Search
Close this search box.

طول عمر بتن و عوامل مؤثر بر آن

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

طول عمر بتن با توجه به نوع آن و مواد تشکیل دهنده آن، متفاوت است. برخی از عوامل در تعیین طول عمر بتن اثرگذار هستند. بتن در انواع مختلفی وجود داشته که یکی از آنها، بتن پیش تنیده است. بتن پیش تنیده دارای مقاومت بسیار زیادی است و این مسئله موجب افزایش طول عمر سازه ها می شود. طول عمر هر بتنی، متفاوت از دیگری است. سازندگان و مهندسان باید به استفاده از بتنی که دارای حداکثر طول عمر و دوام باشد، توجه داشته باشند.

فاکتورهای تعیین کننده طول عمر بتن

زمانی که بتن دچار مشکل شود و آسیب ببیند، از طول عمر آن به شدت کاسته می شود. عواملی که موجب آسیب دیدگی بتن می شوند ممکن است شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی باشند. به منظور افزایش طول عمر بتن باید به صورت پیوسته به تست و آنالیز سلامت بتن اقدام نمود.

بدین منظور، دستگاه های گوناگونی وجود دارند که یکی از بهترین آنها، اسکن آرماتور می باشد. این دستگاه ها به منظور شناسایی خوردگی آرماتورها در بتن، ساخته شده اند. از دستگاه مورداستفاده دیگر برای مقاوم سازی و عمری کردن بتن می توان به دستگاه التراسونیک اشاره نمود که به سنجش مقاومت بتن پرداخته و به صورت دقیق به بررسی ترک های موجود در بتن می پردازد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

دلایل آسیب دیدگی بتن

طول عمر بتن به دلایل مختلفی کاهش پیدا می کند. مهمترین دلایلی که موجب آسیب دیدگی بتن می شوند و کارایی بتن را کاهش می دهند، موارد زیر هستند :

– اجرای عملیات ویبراسیون به صورت غیر اصولی

– وجود آب بیش از اندازه در ترکیب بتن

– بهره گیری از طرح اختلاط غیر استاندارد و غیرایده آل

– استفاده از آب آلوده برای تولید بتن و یا در زمان استفاده از بتن

– کیورینگ به میزان غیر متعارف

– عملیات بتن ریزی به صورت نادرست و غیراصولی

– در مجاورت قرار گرفتن بتن با مواد اسیدی

– وارد شدن بار بیش از اندازه به بتن

– عدم وجود پوشش بتنی لازم بر روی آرماتورها

-و …

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

به طور کلی فاکتورهای مختلفی موجب کاهش طول عمر بتن می شوند که به چندین مورد از آنها اشاره نمودیم. شناخت این موارد ممکن است به پیشگیری از آسیب دیدگی بتن، کمک کند.

لذا با توجه و دقت بیشتری، مجدداً به مطالعه این موارد پرداخته و عوامل آسیب دیدگی بتن را به خاطر بسپارید. امکان مقابله با خوردگی فولاد در بتن همانگونه که عرض نمودیم بتن در انواع مختلفی تولید می شود.

یکی از بهترین نوع بتن که دارای حداکثر مقاومت کششی و فشاری است و به همین خاطر بسیار عمر می کند، بتن پیش تنیده است. بتن پیش تنیده در اغلب مواقع، جایگزین بسیار خوبی برای بتن مسلح یا بتن آرمه است. در بتن مسلح به منظور به حداکثر رسیدن مقاومت بتن از میلگرد استفاده می کنند. فولاد موجود در بتن بعد از مدتی خورده شده و زمینه ساز خرابی بتن می شود. این مسئله سبب کاهش طول عمر بتن می شود.

برای مقابله با خوردگی فولاد در بتن باید به چه مواردی توجه کرد؟

برای مقابله با خوردگی فولاد در بتن باید به مواردی توجه نمود تا حدالامکان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. استفاده از مصالح ساختمانی باکیفیت، استفاده از بتنی سازگار با شرایط منطقه موردنظر، عمل آوری درست و اصولی بتن، استفاده از آرماتورهای ضد زنگ و آرماتورهایی با الیاف پلاستیکی، استفاده از آرماتوری با پوشش اپوکسی، مراقبت کاتدیک در بتن با وجود هزینه های زیاد آن، استفاده از پوشش های مختلف برای بتن، افزودن برخی از مواد به بتن و … در کاهش احتمال خوردگی فولاد نقش دارند.

بنابراین کاهش میزان خوردگی فولاد در بتن، هدفی غیر قابل محقق نیست. با استفاده از بتن پیش تنیده می توان از بروز این مشکلات راحت بود. استفاده از فناوری پیش تنیدگی سبب شده است که بتن پیش تنیده فاقد نقاط ضعف بتن آرمه یا مسلح باشد. لذا اولین پیشنهاد ما برای افزایش طول عمر هر سازه ای، استفاده از بتن پیش تنیده می باشد.

طول عمر بتن و عوامل مؤثر بر آن

انواع ملات های آماده ترمیم کننده بتن

طول عمر بتن را می توان با استفاده از ملات های آماده، اندکی بیشتر نمود. ملات های آماده در انواع مختلفی شامل ملات های سیمانی، ملات های پلیمری، ملات های نیمه پلیمری، رزین های تزریقی، چسب های لاتکس و … وجود دارند.

با توجه به اینکه شدت میزان آسیب دیدگی بتن چقدر است، مقاومت شیمیایی بتن چقدر است، میزان بار وارده به ناحیه موردنظر چقدر است، نوع مکان مورد ترمیم و … به انتخاب روش مناسب برای ترمیم کردن بتن اقدام می کنند.

افزودن بتن به بتن موجود برای افزایش طول عمر بتن

اگر بتن آسیب دیده باشد و نیاز به ترمیم داشته باشد ، باید از روش های مختلفی برای ترمیم آن استفاده نمود که یکی از آنها، افزودن بتن است. بتن به تدریج سخت می شود و دچار تخلخل می شود. سخت شدن بتن سبب بروز مشکلاتی می شود.

ریزش بتن، یک نمونه از مشکلاتی است که در اثر سخت شدن بتن، رخ می دهد. در چنین شرایطی می توان اندکی بتن به بتن موجود اضافه کرد. اگر میزان آسیب دیدگی کم باشد، پوشش بتن باید نازک باشد و چنانچه میزان آسیب دیدگی زیاد باشد، پوشش بتن باید ضخیم باشد.

بتن ریزی برای این کار باید به صورت اصولی انجام شود تا ترمیم بتن به خوبی صورت بگیرد. طول عمر بتن بر اساس موارد گفته شده تعیین می شود. برای بتن ریزی مجدد برای ترمیم بتن باید یک بتن با سنگ دانه های مناسب را درنظر بگیرند.

بتن باید به صورت کامل آماده شود. سطح موجود باید اشباع شود تا بتن موجود دیگر رطوبت و آب بتن جدید را به خود نگیرد. سطح موجود باید دوغاب کاری شود. در نهایت بتن جدید را آماده کرده و به سطح روی بتن موجود، می افزایند.

اندکی صبر نموده تا بتن سفت شود تا ادامه کار، قابل انجام باشد. اگر نیاز است بتن ریزی را مجدداً انجام داده و سپس مواد افزودنی بتن را به آن اضافه کنید. به کمک ماله به توزیع یکسان بتن اقدام کنی. با استفاده از مواد یا ابزار لازم به پوشاندن بتن اقدام می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *