Search
Close this search box.

شرایط بازرسی و تست تیرچه پیش تنیده

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

آزمون تیرچه پیش تنیده با هدف بررسی و تحلیل میزان مقاومت این سیستم انجام می شود که انجام این کار ، مستلزم وجود بستری مناسب است. مهندسان و سازندگان به خوبی با روش های نوین اجرای سقف از جمله تیرچه پیش تنیده آشنایی دارند. سیستم تیرچه پیش تنیده با استفاده از بتن پیش تنیده در ابعاد و اندازه های مختلفی اجرا می شود.

امروزه در ساخت انواع سازه های:

1-اداری

2-مسکونی

تجاری

3-ورزشی

4-تفریحی 

5-گردشگری و …

از تیرچه پیش تنیده استفاده می شود. تیرچه پیش تنیده با استفاده از بتن و فولاد درست می شود. فرآیند تولید تیرچه پیش تنیده در کارگاه یا کارخانه انجام می شود. ارزیابی و آزمون تیرچه پیش تنیده به آن دلیل انجام می شود که از کیفیت متریال به کار رفته در بتن پیش تنیده اطمینان حاصل شود.

این مسئله اهمیت زیادی دارد. متخصصان بر این باورند که بتن معروف به بتن پاشنه بایستی دارای دانه بندی سیمان مناسب و ایده آلی باشد و توجه به این مسئله بسیار مهم است. بتن در این سیستم ، ایفاگر نقش فشاری خواهد بود و انتظار می رود که این وظیفه را به درستی انجام دهد.

تولید تیرچه پیش تنیده

بر اساس ضوابطی انجام می شود و هر تولیدکننده و سازنده ای باید به اجرای این دستورالعمل ها پایبند و متعهد باشد. به برخی از این دستورالعمل ها اشاره می کنیم. خواندن این مطلب برای تولیدکنندگان حتماً مفید خواهد بود. بررسی چندین آزمون تیرچه پیش تنیده اولین آزمون مهم ، فراهم نمودن مکانی مسقف و ایده آل برای راه اندازی خط تولید بتن پیش تنیده است که در معرض تغییرات دمایی شدید نباشد.

بتن ریزی تیرچه پیش تنیده در هر درجه حرارتی نمی تواند انجام شود. بنابراین برای اینکه تیرچه پیش تنیده باکیفیتی تولید شود ، باید دمای محیط کاملاً ایده آل باشد. به منظور دانه بندی بتنی که قرار است در تولید تیرچه پیش تنیده مورداستفاده قرار بگیرد ، بایستی چندین آزمون ویژه با توجه به فاکتورهای معین ، صورت بگیرد.

برای افزایش کیفیت تیرچه پیش تنیده باید به سنگدانه ها و سیمان ها و کابل ها و سیم های مورداستفاده در تیرچه توجه نمود و از مرغوب ترین و استانداردترین آنها استفاده کرد. با توجه به آزمون تیرچه پیش تنیده ، کیفیت و نحوه بتن ریزی در تیرچه باید به نسبت متریال ترکیب شده در آن صورت بگیرد.

البته توجه به ضخامت بتن در این مرحله ، ضرورت دارد. با توجه به دستورالعمل های تصویب شده برای تولید تیرچه پیش تنیده باید از میلگردهای عاج دار به منظور افزایش کیفیت تیرچه پیش تنیده بهره برد. بی توجهی به هر یک از موارد گفته شده سبب می شود که تیرچه پیش تنیده تولیدی موفق به اخذ استانداردها نشود و یا کیفیت موردانتظار را نداشته باشد و این مسئله موجب به هدر رفتن زحمات تولیدکنندگان می شود.

فاکتورهای موردتوجه در آزمون تیرچه پیش تنیده

در تست ها و بررسی های صورت گرفته باید به موارد مختلفی توجه نموده که از جمله آنها می توان به سنجش ضخامت بتن ریزی ، عرض تیرچه ، قطر میلگردها ، سنجش مقاومت فشاری بتن پاشنه ، توجه به نسبت های مواد مورداستفاده در پیش تنیدگی تیرچه و … اشاره کرد.

تولیدکنندگان باید به رعایت رده مقاومتی بتن پیش تنیده توجه داشته باشند و آن را مطابق با C35 تنظیم کنند. بدین ترتیب کلیه تست های فشار پیش تنیدگی باید با توجه به رده C35 صورت بگیرد. رعایت دمای 13 الی 32 درجه سانتیگراد از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

تولیدکنندگان تیرچه پیش تنیده باید محل تولید این تیرچه را به آزمایشگاه های بتن پیش تنیده مجهز کنند. برخی از تولیدکنندگان به این مسئله توجهی نداشته و اهمیتی به این موضوع نمی دهند. آزمون ابعادی تیرچه پیش‌تنیده دیگر آزمون تیرچه پیش تنیده ، تست ابعادی تیرچه پیش تنیده است که باید از سوی متخصصان انجام شود.

متخصصان برای انجام این تست به موارد مختلفی توجه دارند. چندین پارامتر قابل اندازه گیری در انجام آزمون ابعادی شامل طول تیرچه ، ارتفاع تیرچه ، عرض بالایی و پایینی تیرچه ، ضخامت پوشش بتنی پیرامون وایرها ، میزان انحراف ایستاده تیرچه ، خیز منفی تیرچه و … می باشند.

کلیه دستگاه هایی که قرار است برای تولید بتن و تیرچه پیش تنیده مورداستفاده قرار بگیرند ، باید به دقت بررسی شوند. چنانچه هر یک از این دستگاه ها دارای نقص فنی باشند ، باید در اسرع وقت به رفع آنها اقدام شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

عملکرد دستگاه ها

آزمون تیرچه پیش تنیده  بارگذاری به روش مستقیم بدین منظور باید از دستگاهی که قادر به اعمال بار منفرد P توسط تیر توزیع کننده به شکل دو بار یکسان به میزان P/2 باشد ، استفاده نمود. این دستگاه حتماً باید از دو تکیه گاه ساده و قابل تنظیم برخوردار باشد.

بدین ترتیب دهانه های گوناگون تیرچه پیش تنیده قادر خواهند بود بار را با توجه به حد فاصل معین به تیرچه اعمال کنند. تیرچه را بر روی دو تکیه گاه به گونه ای تعبیه نموده که بخش طره آن از دو طرف تکیه گاه ، فاصله ی یکسان داشته باشد و این میزان کمتر از یک متر باشد.

سپس باید بارگذاری صورت بگیرد. میزان بار وارد شده معادل P/2 برای هر سطح مقطع می باشد. این بار با حد فاصل مشخصی از جفت تکیه گاه ها صورت گرفته و اندازه آن برابر با ربع فاصله از دو دهانه می باشد. زمان بندی بارگذاری در آزمون بار مسئله مهم دیگر در ارتباط با آزمون تیرچه پیش تنیده ، زمان بندی بارگذاری در آزمون بار می باشد.

بیشترین باری که قرار است وارد شود را حساب نموده و در وهله نخست این بار را با سرعت 50 کیلوگرم در هر ثانیه وارد می کنند. چند درصد از بار در چندین مرحله به نصف این میزان افزوده می شود تا به کل بار رسیده شود. میان هر بارگذاری در هر مرحله ، چندین دقیقه مکث شده و توقف بعد از آخرین بارگذاری حدود یک ربع خواهد بود. بعد از این تایم ، زمان آزمون خواهد رسید. آزمون باید توسط افراد متخصص و کارشناس در این زمینه انجام شود تا نتیجه آن ، درست و دقیق باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *