Search
Close this search box.

تفاوت سقف وافل و سقف پیش تنیده

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

سقف وافل و سقف پیش تنیده دارای تفاوت هایی از نظر ضخامت، شیوه اجرا، هزینه اجرا، سرعت اجرا و … می باشند. این دو سقف، از پر کاربردترین سقف هایی هستند که برای سازه های مختلف اجرا می شوند. این سقف ها مناسب سازه هایی با دهانه های بزرگ هستند.

سقف تیرچه پیش تنیده که با استفاده از بتن پیش تنیده اجرا می شود، انتخاب اول بسیاری از سازندگان و مهندسان برای سازه های بزرگ است. اگر پروژه بزرگی در پیش دارید و میان انتخاب روش های اجرای سقف آن مردد هستید، بهتر است به اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می دهیم توجه کنید تا تفاوت های سقف‌های پیش‌تنیده و وافل را بدانید و بر این اساس به انتخاب سقف مناسب سازه خود اقدام کنید.

حداکثر طول دهانه قابل اجرا برای سقف وافل و سقف پیش تنیده

توجه به این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است. ممکن است برای برخی از سازه ها، اجرای سقف به شیوه پیش تنیده به صرفه نباشد. بنابراین باید توجه کرد که حداکثر طول دهانه قابل اجرا برای هر سقفی چه اندازه ای است و بر اساس آن، تصمیم به انتخاب شیوه اجرای سقف بگیرید. ماکزیمم طول دهانه قابل اجرا برای سقف وافل، 15 متر می باشد.

اما سقف پیش تنیده، این محدودیت را ندارد و ماکزیمم طول دهانه قابل اجرا برای آن، بسیار بیشتر از این عدد است. بنابراین اگر به حذف محدودیت های معماری اهمیت می دهید، باید دهانه ها را تا حد ممکن طولانی درنظر بگیرید. بدین منظور بهتر است سقف تیرچه پیش تنیده را انتخاب کنید.

مقایسه ضخامت دو سقف

ضخامت سقف وافل و سقف پیش تنیده، با یکدیگر فرق دارد. ضخامت سقف وافل از سقف تیرچه‌ پیش‌ تنیده بسیار بیشتر است. بنابراین می توان این گونه نتیجه گرفت که سازه های دارای سقف پیش‌ تنیده از سازه های وافل، ضد زلزله تر هستند.

به بیان دیگر، زلزله در سازه های پیش تنیده به احتمال زیاد خسارت کمتری به بار می آورد. اما نازک تر بودن سقف سبب می شود که وزن سازه کمتر باشد و ارتفاع آن کمتر باشد.

بنابراین در نظر داشته باشید که سازه های پیش تنیده سبک تر هستند و ارتفاع کمتری دارند. این مسئله از جنبه های مختلفی حائز اهمیت است.

اگر به سبک بودن سازه های خود اهمیت می دهید که قطعاً همین گونه است، سقف پیش‌تنیده را انتخاب کنید. کم بودن ضخامت سقف، مسئله ای است که امروزه مورد توجه سازندگان و مهندسان بزرگ در کشورهای پیشرفته دنیا قرار گرفته است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نحوه اجرای سقف کاذب

در ادامه بررسی تفاوت های سقف وافل و سقف پیش تنیده به نحوه اجرای سقف کاذب اشاره می کنیم. امروزه از سقف کاذب برای معماری داخلی سازه، استفاده زیادی می شود. برای پیاده سازی سقف وافل حتماً به اجرای سقف کاذب نیاز است.

اما در سقف پیش تنیده لزومی به اجرای سقف کاذب نیست. سقف کاذب، مزایای بسیار زیادی دارد و امتیازات زیادی را بوجود می آورد که از مهمترین آنها می توان به پیشگیری از اتلاف انرژی و جلوگیری از نم و رطوبت اشاره نمود.

با استفاده از سقف کاذب شرایطی ایجاد می شود که نورپردازی بسیار شیک و خوبی را بتوان ایجاد کرد. سقف وافل به خوبی می تواند سازه را عایق بندی کند و مانع از هدر رفت انرژی شود. نور پردازی بسیار زیبا در سازه های سقف وافل به زیبایی دکوراسیون داخلی سازه، کمک زیادی می کند.

این موارد سبب می شود که سقف وافل، طرفداران زیادی داشته باشد. البته منظورمان این نیست که در سازه های بتن پیش تنیده نمی توان دکورسازی و نورپردازی و … را به خوبی انجام داد. اما در سازه های سقف وافل، این کار آسان تر است.

هزینه اجرای سقف وافل و سقف پیش تنیده

اجرای این دو سقف، هزینه متفاوتی بر روی دست سازندگان می گذارد. اجرای سقف وافل، کم هزینه تر از اجرای سقف پیش تنیده است. اما این مسئله را نمی توان به صورت قطعی عنوان نمود. زیرا عوامل مختلفی، تعیین کننده هزینه اجرای سقف می باشند.

بر این اساس ممکن است هزینه اجرای سقف تیرچه پیش تنیده کمتر از هزینه اجرای سقف وافل باشد. برای انتخاب نوع روش اجرای سقف نباید به هزینه ها توجه کرد. با در نظر گرفتن عواملی مانند طول دهانه ها، ویژگی های فنی هر سقف، مدت زمان موردنظر برای اجرای پروژه و … باید درباره انتخاب روش اجرای سقف تصمیم گیری نمود.

تفاوت سقف وافل و سقف پیش تنیده

سرعت اجرای کدام سقف بیشتر است ؟

حال به بررسی سرعت اجرای سقف وافل و سقف پیش تنیده می پردازیم. سقف وافل سریعتر از سقف پیش تنیده اجرا می شود. برای اجرای سقف وافل نیازی نیست که نیروهای ماهر را به خدمت بگیرید. اما اجرای سقف تیرچه پیش تنیده باید توسط کابل ها و جک های ویژه انجام شود.

برای اجرای این سقف باید نیروهای ماهری به خدمت گرفته شود. سازندگان و نیروهای کار باید بدانند که اجرای سقف تیرچه پیش تنیده، پروسه حساسی است و دقت و توجه بسیار زیادی را می طلبد. برای اجرای سقف وافل تنها به میلگردها و بتن های معمولی نیاز است. برای اجرای سقف وافل، محدودیت های خاص و دست و پاگیری وجود ندارد.

کلام آخر

با مهمترین تفاوت های سقف وافل و سقف پیش تنیده آشنا شدیم. اغلب سازندگان برای اجرای سازه های خود به سراغ آسان ترین روش اجرای سقف یعنی سقف وافل می روند.

در حالی که اگر سازندگان به نتایج ارزنده اجرای سقف پیش تنیده توجه کنند، حتماً سقف پیش تنیده را به سقف وافل ترجیح می دهند.

در سقف تیرچه پیش تنیده، فولاد و بتنی به کار رفته است که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین سازه های تیرچه پیش تنیده از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند.

حذف محدودیت های معماری در سازه های تیرچه پیش تنیده، دست معماران را به صورت قابل توجهی باز می گذارد تا سازه ها را مطابق با میل خود طراحی کنند.

با بررسی تفاوت سقف وافل و سقف پیش تنیده به انتخاب روش اجرای سقف خود اقدام کنید. بتن پیش تنیده، مقاوم ترین و مستحکم ترین بتن است که با حداکثر مقاومت کششی خود می تواند عمر سازه ها را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *