Search
Close this search box.

بتن چیست و بهترین نوع بتن برای ساختمان سازی کدام است ؟

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

بهترین نوع بتن برای ساختمان‌ سازی ، بتنی است که از حداکثر مقاومت کششی و فشاری برخوردار است و سازه را ایمن می کند. بتن ، ماده ای مرکب و متشکل از سنگدانه های ریز و درشت است که توسط سیمان و آب به یکدیگر اتصال پیدا کرده اند.

آب سبب واکنش این مواد با همدیگر شده و مقاوم ترین ماتریکس را بوجود می آورد. ترکیب حاصل دارای کاربردهای بسیار زیادی است. بتن ، یکی از مصالح ساختمانی ضروری برای ساختمان سازی است که بیشتر در ساختمان های اسکلت بتنی به کار می رود.

میزان مقاومت بتن متأثر از دما و رطوبت است. چنانچه بتن بسیار سریع خشک شود ، باید عمل آوری صورت بگیرد. برای عمل آوری ، اول بتن ریزی کرده و سپس اندکی آب بر روی آن می ریزند تا بتن مرطوب شود. هوای سرد تأثیر بدی بر روی بتن دارد و ممکن است موجب ایجاد تغییرات بدی در آن شود. بدین منظور از کلسیم کلرید استفاده نموده تا با افزودن آن به سیمان ، از ایجاد تغییر منفی در بتن جلوگیری شود.

بهترین نوع بتن برای ساختمان‌ سازی چیست ؟

بتن های زیادی در ساختمان سازی مورداستفاده قرار می گیرند. از انواع بتن مورداستفاده در ساختمان سازی می توان به بتن ساده ، بتن سبک ، بتن سنگین ، بتن آرمه ، بتن پیش تنیده ، بتن حفره هوا ، بتن آسفالت ، بتن آماده ، بتن خود ترمیم شونده ، بتن پلیمر ، بتن خود تحکیم شونده ، بتن نفوذ پذیر ، بتن پمپی ، بتن آهک ، بتن شیشه ، بتن شاتکریت و … اشاره نمود.

استفاده از برخی از این بتن ها در ساختمان سازی رواج پیدا کرده است. اما برخی از این بتن ها در ساختمان سازی ، آنچنان مورداستفاده قرار نمی گیرند و در موارد دیگری کاربرد دارند. در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

کاربرد هر یک از انواع بتن بهترین نوع بتن برای ساختمان‌ سازی

با توجه به کارایی هر یک از آنها مشخص می شود. بتن پیش تنیده ، یکی از انواع بتن است که بیشتر برای اجرای سقف مورداستفاده قرار می گیرد. سقف تیرچه پیش تنیده ، یکی از بهترین روش های اجرای سقف است که اجرای آن مزایای بسیار زیادی دارد.

سازه هایی که دارای این سقف هستند ، بسیار مقاوم و سبک هستند. حتماً در ادامه به صورت جداگانه به بررسی بتن پیش تنیده می پردازیم. برای فونداسیون و کف سازه از بتنی باید استفاده شود که حداکثر مقامت را داشته باشد و بتواند فونداسیون سازه را صد درصد ایمن و مقاوم کند.

از بتن آسفالت برای احداث پارکینگ های طبقاتی استفاده می شود. استفاده از این بتن برای احداث پارکینگ های طبقاتی ، نتایج مثبتی را به همراه دارد. یک نمونه از بهترین نوع بتن برای ساختمان‌ سازی ، بتن استامپی می باشد که در راهروها ، پاسیو ، کف طبقات و … مورد استفاده قرار می گیرد.

بتن ریزی با بتن استامپی ، ظاهر بسیار شیک و زیبایی را ایجاد می کند. از بتن آهکی و مسلح به همراه الیاف در کف سازه استفاده می کنند. البته انتخاب های دیگری برای کف سازی وجود دارد که بتن آهکی و مسلح ، یکی از آنها است. برای احداث سازه های مرتفع و آسمان خراش و … از بتن پمپ شده استفاده می کنند. بتن مناسب برای ایجاد نمای رومی ، بتن مسلح با الیاف شیشه می باشد.

آشنایی بیشتر با بهترین نوع بتن برای ساختمان‌ سازی

بتن پیش تنیده ، یکی از مقاوم ترین بتن است که در آن از میله های تقویت کننده استفاده می شود. در حین قرارگیری میله های تقویت کننده در مخلوط بتن ، سیم ها را در بخش انتهایی فیکس نموده تا این قسمت در مقابل نیروهای کششی مقاوم شود.

برای تولید بتن پیش تنیده حتماً به تجهیزات کششی نیاز است. بتن پیش تنیده در کارخانه تولید شده و به محل پروژه منتقل می شود. با استفاده از بتن پیش تنیده می توان مقاومت سازه را به صورت قابل توجهی افزایش داد.

چنین سازه ای در زمان لرزش ، عکس العمل خوبی داشته و در صورت خرابی ، کمترین خسارت را ایجاد می کند. تفاوت این بتن با بتن مسلح این است که دارای مقاومت کششی بسیار بالایی است و همین مسئله موجب شده است که این بتن را از بهترین نوع بتن برای ساختمان‌ سازی بدانند.

استفاده از این بتن برای ساخت هر سازه ای موجب کاهش هزینه ها می شود. با وجود بتن پیش تنیده ، طول دهانه ها افزایش یافته و سبب می شود که به پایه ها و ستون های کمتری نیاز باشد و این مسئله موجب یک طراحی بهینه و ایده آل می شود.

از بتن پیش تنیده می توان برای ساخت سازه های مسکونی ، تجاری ، اداری ، ورزشی ، تفریحی ، احداث پل و … استفاده نمود. در واقع استفاده از این بتن برای سازه هایی که بار مرده زیادی دارند ، سودمند خواهد بود. چرا که تنش های از پیش ایجاد شده در بتن پیش تنیده موجب حذف بسیاری از تنش های ناشی از بارهای مرده و زنده می شود.

استفاده از بتن با دانسیته بالا

یکی از بهترین نوع بتن برای ساختمان‌ سازی ، بتن با دانسیته بالا است. این بتن از دانسیته هایی میان 3000 تا 4000 کیلوگرم بر مترمکعب برخوردار است. این بتن دارای سنگدانه های سنگین است. دانه های سنگ خورده شده در حکم درشت دانه در این بتن به کار می روند.

باریت ، یکی از درشت دانه های به کار رفته در تولید این بتن است. این سنگ دانه ها برای احداث بتن های به کار رفته در احداث نیروگاه های اتمی و سایر پروژه ها ، مناسب است. چرا که مقاومت عضو در مقابل انواع امواج و تشعشعات را افزایش می دهد.

بنابراین بهره گیری از این بتن در ساخت سازه های مختلف ، سودمند خواهد بود. پس از آشنایی با بهترین نوع بتن برای ساختمان‌ سازی ، باید به انتخاب یک کارخانه خوب و حرفه ای برای خرید بتن اهمیت داد تا بتنی را برای ساخت و سازهای خود خریداری نمود که از کیفیت ، مقاومت و دانسیته لازم برخوردار باشد و با استفاده از برترین مواد اولیه تولید شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *