراخ کننده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

به منظور دستیابی به یک طرح ایده آل و به صرفه از نظر میزان مصالح و هزینه و … بایستی طراحی و اجرای دال ها به صورتی انجام شود که پیش تنیدگی صد درصدی انجام شود و امکان بهره برداری از کل مقطع در فشار وجود داشته باشد. امتیازات اجرای سقف سازه های مختلف به این روش نوین اگر سقف سازه های مختلف به این روش اجرا شوند، نتایج بسیار مثبتی بدست می آید.

سقف بتنی پیش تنیده پس کشیده با هزینه کمتری نسبت به برخی از سقف ها اجرا می شود. ضخامت این سقف کم است و این مسئله موجب کاهش چندین متری ارتفاع سازه می شود که این مسئله از نظر اقتصادی به صرفه است. مقاومت این سقف ها در برابر لرزش ایده آل است. تازه اگر لرزشی رخ دهد و سقف ویران شود ، آوار شدن سقف در زمان دیرتری رخ می دهد و ساکنان برای فرار از ساختمان ، فرصت بیشتری دارند. اجرای این سقف به دلیل طولانی بودن دهانه ها به احداث ستون های متعدد نیاز ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *