Search
Close this search box.

تیرچه خرپایی پیش ساخته

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

تیرچه خرپایی پیش ساخته ، یکی از انواع تیرچه های پرطرفدار برای ساختمان سازی است که با هزینه مناسبی اجرا می شود. این تیرچه متشکل از دو بخش شامل بتن پاشنه و فولاد خرپا می باشد. این تیرچه در دو نوع تیرچه خرپایی بتنی و تیرچه خرپایی سفالی می باشد.

برای تولید تیرچه کفشک دار حتماً بایستی از قالب های سفالی برای بتن ریزی کمک گرفته شود. همه تیرچه ها مانند تیرچه پیش تنیده به صورت پیش ساخته است. بتن پیش تنیده ، انتخاب بهتری برای اجرای سقف سازه می باشد. اما در مواردی مانند احداث سازه های کوچک ترجیح داده می شود که از سایر تیرچه ها مانند تیرچه خرپایی استفاده شود.

نحوه بارگذاری تیرچه خرپایی پیش ساخته

برای بارگذاری این تیرچه باید دو مرحله را پیمود :

1-تیرچه محکوم به تحمل وزن خود در زمان جابه جایی است:

به علاوه در زمان پیاده سازی باید نیروی وزن مرده سقف حاصل از بلوک ها و وزن خود تیرچه و بتن پوششی را میان تکیه گاه های غیردائمی بر دوش بکشد.

2-بعد از حصول مقاومت بتن پوششی و حذف تکیه گاه های غیردائمی اجرایی:

تیرچه در نقش عضو کششی مقطع T ظاهر شده و نیرو را متحمل می شود. انواع و اجزای تیرچه خرپایی تیرچه خرپایی پیش ساخته در دو نوع با قالب ماندگار ( تیرچه فونداله دار ) و بدون قالب ماندگار ( تیرچه درجا ) ساخته می شوند.

این تیرچه دارای اجزایی شامل:

-آرماتور کششی

-آرماتور عرضی 

-آرماتور بالایی 

-بتن پاشنه تیرچه 

-آرماتور تقویتی 

-آرماتور کمکی

حال با هر یک از این اجزاء آشنا می شویم :

– اولین مرحله بارگذاری ، میلگرد تحتانی تیرچه در نقش عضو کششی خرپای تیرچه ، ملزم به تحمل نیروی کششی حاصل از وزن خود تیرچه در حین جابه جایی است.

– دومین مرحله بارگذاری ، این عضو محکوم به تحمل نیروی کششی حاصل از بار مرده سقف است.

– سومین مرحله ، میلگرد تحتانی در نقش یک عضو کششی تیر تی مانند خواهد بود. آرماتور عرضی تیرچه خرپایی پیش ساخته در اولین مرحله بارگذاری ، آرماتورهای عرضی مثل عضو مورب خرپا است و توسط اجزای کششی زیرین و اجزای بالایی ، ایستایی موردنیاز برای تحمل وزن خود تیرچه در زمان تجهیزات را فراهم می کند.

در دومین مرحله این آرماتور ، فراهم کننده ایستایی موردنیاز در راستای تحمل بار مرده سقف میان تکیه گاه های موقتی در حین پیاده سازی می باشد و در سومین مرحله پیاده سازی تیرچه ها ، آرماتورهای عرضی موجب پیوند موردنیاز میان آرماتور کششی خرپا و بتن پوششی درجا می شود. ضمناً ، بخشی از نیروی برشی تیر تی شکل از طریق آرماتورهای عرضی تحمل می شود.

آرماتور بالایی تیرچه خرپا در اولین و دومین مرحله ، آرماتور موجود در تیرچه خرپایی پیش ساخته در بخش فوقانی در نقش یک عضو بالایی است و توسط سایر اجزاء ، وزن تیرچه را در زمان جابه جایی و ایضاً بار مرده در زمان قالب بندی و بتن ریزی را بر دوش می کشد.

در سومین مرحله ، در صورتیکه آرماتور بالایی در ضخامت بتن پوششی و بالاتر از سطوح بلوک ها جای بگیرد ، حکم آرماتور افت و حرارت یا میلگردهای حرارتی را خواهد داشت و چنانچه پایین تر از سطوح بلوک ها باشد ، ایفاگر این نقش نخواهد بود و نیاز به استفاده از میلگردهای حرارتی به صورت مجزا است.

بتن پاشنه تیرچه خرپایی پیش ساخته پیش از نصب پاشنه تیرچه در کارخانه ، بتن ریزی انجام می شود و جهت فراهم کردن تکیه گاه های بلوک ها در نقش قالب ثابت و ایضاً جهت خودداری از قالب بندی بخش پایینی سقف مورداستفاده قرار می گیرد.

آرماتور تقویتی تیرچه خرپا

اگر دو عدد آرماتور کششی پایینی به منظور تحمل لنگر در مرکز دهانه کم باشد ، ضروری است که از سایر آرماتورها در خرپای فلزی استفاده شود. آرماتورهایی که به صورت اضافی به کار می روند را آرماتورهای تقویتی می گویند. وجود این آرماتورها در مواقعی بسیار حائزاهمیت می باشد. آرماتور کمکی اتصال تیرچه خرپایی پیش ساخته این آرماتور با هدف کنترل آرماتورهای کششی به کار می رود.

البته بکارگیری این آرماتور با هدف دیگری انجام می شود که شامل فراهم کردن شرایطی برای قرارگیری بیش از دو آرماتور کششی در پاشنه تیرچه است. کاربرد تیرچه خرپا چیست ؟ این تیرچه با ویژگی هایی که دارد ، محبوبیت زیادی کسب کرده است.

1-در اجرای سقف تیرچه و بلوک

2-اجرای سقف سازه های فلزی 

3-اجرای سقف سازه های بتنی 

4-کف پارکینگ

5-اجرای سقف آب انبارها و مخازن و …

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

می توان از تیرچه خرپا استفاده کرد. ویژگی های تیرچه خرپایی پیش ساخته از مهمترین ویژگی های این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد که هر یک به نوعی مهم هستند :

– قابلیت جرم زدایی و زنگ زدایی تمامی آرماتورها پیش از پروسه خرپاسازی

– کفشک بتنی مستحکم و یکدست و متناسب با بتن سازه ای با گرید C25

– راندمان بسیار خوب تیرچه ماشینی در مقابل بارهای داینامیک

– ظرفیت تولید و استفاده در هر آب و هوایی به سبب وجود سالن های ساخت و عمل آوری بسیار خوب

– امکان ساخت در ظرفیت بالا در بالاترین کیفیت و بدون ایجاد هیچگونه اشکال

– ساخت رباتیک خرپا به شیوه فرم دهی کلی تمامی میلگردهای طولی و عرضی و بهره گیری از جوش مقاوم نقطه ای

– سازگار بودن آرماتور و بتن به دلیل برخورداری از ضریب انبساط حرارتی یک اندازه

کلام آخر

تیرچه خرپایی پیش ساخته در ایران با استفاده از ماشین آلات اتوماتیک و روش جوش نقطه ای مقاومتی تولید می شود. البته برخی از تولیدکنندگان کشورمان ممکن است روش های دیگری را برای تولید تیرچه خرپایی به کار برند.

این تیرچه که از انواع سقف های بتن مسلح یکطرفه است نقاط قوت زیادی دارد اما به نسبت تیرچه پیش تنیده ، ضعیف تر است. در واقع منظور ما از ضعف های این تیرچه ، فقدان ویژگی های بسیار خوبی است که در تیرچه پیش تنیده وجود دارد. به هر حال ، این مهندسان هستند که با درنظر گرفتن شرایط تصمیم گیری می کنند که از چه تیرچه ای برای اجرای سقف استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *