Search
Close this search box.

علت مقرون به صرفه بودن تیرچه پیش تنیده

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

مقرون به صرفه بودن تیرچه پیش تنیده ، دلایل مختلفی دارد. اگر می خواهید از مقرون به صرفه بودن این مصالح اطمینان خاطر داشته باشید ، ادامه مطلب را مطالعه کنید. گرانی مصالح ساختمانی در سال های اخیر سبب شده است که سازندگان به فکر استفاده از مصالح ساختمانی ارزان و مقرون به صرفه ای باشند که کیفیت بالایی داشته باشد.

مصالح ساختمانی که ارزان باشند ، بسیار زیاد است اما این مصالح فاقد کیفیت و استانداردهای لازم هستند. بنابراین نباید به دنبال مصالحی بود که صرفاً ارزان باشند ، بلکه باید به دنبال خرید مصالحی بود که ضمن داشتن قیمت مناسب از کیفیت بالایی برخوردار باشد و استفاده از آن از جهات دیگر موجب کاهش هزینه ها شود.

تعریفی بر تیرچه پیش تنیده مقرون به صرفه بودن تیرچه پیش تنیده به اثبات رسیده است. پیش تنیدگی ، ایجاد نیرویی در جهات مختلف بر روی اعضای یک مصالح است که به دو هدف ، این کار انجام می شود.

1- افزایش مقاومت بتن تولیدی

2-مستحکم شدن تمامی بخش های مصالح

 تیرچه های قدیمی در برابر فشارهای متغیر سازه ، ضعیف عمل کرده و دچار آسیب دیدگی هایی می شوند. به همین دلیل احتمال تخریب سازه وجود دارد. اما تیرچه پیش تنیده که بر اساس فناوری روز ساخته شده است با درنظر گرفتن نقاط ضعف تیرچه های معمولی ساخته شده است.

به همین دلیل مقاومت تیرچه پیش تنیده بسیار زیاد است. تیرچه پیش تنیده در برابر فشارها و بارهای مرده ، عکس العملی از خود به معرض نمایش می گذارد که موردقبول اغلب مهندسان و متخصصان است.

دلایل مقرون به صرفه بودن تیرچه پیش تنیده چیست ؟

تیرچه پیش تنیده از کم هزینه ترین مصالح ساختمانی است که به جهات مختلفی در کاهش هزینه های ساخت و ساز اثرگذار است. مهمترین دلایلی که سبب مقرون به صرفه شدن این مصالح شده است ، موارد زیر است :

1-خرید انبوه از کارخانه با نرخ مناسب :

اولین دلیل اقتصادی بودن تیرچه پیش تنیده ، این است که زمانی که شما این مصالح را از کارخانه به صورت انبوه خریداری می کنید ، به قیمت عمده آن را خریداری نموده که این مسئله موجب کاهش هزینه های شما می شود. شما می توانید انواع بتن پیش تنیده موردنیاز ساخت و سازهای خود را از کارخانه بتن پیش فشرده ایران (bpico) خریداری کنید.

2-صرفه جویی در زمان :

علت مقرون به صرفه بودن تیرچه پیش تنیده از آنجایی که کار با بتن پیش تنیده آسان است و فراهم نمودن این مصالح بسیار راحت است و اجرای آن به تخصص خاصی نیاز ندارد ، سرعت اجرای پروژه با استفاده از این مصالح بسیار بالا است.

3-زودتر تمام شدن پروژه:

به نحوی دیگر برای سازندگان مفید و اقتصادی است. استفاده کمتر از مصالح ساختمانی به ویژه فولاد و بتن زمانی که از بتن پیش تنیده استفاده می شود ، در مصرف سایر مصالح ساختمانی به ویژه فولاد و بتن صرفه جویی می شود.

4-کاهش مصرف بتن و فولاد :

باعث کاهش هزینه های ساخت می شود. در هر سازه ای ، استفاده از بتن پیش تنیده در کاهش مصرف مصالح ساختمانی مؤثر است. بنابراین استفاده از بتن پیش تنیده برای هر پروژه ای ، اقتصادی است.

5-کاهش نیاز به نیروی انسانی:

یک دلیل مقرون به صرفه بودن تیرچه پیش تنیده ، کاهش نیاز به نیروی انسانی است. زمانی که پروژه با سرعت بیشتری انجام می شود ، نیروی انسانی کمتری نیاز است. استفاده کمتر از مصالح ساختمانی حتماً در کاهش نیاز به نیروی انسانی نقش دارد.

لذا نیروی انسانی کمتر از جهت دیگری به سازندگان کمک می کند که کمتر هزینه کنند.

6-نیاز کمتر به استفاده از تکنیک های مقاوم سازی ساختمان:

از آنجایی که استفاده از تیرچه پیش تنیده سبب افزایش مقاومت سازه می شود ، نیازی به استفاده از تکنیک های مختلف برای افزایش مقاومت سازه نمی باشد. در این شرایط ، به دلیل اجرا نکردن تکنیک های مختلف برای مقاوم سازی سازه ها ، هزینه ها به مراتب کاهش پیدا می کند. برخی از تکنیک های مقاوم سازی سازه ها ، بسیار پرهزینه هستند. کاهش چشمگیر تعداد ستون ها ،

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

علت مقرون به صرفه بودن تیرچه پیش تنیده

1- مصرف کمتر مصالح:

تیرچه پیش تنیده موجب افزایش طول دهانه ها و کاهش تعداد ستون ها می شود. هر اندازه که ستون های کمتری احداث شوند ، از بتن و فولاد کمتری استفاده می شود. این مسئله موجب کاهش هزینه ها می شود. کاهش تعداد ستون ها ، علاوه بر مزایای اقتصادی دارای مزایای دیگری در زمینه معماری سازه ها است.

2-مقاومت بالا:

به تعویق افتادن زمان بازسازی سازه ها یکی دیگر از دلایل اقتصادی بودن تیرچه پیش تنیده ، به تعویق افتادن زمان بازسازی سازه ها است. سازه هایی که با استفاده از بتن پیش تنیده ساخته می شوند از حداکثر مقاومت برخوردار هستند و این مسئله موجب دیرتر خراب شدن آنها می شود. در چنین سازه هایی ، ترک های کمتری بر روی دیوارها و سقف و … ایجاد می شود.

لذا نیازی نیست که در زمان زودتری برای بازسازی سازه ها اقدام شود. روش هایی برای صرفه جویی بیشتر در هزینه های ساخت و ساز درست است که مقرون به صرفه بودن تیرچه پیش تنیده به تأیید اغلب مهندسان و سازندگان رسیده است ، اما باز هم مهندسان به دنبال آن هستند که هزینه های ساخت و ساز را با استفاده از تیرچه پیش تنیده کاهش دهند.

3-کاهش هزینه:

برای مقرون به صرفه تر بودن این مصالح می توان از نخاله های ساختمانی برای تولید تیرچه پیش تنیده پس از بازیافت نخاله ها استفاده نمود. این کار سبب کاهش نرخ بتن پیش تنیده می شود و این مسئله موجب اقتصادی بودن بیشتر تیرچه پیش تنیده می شود. البته استفاده از نخاله ها و ضایعات ساختمانی برای تولید بتن ، صرفاً با هدف کاهش هزینه ها انجام نمی شود.

4-بازیافت راحت:

این کار ، هدف مهمتر و ارزشمندتری دارد که آن هدف ، پاکسازی محیط زیست است. بازیافت ضایعات و نخاله های صنعتی ، کمک بسیار زیادی به سلامت محیط زیست می کند. امیدواریم با توجه به مقرون به صرفه بودن تیرچه پیش تنیده از این مصالح برای ساخت و سازهای خود استفاده نموده و هزینه های خود را مدیریت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *