Search
Close this search box.

انواع مهار انتهایی پیش تنیدگی

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

انواع مهار انتهایی پیش تنیدگی شامل انتهای مرده و انتهای زنده می باشد. نحوه فیکس بودن هر یک از آنها را بررسی می کنیم. سیستم پیش تنیده به عنوان یک سیستم مبتنی بر فناوری پیش تنیدگی توانسته است جایگاه خوبی در صنعت ساختمان سازی پیدا کند.

سازه هایی که با استفاده از سیستم پیش تنیده احداث می شوند، تفاوت های حائزاهمیتی با سازه های احداث شده با بتن معمولی دارند. بتن پیش تنیده باعث کاهش هزینه های ساخت و ساز، افزایش طول عمر سازه ، افزایش مقاومت سازه در برابر زمین لرزه، طولانی تر شدن دهانه ها و حذف محدودیت های معماری و … می شود که هر یک از این نتایج دارای اهمیت زیادی برای سازندگان است.

در این مقاله به بررسی انواع مهار انتهایی پیش تنیدگی می پردازیم. مقدمه پیش از ارائه توضیحات درباره مهارهای انتهایی، با پیش تنیدگی به خوبی آشنا می شویم.

پیش تنیدگی چیست؟

پیش تنیدگی به معنای بالانس نمودن نیروها و تنش های اعمال شده به سازه است تا عضو موردنظر دچار شکستگی نشود. در واقع اگر می دانیم سازه ای تحت تنش فشاری است، قبل از تحت تنش قرار گرفتن آن به نصب میله های فولادی در آن اقدام نموده تا تنش کششی را اعمال نموده و نیروهای وارد بر سازه را از بین ببرند.

یک بتن پیش تنیده دارای انواع مهار انتهایی پیش تنیدگی است. برای پیش تنیده کردن یک عضو بتنی از دو روش که شامل پیش تنیدگی پیش از عمل آمدن و پیش تنیدگی بعد از عمل آمدن است، استفاده می کنند. هر یک از این روش ها دارای قاعده مختص به خود بوده و به شیوه متفاوتی انجام می شود.

اگر سازه ای با استفاده از بتن پیش تنیده احداث نشده باشد با مشکلات بزرگی مانند ترک خوردن بتن ، دست و پنجه نرم می کند و به دنبال این اتفاق ، سریعاً تخریب شده و به بازسازی نیاز پیدا می کند.

انواع مهار انتهایی پیش تنیدگی

آشنایی با انواع مهار انتهایی پیش تنیدگی

در سیستم پیش تنیده ، دو انتهای زنده و مرده موجود است که در انتهای مرده ، کابل ها به شیوه های گوناگون در جای خود فیکس می شوند و در انتهای زنده ، کابل ها توسط جک در معرض کشش قرار گرفته و از طریق گوه در صفحه مهاری فیکس می شوند.

هر یک از مهارهای انتهایی این سیستم دارای ساختمان خاصی است. بد نیست که مهندسان با جزئیات سیستم پیش تنیدگی به خوبی آشنا باشند و بدانند که ساختار این سیستم چگونه است. تکنیک های مهار کردن فولاد پیش تنیده در انتهای مرده با انواع مهار انتهایی پیش تنیدگی آشنا شدیم.

حال می خواهیم بدانیم که روش های مهار کردن فولاد پیش تنیده در انتهای مرده چگونه است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

روش های مهار کردن فولاد پیش تنیده در انتهای مرده چگونه است

بدین منظور از چندین تکنیک شامل مهار گوه ای ، مهار پیازی ، مهار دکمه ای و گل میخ زنی استفاده می کنند.

مهار گوه ای

مهار گوه ای سیستم های مهار انتهایی متعددی وجود داشته که هر یک بر مبنایی استوار هستند. مهارهایی که بر پایه گوه ای هستند، بیشتر گسترش پیدا می کنند.

در این سیستم با اتکا به عملکرد گوه و اتصال اصطکاکی آن به کابل، کنترل موردنظر صورت می گیرد. از این مهار در سیستم پیش تنیده آزاد بهره می گیرند. کشش انتهای مرده با هدف قفل شدن کابل در صفحه مهاری پیش از ریختن بتن با حداقل کشش ، انجام می شود.

در این تکنیک میان جک و صفحه مهاری ، یک قطعه فولادی اضافی به منظور ایجاد تکیه گاه موقتی تعبیه می کنند. عملیات کشش کابل به منظور قفل شدن در صفحه مهاری در شرایطی که کابل هایی در اندازه معین سفارش داده شده باشد، در کارگاه یا کارخانه با استفاده از ماشین آلات خاصی صورت می گیرد.

مهار دکمه ای ( بررسی انواع مهار انتهایی پیش تنیدگی )

مهارها توسط دستگاه ویژه ای به دو سر کابل پرچ می شود و از طریق یک صفحه درون بتن فیکس می شود. به طور مثال در سیستم گیردار ، این مهار به کار می رود. مهار دکمه ای ، یکی از روش های خوب برای مهار فولاد پیش تنیده در طرفین تیرچه است.

گل میخ زنی

گل میخ زنی مفتول های پیش تنیدگی یا میلگردها با این روش مهار می شوند. انتهای کابل ها با استفاده از دستگاه ویژه ای به شکل گرم یا سرد پرس می شود و دچار تغییر فرم می شود ، به گونه ای که انتهای میلگرد در درون تکیه گاه محبوس می شود. این روش به شیوه بسیار خوبی به مهار کردن فولاد پیش تنیده در انتهای مرده می پردازد. شرایط تعیین می کند که از چه روشی باید برای مهار فولاد پیش تنیده در سر مرده استفاده کرد.

مهار پیازی ( بررسی انواع مهار انتهایی پیش تنیدگی )

یکی دیگر از روش های مهار کردن فولاد پیش تنیده در انتهای مرده ، مهار پیازی است. این روش در موارد متعددی مورداستفاده قرار می گیرد. انتهای کابل ها با استفاده از دستگاه های ویژه ای به یک پمپ هیدرولیک وصل می شوند. فرم جدید به دست آمده را فرم پیازی می گویند. در واقع به دلیل شباهت ظاهری تغییر شکل ایجاد شده به آن ، مهار پیازی می گویند.

تغییر شکل حاصل توسط یک میلگرد یا یک ورق فلزی در موقعیت خود داخل بتن فیکس می شود. در سیستم گیردار ممکن است از این روش برای مهار کردن فولاد پیش تنیده در انتهای مرده استفاده کنند. مهار کردن فولاد پیش تنیده در انتهای زنده انواع مهار انتهایی پیش تنیدگی برای سیستم های مختلفی مورداستفاده قرار می گیرند. بعد از قالب برداری ، کابل ها بر اساس تعداد از طریق جک های تکی یا چند تایی در معرض کشش قرار می گیرند و به واسطه گوه درون حفره مخروطی شکل صفحه مهاری ، فیکس می شوند تا دیگر بازنگردند. – با روش های ارائه شده به خوبی می توان فولاد پیش تنیده را در دو انتهای سیستم مهار نمود تا مشکلی برای آن بوجود نیاید. مجموعه بتن پیش فشرده ایران (bpico ) ، یکی از بهترین تولیدکنندگان بتن است که انواع بتن پیش تنیده را با روش های اصولی و با استفاده از دستگاه های پیشرفته ، تولید می کند. bpico ، تأمین کننده بتن پیش تنیده شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *