Search
Close this search box.

تیرچه چیست و بهترین نوع تیرچه کدام است ؟

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

بهترین نوع تیرچه برای ساختمان، تیرچه ای است که از مقاومت بالا، دوام زیاد، قیمت مناسب، وزن سبک و … برخوردار باشد. تیرچه، قطعه ای است که از نظر ظاهری مثلثی یا چهار وجهی می باشد. از تیرچه پیش تنیده در سقف و کف ساختمان استفاده می کنند.

امروزه از انواع تیرچه در سقف های بتنی، زیاد استفاده می شود. انواع تیرچه شامل تیرچه بتنی، تیرچه پیش ساخته خرپایی، تیرچه پیش ساخته پیش تنیده، تیرچه های فوندوله دار و تیرچه های فلزی با جان باز یا تیرچه کرومیت می باشند. هر یک از این تیرچه ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.

بررسی انواع تیرچه برای ساختمان

حال به بررسی هر یک از تیرچه ها می پردازیم : تیرچه پیش تنیده، بهترین نوع تیرچه تنها کارخانه های مجهز و پیشرفته هستند که توان ساخت تیرچه پیش تنیده را دارا می باشند. این تیرچه دارای مقطع بتنی T شکل با رده مقاومتی C35 و یا بالاتر ، مفتول های فولادی با مقاومتی در رده 1750 الی 1900 نیوتون بر میلی متر مربع و … است.

در بتن پیش تنیده، مفتول ها را قبل از بتن ریزی تیرچه با استفاده از جک های تحت کشش معین گذاشته و پس از آن یک بتن ریزی می کنند.

زمانی که بتن به خوبی آماده شد و به مقاومت ایده آل رسید، مفتول ها را خلاص می کنند. به دنبال آن بتن تیرچه در معرض فشار بالایی قرار می گیرد. برای اغلب پروژه های بزرگ مسکونی، صنعتی، تجاری، اداری ، نیمه صنعتی و … از تیرچه پیش تنیده استفاده می شود.

تیرچه پیش تنیده

تیرچه پیش تنیده به واقع بهترین نوع تیرچه برای ساختمان است که استفاده از آن مزایایی مانند کاهش وزن ساختمان، افزایش استحکام و مقاومت سازه ، افزایش سرعت اجرای کار، کاهش مصرف مصالح و … دارد.

تیرچه کرومیت یا تیرچه فلزی با جان باز یکی از انواع تیرچه، تیرچه کرومیت می باشد که در آن بال فوقانی از یک تسمه یا دو میلگرد و بال تحتانی از یک تسمه درست شده است. دو بال با یک میلگرد خم شده است.

در حد فاصل میان تیرچه ها از بلوک های آماده بتنی، سفالی و طاق ضربی و … استفاده می کنند. بخشی از تیرچه های کرومیت که بر مبنای ضوابط انجمن تیرچه های فولادی و انجمن ساختمان های فولادی آمریکا، طراحی و آنالیز و پیاده سازی می شوند، از مدل خود ایستا هستند و در زمان پیاده سازی احتیاجی به شمع بندی ندارند و می توانند بارهای اجرایی را به صورت مستقیم بر دوش بکشد. در نتیجه برای سازه هایی که طبقات زیادی دارند ، مقرون به صرفه هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

بهترین نوع تیرچه برای برخی از سازه ها

بهترین نوع تیرچه برای برخی از سازه ها، تیرچه کرومیت است. این تیرچه نسبت به تیرچه پاشنی بتنی، مقرون به صرفه تر است. البته هزینه تیرچه کرومیت بیشتر است اما به دلیل فاصله و تعداد کمتر آن، در مجموع به صرفه تر است.

تیرچه بلوک و مزایای استفاده از آن یکی دیگر از انواع تیرچه ها، تیرچه بلوک می باشد. این تیرچه ها در مقایسه با سایر تیرچه ها دارای مزایایی مانند صرفه جویی در مصرف بتن، کاهش هزینه ها، نیاز به نیروی انسانی کمتر، نصب آسانتر، سرعت عمل بیشتر کار، نیاز به ملات کمتر برای اجرا، کاهش ضخامت نازک کاری و … هستند.

تیرچه بلوک از نوع سقف های مجوف است و به دلیل راحتی اجرا و هزینه مناسب موردتوجه سازندگان قرار گرفته است. یکی از دلایل محبوبیت تیرچه بلوک، عایق بودن آن در برابر صوت و حرارت است که به عایق بودن سازه کمک بسیار زیادی می کند.

تیرچه پیش ساخته خرپایی یا سفالی بهترین نوع تیرچه

برای ساختمان با توجه به شرایط سازه ممکن است، تیرچه پیش ساخته خرپایی باشد. تیرچه پیش ساخته خرپایی از خرپای فولادی و پاشنه بتنی درست شده است و در دو نوع با قالب ماندگار و بدون قالب ماندگار است.

این تیرچه برای تحمل آیتم های سه گانه بسیار مناسب است. این تیرچه متشکل از آرماتور کششی، آرماتور عرضی، آرماتور بالایی، بتن پاشنه تیرچه، آرماتورهای تقویتی، آرماتورهای کمکی اتصال و … می باشد. این تیرچه از خصوصیات بسیار خوبی برخوردار است اما امروزه کمتر مورد توجه سازندگان است. سازندگان بیشتر تمایل دارند که از تیرچه هایی مانند تیرچه پیش تنیده استفاده کنند.

تیرچه بتنی، بهترین نوع تیرچه

برای ساختمان تیرچه بتنی، عضو پیش ساخته ای است که دربردارنده بتن و آرماتورهای فولادی می باشد که با کار گذاشتن بلوک ها میان تیرچه ها در نقش قالب یا بتن پوششی درجا ریخته و مقطع مرکب تی مانندی را بوجود می آورد.

با توجه به نوع و میزان بار زنده وارد بر سقف، دهانه و فاصله تیرچه ها فرق می کند. کمترین ضخامت بتن تیرچه حدود 40 میلی متر و حداقل عرض آن، 10 سانتی متر است. میلگردهای کششی و فشاری اصلی به صورت آجدار با مینیمم قطر 8 می باشد و میلگردهای مهاری به صورت ساده و با مینیمم قطر 6 میل است.

قبل از اطمینان از مقاومت بتن، وزن بلوک ها و بتن بر روی تکیه گاه های موقتی می افتد و بعد از اطمینان از میزان مقاومت بتن، تیرهای T شکل بتنی به یکدیگر پیوند خورده، لنگر خمشی ناشی از بارهای قائم سقف را مهار نموده و به تیرهای اصلی و تکیه گاه ها هدایت می شود. این تیرچه ها در سه مرحله اجرا می شوند.

تیرچه چیست و بهترین نوع تیرچه کدام است ؟

تیرچه نیازیت

این تیرچه هم می تواند بهترین نوع تیرچه برای ساختمان باشد. این تیرچه از نوع تیرچه های فولادی می باشد که قادر به تحمل وزن سقف پیش از سفت شدن بتن است. این تیرچه در حین اجرا، تیرهای T مانندی را ایجاد می کند. این تیرچه ها برای دهانه های بلند و نامنظم مناسب است. مزیت این تیرچه این است که به صورت پیش ساخته است.

تیرچه نیازیت، هم ارزان است و هم به سادگی نصب و اجرا می شود. استحکام این تیرچه ها در حد قابل قبول است. به هر حال باید مزایا و معایب تیرچه ها را نسبت به همدیگر سنجید تا بتوان بهترین نوع تیرچه برای ساختمان را انتخاب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *